DMU Live Social Media

DMU

Danmarksmestre i Road Racing

Som man vil se af mesterlisten nederst på siden, vandt Jørgen TT Nielsen fra Haslev det første danske mesterskab i Road Racing i 1963. Det skete på Roskilde Ring, som var den første danske asfaltbane og på det tidspunkt også den eneste. Imidlertid hed det slet ikke Road Racing den gang – det hed TT-løb. Hvorfor det?

Udtrykket stammer helt fra 1907, hvor man på den engelske ø Isle of Man fandt på at lave et motorcykelløb øen rundt for de mange turister, der gæstede øen med deres maskiner. Løbet blev kaldt Tourist Trophy - turistpokalen - forkortet TT. Dette udtryk blev siden over hele verden synonymt med asfaltløb for motorcykler. Først mange år senere gik man over til at kalde sporten Road Racing. I Danmark skiftede DMU’s officielle blad, Motorbladet, fra ”TT-løb” til ”Road Racing” i midten af 1970’erne.

Hvis der havde været et mesterskab…
I 1930’erne blev der i vore nabolande kørt mange TT-løb. Især i Sverige, hvor den lille landsby Saxtorp udenfor Landskrona kom til at stå for store og betydningsfulde TT-løb på landevej i 1930’erne.

Herhjemme er der især fire legendariske stævner, der endnu i dag, trekvart århundrede år senere, omtales som noget helt specielt. Det drejer sig om Knudshovedløbet ved Nyborg i 1924 og ’31 og TT-løbet i Korsør Lystskov i 1932 og ’33. Efter krigen Ringvejsløbet i Køge den 24. juli 1949 og Gadeløbet i Korsør 10. september 1950. I moderne tid genoplivede man landevejsløbene med Helsinge TT i 1988 og ’89. Her kørte man på landevejene omkring Annisse, med betydningsfuld støtte fra Helsinge Erhvervsforening. Men som så ofte før, måtte man opgive projektet igen på grund af naboklager. Dette til trods for publikumscifre på 12.000 første og 8.000 anden gang.


Helsinge TT i 1988 og ’89 blev kørt på en rundstrækning umiddelbart syd for landsbyen Annisse Nord, tæt på Helsinge i Nordsjælland. Løbene blev arrangeret af Road Racing Klub Viking og Frederiksborg Amts Motorklub.









Blandt de mange danske kørere, der deltog i disse løb, skiller Svend Aage Sørensen sig ud som et fyrtårn, selv om han var ganske kort af vækst. Sørensen vandt mange sejre i Saxtorp Grand Prix, tilligemed at han markerede sig på selveste Isle of Man. Her deltog han ikke mindre end 25 gange og vandt bl.a. 4 ”Silver Replica”. Herudover vandt SAAS også 7 guldmedaljer i De Danske Jordbanemesterskaber fra 1933 til ’48.

Havde der i perioden 1930 til ’49 eksisteret et dansk TT-mesterskab på landevej, ville Svens Aage Sørensen uden tvivl have været flerdobbelt mester!


Gadeløbet i Korsør i 1950 bød på en af Svend Aage Sørensens store triumfer på hjemlig asfalt. Her ses han på det øverste foto i front Korsørs gader på Norton med nr. 1.
På det nederste foto ses Svend Aage Sørensen blive fejret efter sejren i Saxtorp TT i 1934. (Fotos stillet til rådighed af Allan Sørensen)



















Roskilde Ring
Den 5. juni 1955 åbnede Roskilde Ring, der efter ét løb som jordbane blev asfalteret og dermed blev Danmarks første permanente asfaltbane. Det betød en helt ny tidsalder for dansk motorsport og en tid for pionerer. Hvor man i starten kørte med motocross og jordbanemaskiner på Ringen, begyndte de første snart at se ud i verden og lære at bygge mere aerodynamiske maskiner. Forrest blandt dem, der så betydningen af at reducere vindmodstanden, var den københavnske motorcykelforhandler og speedwaykører, Erhardt Fisker. Han forstod at det var vigtigt at ”fylde” så lidt som muligt og derigennem opnå mere fart. Erhardt Fisker var en ægte pioner. I alt opnåede Erhardt at vinde 8 gange på Ringen.

Havde der i de otte år fra Roskilde Ring åbnede i 1955 og til 1962 eksisteret et dansk TT-mesterskab på bane, ville Erhardt Fisker uden tvivl have været flerdobbelt mester!


Erhardt Fisker på Roskilde Ring. På fotoet til venstre modtager Erhardt præmien af Knud Reidl, formand for Roskilde og Omegns Motorklub og senere præsident for Danmarks Motor Union. Det andet foto er et rent stilstudie af Erhardt Fisker på DKW. (Fotos stillet til rådighed af Chris Fisker).

Asfaltsporten bevægede sig med tiden væk fra pionerstadiet og blev mere og mere etableret som en selvstændig sportsgren. Og endelig - i 1963 - var tiden efter DMU’s ledelses mening moden til at udskrive et officielt DM i TT-løb.

Dette første mesterskab blev vundet af Jørgen Nielsen, der var bosiddende i Haslev og medlem af Næstved Motor Klub. Da der i klubben på samme tid var en endnu en Jørgen Nielsen, fik mesteren hurtigt kaldenavnet Jørgen TT. Jørgen var den første dansker, der kørte professionelt som TT-kører. Han fik orlov fra sit arbejde i de tre somre 1963, 64 og 65, så han kunne køre rundt omkring i Europa. Jørgen TT kørte især i England på Silverstone, Oulton Park og Isle of Man, men også på Assen i Holland og i både Øst- og Vesttyskland, bl.a. på Nürburgring.

Herefter udviklede sporten sig. Flere og flere kørere kom til med rigtige TT-racere med kåber. Samtidig blev der åbnet to baner i Jylland – først Ring Djursland i 1965 og året efter Jyllandsringen. Nu var der pludselig tre asfaltbaner og dansk TT-race havde alle betingelser for at vokse og trives. Dette led dog hurtigt et knæk, da Roskilde Ring måtte lukke i ’68.

DM i 1964 blev ikke til noget, da interessen fra Ringens side ikke var så stor. Derimod kunne man køre DM igen fra ’65 og fremad, hvor det foregik på Ring Djursland.

Sporten har altid lidt af en vis grad af ”hjemløshed”. Mange DM-afdelinger har måttet henlægges til udlandet, specielt Sverige, og manglende træningsmuligheder i Danmark har gjort det dyrt og besværligt at drive denne sport. Alligevel lever sporten videre - og fra midten af 1970’erne under navnet Road Racing.

Danmarksmestre i Road Racing fra 1963 -


1963
250 cc: Jørgen Nielsen, NæstvedMK


Jørgen TT Nielsen fra Haslev blev historiens første officielle danske mester i TT-løb, da han vandt finalen den 29. september 1963 på en 250cc Honda CB72. Det skete i silende regn på Roskilde Ring, under overværelse af 6.000 tilskuere. Jørgen får laurbærkransen overrakt af Jørgen Lillelund, der var en betydningsfuld sponsor. Da der i Næstved Motor Klub på samme tid var en endnu en Jørgen Nielsen, fik mesteren hurtigt kælenavnet Jørgen TT. Jørgen fortæller, at han kom til Roskilde fra et løb i Østtyskland, hvor han havde kørt med nr. 119. Han malede numret over og skrev i stedet sit DM startnr. 15. Imidlertid regnede det så meget, at både nummer og overmalingen blev vasket af…




































1964
Ikke afholdt

1965
250 cc: Dan Jeppesen, RoskildeOM
500 cc: Jørgen Arnholz, DjurslandMK

1966
250 cc: Franz Kroon, AarhusMK


Franz Kroon var en af de toneangivende RR-kørere i 60´erne og 70´erne. Han genvandt i 1967 titlen i 250cc på Ring Djursland og ses her blive laurbærkranset af stævnets dommer Svend Åge Rasmussen fra Randers. (Foto: Motorbladet)




1967
250 cc: Franz Kroon, AarhusMK

1968, 1969, 1970
Ikke afholdt

1971
250 cc: Børge W. Nielsen, RRK Viking
750 cc: Børge W. Nielsen, RRK Viking

Børge W. Nielsen var og er den danske kører, der har opnået den højeste danske placering i VM Road Racing. Det skete i det svenske Grand Prix på Anderstorp i 1973, hvor han blev nr. 4 i den fornemmeste klasse, 500cc. Børge W vandt i alt 6 danske mesterskaber i perioden 1971-84. Her ses Børge W i et stilstudie fra en DM-afdeling i 500cc på svenske Mantorp Park. (Foto: Motor Bladet)





1972
250 cc: Claus Tarum, RRK Viking
750 cc: Chris Fisker, RRK Viking

1973
125 cc: Chris Fisker, RRK Viking
350 cc: Claus Tarum, RRK Viking
750 cc: Allan Rasmussen, RRK Viking

1974
125 cc: Franz Kroon, AarhusMK
350 cc: Erik Andersson, RRK Viking
750 cc: Børge W. Nielsen, RRK Viking

1975
125 cc: Eli Lück, RRK Viking
350 cc: Erik Andersson, AarhusMK
1000 cc: Franz Kroon, AarhusMK

1976
125 cc: Steen Ahrentsen, RRK Viking og Kaj Jensen SønderborgMC (to guldmedaljer)
350 cc: Svend Andersson, Aarhus Motor Klub
1000 cc: Kjeld Sedendorf, RRK Viking


Erik Andersson vandt to DM i 1974 og i 1975. Snart herefter stoppede han sin korte karriere og hjalp i stedet lillebror Svend, som allerede i sin første fulde sæson i 1976 vandt sin første DM- titel. Senere fulgte yderligere tre titler. På billedet ses Erik til venstre og Svend til højre. Stedet er Ring Knutstorp 1976 i den første successæson for Svend. (Foto udlånt af Svend Andersson)





1977
125 cc: Flemming Sørensen, RRK Viking
350 cc: Chris Fisker, RRK Viking
1000 cc: Chris Fisker, RRK Viking

1978
125 cc: Michael Nielsen, RRK Viking
350 cc: Svend Andersson AarhusMK
750 cc: Chris Fisker, RRK Viking

1979
125 cc: Per Larsen, RRK Viking
350 cc: Chris Fisker, RRK Viking
1000 cc: Chris Fisker, RRK Viking

Svend Andersson forrest og Chris Fisker havde mange gode dyster i 350cc klassen specielt i sidste halvdel af 70´erne. (Foto udlånt af Svend Andersson)








1980
125 cc: Michael Nielsen, RRK Viking
350 cc: Svend Andersson, AarhusMK
1000 cc: Børge W. Nielsen, RRK Viking

1981
125 cc: Per Larsen RRK Viking
350 cc: Per Hjarbæk AarhusMK
1000 cc: Chris Fisker, RRK Viking
Sidevogn: Benny Lysén, AmagerMcK/Jesper Rocatis, RoskildeOM

Chris Fisker startede første gang på asfalten i 1962 på Roskilde Ring. Over 20 sæsoner blev det til, inden han sluttede karrieren. Han vandt DM i både 125cc, 350cc og 1000cc klasserne, 8 titler i alt. I de seneste år kørte han mest Suzuki RG500, men her er han lynskudt inden 1983 sæsonen, hvor han forsøgte sig med en Yamaha TZ500. (Foto: Motor Bladet)








1982 125 cc: Thomas M. Pedersen, RRK Viking
350 cc: Kaj Jensen, SønderborgMC
1000 cc: Keld Sørensen, RRK Viking
Sidevogn: Benny Lysén, AmagerMcK/Jesper Rocatis, RoskildeOM

1983
125 cc: Thomas M. Pedersen, RRK Viking
350 cc: Svend Andersson, AarhusMK
1000 cc: Børge W. Nielsen, RRK Viking
Sidevogn: Benny Lysén, AmagerMcK/Jesper Rocatis, RoskildeOM


Benny Lysen og Poul Jørgensen i sidevogn deltog i Isle of Man 1981. Her var der 87 par til start. Man starter 2 og 2 med 10 sek. mellemrum. Der køres to heats. Det lykkedes parret at vinde to sølvreplica, som er en pokal man får, når man har opnået en tid indenfor 10% af vinderens. Kun én anden dansker har opnået dette, solokøreren Svend Aage Sørensen i 30’erne. (Foto udlånt af Benny Lysén)

Benny Lysen vandt 3 af sine 6 DM-titler med Jesper Rocatis i sidevognen. Lysén var i hele sin aktive karriere medlem af AMcK, Amager Motorcykel Klub, der siden skiftede navn til KSK, Københavns Speedway Klub. Rocatis var medlem af ROM, Roskilde og Omegns Motorklub, der skiftede navn til HM for Hedelands Motorklub. Her ses parret under en hyldest i Rocatis’ klub efter et af deres mesterskaber. (Foto udlånt af Benny Lysén)

























1984
125 cc: Flemming Kistrup, FyensMS
350 cc: Henrik Ottesen, RRK Viking
1000 cc: Børge W. Nielsen, RRK Viking
Sidevogn: Benny Lysén, AmagerMcK/Ole Møller, AarhusMK

1985
125 cc: Flemming Kistrup, FyensMS
350 cc: Svend Andersson, AarhusMK
1000 cc: Claus Wulff, RRK Viking
Formula I: Egon Rasmussen, FyensMS
Formula II: Henrik Ottesen, RRK Viking
Sidevogn: Brian Magnussen, RRKV/Lars Nielsen, RRKV


To store duellanter i 80´erne var Henrik Ottesen til venstre og René Rasmussen. Henrik Ottesen startede som publikumsfavorit med sin spektakulære stil på en Suzuki Katana. Siden demonstrerede han sin store alsidighed ved at vinde mesterskaber i racerklassen indtil 350cc og i sportsklasserne FI og FII. (Foto: Motorbladet)





1986
125 cc: Flemming Kistrup, FyensMS
250 cc: Anders Skov, RRK Viking
500 cc: Claus Wulff, RRK Viking
Formula I: Henrik Ottesen, RRK Viking
Formula II: Finn Villadsen, AarhusMK
Sidevogn: Jens Roulund, RRKV/Dion Jørgensen, RRKV


Anders Skov vandt 3 titler, 2 i 250cc Racer og 1 i Formula II. Her ses han på træningslejren Misano, Italien foråret 1985. med sin 250cc racer. (Foto: Steen Flensborg Madsen)









1987
250 cc: Anders Skov, RRK Viking
500 cc: Claus Wulff, RRK Viking
Formula I: Henrik Ottesen, RRK Viking
Formula II: Jan Vinther, RRK Viking
Sidevogn: Ikke afholdt

1988
250 cc: Poul E. Pedersen, RRK Viking
500 cc 2T/F1: Rene Rasmussen, RRK Viking
Formula II: Anders Skov, RRK Viking
Sidevogne: Benny Lysén, Kbhv.SK/Ole Møller, AarhusMK


René Rasmussen kørte for den danske Suzukiimportør, C. Reinhardt, i 5 år i anden halvdel af 1980’erne. René var en god ambassadør for Suzuki, idet han vandt 9 DM-titler med og for det japanske mærke. (Foto: Motorbladet)






1989
250 cc: Joel Fisker, Kbhv.SK
500 cc 2T/F1: John Keis Hansen, RRK Viking
Formula II: John Keis Hansen, RRK Viking
Sidevogne: Benny Lysén, Kbhv.SK/Kim Andreasen, RRK Viking

1990
125 cc: Chris Jensen, AarhusMK
250 cc: Poul Erik Pedersen, NordsøRRK
Free for All: Rene Rasmussen, NordsøRRK
Formula II: Rene Rasmussen, NordsøRRK
Battle Of Twins: Keld Sørensen, RRK Viking
Super Street: Rene Rasmussen NordsøRRK
Super Sport: Lars Kim Jensen, RRK Viking
Sidevogne: Erik Mordo, S/Jesper Rocatis, RRK Viking


Chris Jensen fra Aarhus Motor Klub vandt DM i 125cc 4 år i træk, i perioden 1990-93. Siden blev han i en længere periode landstræner for Road Racing.









1991
125 cc: Chris Jensen, AarhusMK
250 cc: John Keis Hansen, RRK Viking
Free for All: Rene Rasmussen NordsøRRK
Formula II: Finn Villadsen, AarhusMK
Battle Of Twins: Keld Sørensen, RRK Viking
Super Street: Finn Villadsen, AarhusMK
Super Sport: Lars Kim Jensen, RRK Viking
Sidevogne: Erik Mordo, S/ Jørgen Levinsen, RRKV

1992
125 cc: Chris Jensen, AarhusMK
250 cc: Ulf Johansson, S
Superbike: Rene Rasmussen, RRK Viking
Supersport: Lars Kim Jensen, KøgeSM
Superstreet: Finn Villadsen, AarhusMK
Formula II: Lars Rulffs, NordsøRRK
Battle Of Twins: Keld Sørensen, RRK Viking
Sidevogne: Erik B. Poulsen, RRKV/Christophersen, RRKV

1993
80 cc under 16 år: Sonni Harms, RRK Viking
125 cc: Chris Jensen, AarhusMK
250 cc: Peter Marcussen, RRFyn
Superbike: Anders Rasmussen, AarhusMK
Supersport: Lars Rulff, NordsøRRK
Superstreet: Finn Villadsen, AarhusMK
Sidevogne: Reijo Nurmi/Viinapuu, S


I 1993 blev der for første gang udskrevet et DM i Mini-RR. De små cykler havde efterhånden opnået stor popularitet og kom med tiden til at fostre mange kommende mestre i ”Voksen-RR”. Her et billede fra 1991, hvor man tydeligt ser, at der bliver gået til sagen. (Foto: Ernst Trap Olsen)









1994
80 cc u. 16 år: Dennis Kristensen, RRK Viking
125 cc: Ulrik Hasager, AarhusMK
250 cc: Bjørn D. Nielsen, AarhusMK
Superbike: Rene Rasmussen, NordsøRRK
Supersport: Lars Rulffs, NordsøRRK
Superstreet: Arne Loklindt, RRFyn
Sidevogne: Kim Caspersen, RRKV/Torben Agnstoft, RRKV

1995
80 cc u. 16 år: Robbin Harms, RRK Viking
125 cc Standard: Ole Gram, RRHerning
125 cc: Sonny Harms, RRK Viking
250 cc: Jørgen Vendelbo, AarhusMK
Super Bike: Rene Prang, RRHerning
Super Sport 600: Lars Rulffs, NordsøRRK
Super Street: Staffan Gademann, S
Sidevogne: Kim Caspersen, RRFyn / Torben Agnstoft, RRKV

1996
80 cc u. 16 år: Ronnie Nielsen-Ourø, RRK Viking
80 cc o. 16 år: Jens Kr. Nielsen, RRFyn
125 cc Standard: Ole Gram, RRHerning
125 cc: Sonni Harms, RRK Viking
250 cc: Tomas Palander, S
Superbike: Rene Prang, RRHerning
Supersport 600: Lars Rulffs, NordsøRRK
Standard 400: Roger Gustavsson, S
Sidevogne: Billy Gällros/ Peter Berglund, S

1997
80 cc u. 16 år: Ronnie Nielsen-Ourø, RRK Viking
80 cc o. 16 år: Steen Pedersen, FyensMS
125 cc Standard: Ronnie Nielsen-Ourø, RRK Viking
125 cc: Ole Gram, RRHerning
250 cc: Tomas Palander, S
Superbike: Jørgen Hållinder, S
Supersport 600: Søren Hole, RRK Viking
Standard 400: Jens Kr. Nielsen, RRFyn
Sidevogne: Kim Caspersen, RRKV/Torben Agnstoft, RRKV

1998
80 cc u. 15 år: Rene Torpsgaard, RRFyn
80 cc o. 15 år: Kristian Kristensen, RRHerning
80 cc Old Boys: Steen Pedersen, FyensMS
125 cc Standard: Steven Tirsgaard, RRHerning
125 cc: Ole Gram, RRHerning
250 cc: Christian Bach, RRK Viking
Superbike: Rene Prang, RRHerning
Supersport 600 cc: Søren Hole, RRK Viking
Std. 250/400 cc: Jens Kristian Nielsen, RRFyn
Sidevogn: Fritz. Kristiansen/L. Mundbjerg, RRK Viking

1999
50/85 cc: Simon B. Hansen, RRK Viking
125 cc Standard: Claus Chris, RRHerning
125 cc: Ole Gram, RRHerning
250 cc: Jørgen Vendelbo, RRHerning
Superbike: Anders P. Lilja, S
Supersport 600 cc: Søren Hole, RRK Viking
Std. 250/400 cc: Mikael Stamenkovic, S
Sidevogn: Billy Gällros/Peter Berglund, S

2000
50/85cc Lav: Bjarne Schwerdtfeger, RRK Viking
50/85cc Høj: Bjarne Laursen, RRHerning
125 cc Standard: Bjarne Schwerdtfeger, RRK Viking
125 cc: Ole Gram, RRHerning
250 cc: Nicolai Sørensen, NordsøRRK
Free for all: Lars Rulffs, RRHerning
Supersport 600: Søren Hole, RRK Viking
Std. 250/400 cc: Mikael Stamenkovic, S
Sidevogn: Billy Gällros/Peter Berglund, S


Stilstudie af Lars Rulffs, der vandt 6 DM titler i de store klasser i 90´erne og frem til år 2000. Billedet er fra sidste DM afd. på Ring Djursland i 2001.









2001
50/85 cc Lav: Chris Carlsen, RRK Viking
50/85 cc Høj: Bjarne Laursen, RRHerning
125 cc Standard: Henrik B. Andresen, RRHerning
125 cc: Lars Ib Kristiansen, FyensMS
250 cc: Nicolai Sørensen, AarhusMK
Superbike: Kim Philip, RRFyn
Supersport 600: Søren Hole, RRK Viking
Std.250/400 cc: P.A. Johannessen, S


Her ses en stolt Yamaha chef Henning Kjeldgaard på Ring Djursland i 2001 med Lars Ib Kristiansen, som vandt DM 125cc, Søren Hole 600cc og Nicolai Sørensen 250cc. Søren Hole vandt 5 titler, og det i træk 1997, 98, 99, 00 og 01.









2002
50/85 cc Lav: Søren Lauridsen, RRK Viking
50/85 cc Høj: Bjarne Laursen, RRHerning
125 cc Standard: Steven Tirsgaard, RRHerning
125 cc: Jens Jensen, RRFyn
250 cc: Kenny Aggerholm, AarhusMK
Superbike: Kim Philip, RRFyn
Supersport 600: Nicolai Sørensen, AarhusMK
Std. 250/400 cc: Andreas Mikkelsen, FyensMS


Nicolai Sørensen vandt først 2 titler i 250cc racer, men skiftede så til 600cc Supersport, hvor han vandt i 2002. Her på Jyllands-Ringen i juni 2005.









2003
50/85 cc Lav: Bjarne Schwerdtfeger, RRK Viking
50/85 cc Høj: Anders Andersen, RRFyn
125 cc Standard: Kenny Tirsgaard, RRHerning
125 cc: Steven Tirsgaard, RRHerning
Superbike: Kim Philip, RR Fyn
Supersport 600: Kim Philip, RR Fyn
Std. 600 cc: Kim Philip, RRFyn
Std. 250/400 cc: Tom Jensen, RRFyn


Kim Philip og Suzuki var den store DM sluger i første halvdel af det nye årtusinde, hele 9 titler blev det til på bare 5 år. her ses han på Ring Djursland i 2001 på vej mod den første titel.









2004
50/85cc: Steen Pedersen, FyensMS
Stocksport 125 cc: Søren Jacobsen, RRHerning
125 cc: Ulrik Hasager, AarhusMK
Superbike: Michael Graversen, RRFyn
Supersport 600 cc: Kim Philip, RRFyn
Stocksport 600 cc: Kim Philip, RRFyn
Stocksport 250/400 cc: Knud-Erik Madsen, RRFyn

2005
80cc 9 HK: Steen Pedersen, FyensMS
80cc 15 HK: Emil Graham, RRK Viking
Scooter Supersport: Tonny Skærbæk Larsen, RRK Viking
Stocksport 125 cc: Frans Jacobsen, RRFyn
Superbike: Brian Glad Rasmussen, AarhusMK
Supersport 600 cc: Kim Philip, RRFyn
Stocksport 600 cc: Kim Philip, RRFyn
Stocksport 250/400 cc: Finn Nielsen, AarhusMK

2006
80cc 9 HK: Bo S. Steffensen, AmagerMcK
80cc 15 HK: Mads Pedersen, RRHerning
Stocksport 125cc: Steffen Carlsen, RRHerning
Superbike: Ole Madsen, MidtsjællandsSM
Superstock 600 cc: Jens Kristian Nielsen, RRHerning
Stocksport 250/400 cc: Anders Heine, AarhusMK


Publikumsfavorit igennem 25 år. René Prang er kendt for sin aggressive kørerstil, der har placeret ham i toppen af dansk road-racing gennem i hvert fald 20 år. Det er ”kun” blevet til fire titler, men han har næsten altid været med i toppen, hvor det er sjovest. René nærmest klar til start på Jyllands-Ringen i juni 2006.









2007
80cc 15 HK: Bo S. Steffensen, RRK Viking
Scooter: Søren Howard Christensen
Superbike: Kenn Jensen, RRFyn
Free For All: Brian Glad Rasmussen,AarhusMK
Superstock 600 cc: Martin Iver Pedersen, RRK Viking
Stocksport 250/400 cc: Uffe Christensen, AarhusMK

2008
80cc 9 HK: Steen Pedersen, FyensMS
80cc 15 HK: Mathias Hederström, S
Scooter Supersport: Niclas Blådal
Superbike: Lars Kim Jensen, KøgeSM
Free For All: Kenn Jensen, RRFyn
Supersport 600 cc: Jan Jespersen, Farum-LyngeM
Classic kl. 2: Lars Sandberg, S
Classic kl. 3: Jens Kroon, AarhusMK
Classic kl. 4: Hans Jørgen Kordovsky, AarhusMK

2009
80/125cc 9 HK: Torben Sørensen, RRHerning
80/125cc 15 HK: Jonas Dalager, AarhusMK
Mini Moto 40 cc: Jesper Deleuran Larsen, PocketbikeClubFyn
Mini Moto 50 cc: Hans H. Hansen, PocketbikeClubFyn
Scooter 11 HK: Karsten Fossbakken, RRHerning
Scooter Supersport: Bonny Laursen, AarhusMK
Superbike: Steven Tirsgaard, RRHerning
Supersport: John Høj, AarhusMK
Classic kl. 5: Lars Sandberg, S
Classic kl. 6: Jens Kroon, AarhusMK
Classic kl. 7A: Hans J. Kordovsky, Aarhus Motor Klub
Classic kl. 7C-F1: Johnny Nordberg, S


Classic Road Racing er blevet en stor del af dansk RR, specielt op gennem det nye årtusinde. En absolut frontfigur i denne udvikling har været Jens Kroon både som leder og kører, i mange år på samme tid. I 2002 vandt han UEM-Cup´en i hans klasse, som den første dansker. Her er han på Ring Djursland til International Classic TT i august 2006.









2010
80/125cc 9 HK: Kristian Laursen, RRHerning
80/125cc 15 HK: Kristian Laursen, RRHerning
Mini Moto 40 cc: Mathias D. Larsen, PocketbikeClubFyn
Mini Moto 50 cc: Ole Rasmussen, PocketbikeClubFyn
Scooter 11 HK: Karsten Fossbakken, RRHerning
Superbike: Steven Tirsgaard, RRHerning
Supersport: Steffen Carlsen, RRHerning
Classic kl. 5: Lars Sandberg, S
Classic kl. 6: Jens Kroon, AarhusMK
Classic kl. 7A: Hans J. Kordovsky, AarhusMK

2011
80/125cc 9 HK: Lotte Uhre, RRHerning
80/125cc 15 HK: Torben Sørensen, RRHerning
Mini Moto 40 cc: Andreas Mortensen, Pocketbike Club DK
Scooter 11 HK: Anders Tirsgaard, RRHerning
Scooter Supersport: Bonny Laursen, AarhusMK
Superbike: Steven Tirsgaard, RRHerning
Supersport 600 cc: Rene Torpsgaard, AarhusMK
Classic kl. 4: Hans Riksfjord, N
Classic kl. 5: Bo Poulsen, AarhusMK
Classic kl. 6: Brian Pedersen, AarhusMK
Classic kl. 7A: Daniel Dallerup, AarhusMK
Classic kl. 7C-F1: Lars Kim Jensen, Road Race DK


To konkurrenter gennem mange år Steven Tirsgaard og Jan Jespersen kørte i samme team i 2006. Her i hyggesnak på Jyllands-Ringen juni 2006. Steven tog sin første titel i Standard 125cc i 1998, men har i de seneste år kørt og vundet på de helt store cykler. 8 DM er det hidtil blevet til.









2012
80/125cc 9 HK: Lucas Christiansen, RRK Viking
80/125cc 15 HK: Jasper Sørensen RRHerning
Mini Moto 40 cc: Claus Sørensen, Pocketbike Club DK
Scooter 13 HK: Morten Bøgesvang, AarhusMK
Scooter Supersport: Mikkel Rasmussen, FyensMS
Superbike: Steven Tirsgaard, RRHerning
Supersport 600 cc: Christoffer Gøth, AarhusMK
Classic kl. 4: Peter Jørgensen, AarhusMK
Classic kl. 5: Lars Sandberg, AarhusMK
Classic kl. 6: Brian Pedersen, AarhusMK
Classic kl. 7A: Hans H. Pallesen, AarhusMK
Classic kl. 7C-F1+F2: Lars Kim Jensen, Køge SM

2013
80/125cc 12”: Alex Lauridsen, RRK Viking
80/125cc 17”: Mads Thomsen, RRK Viking
80/125cc 9 HK: Danny Raavad, RRK Viking
Mini Moto 40 cc: Palle Nielsen, PocketbikeClubFyn
Scooter 13 HK: Mads Christiansen, NæstvedMK
Scooter Supersport: Mikkel Rasmussen, FyensMS
Superbike: Michael Møller Pedersen, RRHerning
Superstock 1000 cc: Jan Jespersen, Farum-LyngeM
Superstock 600 cc: Christoffer Gøth, AarhusMK
Classic kl. 2B: Anders Elsberg AarhusMK
Classic kl. 4: Jesper Carlsen, Aahus MK
Classic kl. 5: Uffe Stæhr, AarhusMK
Classic kl. 6: Brian Pedersen, AarhusMK
Classic kl. 7A: Carl Frederiksen, AarhusMK
Classic kl. 7C-F1: Lars Kim Jensen, Køge SM

2014
80/125cc Mini: Simon Jespersen, RRK Viking
Scooter Supersport: Simon Vilhelmsen, RRHerning
Superbike: Jan Jespersen, Farum-LyngeM
Supersport 600 cc: Rene Prang, RRHerning
Classic kl. 2B: Anders Elsberg, AarhusMK
Classic kl. 5: Lars Sandberg, AarhusMK
Classic kl. 6: Søren Holm, AarhusMK
Classic kl. 7A: Poul Erik Pedersen, AarhusMK
Classic kl. 7B: Claus Høj Pallesen, AarhusMK
Classic kl. 7C-F1: Lars Kim Jensen, Køge SM
Classic kl. 7C-F2: Mike Spile, AarhusMK


Jan Jespersen er den eneste der har kunnet vinde danske mesterskaber i såvel Motocross som Road Racing. Efter at Jan J. havde opnået det enestående, at vinde DM i alle tre Motocross-klasser, 125/250/500cc, valgte han at sadle om til Road Racing. Her præsterede han at vinde et DM i 2008. Efter egentlig at have afsluttet karrieren, gjorde Jan Jespersen comeback i 2013 og ’14 – og vandt DM igen! Her ses Jan J på Ring Djursland, hvor han som 50-årig viste knægtene, hvordan man også kan køre RR. Hans baggrund som gammel cross-kører ses tydeligt her! Det var den bedrift, der gjorde, at Jan Jespersen blev kåret som Årets Road Racing kører 2014. (Foto: Dan SP Photo, udlånt af Jan Jespersen)













2015
Superbike: Alex Schacht, RRK Viking
Supersport 600 cc: Steven Tirsgaard, AarhusMK
Moto 3 1/2: Simon Jespersen, RRK Viking
Classic kl. 2B: Bjarne Rise, AarhusMK
Classic kl. 4: Michael Andresen, AarhusMK
Classic kl. 5: Lars Sandberg, AarhusMK
Classic kl. 6: Søren Holm, AarhusMK
Classic kl. 7A: Kenny Mathiessen, AarhusMK
Classic kl. 7C-F1: Lars Kim Jensen, Køge SM
Classic kl. 7C-F2: Mike Spile, AarhusMK

2016
Superbike: Alex Schacht, RRK Viking
Supersport 600 cc: Danny Raavad, RRK Viking
Moto 3+: Simon Jespersen, Fredensborg-Humlebæk McK
Classic kl. 2B vand: Knud Blomgreen
Classic kl. 2B luft: Lars Mortensen
Classic kl. 4: Michael Andresen, AarhusMK
Classic kl. 5: Peder Ovesen
Classic kl. 6: Brian Pedersen
Classic kl. 7A: Lars Sandberg
Classic kl. 7C-F1: Mkie Soile, AarhusMK
Classic kl. 7C-F2: Kristian L. Jensen
Classic kl. 7D-Superbike: Rene Prang
Classic kl. 7D-Supersport: Søren Hannibal

2017
Superbike: Simon Tirsgaard, AMK
Supersport 600 cc: Jan Hedegaard, AMK
Moto 3+: Lukas Falck, RRKV
Classic kl. 2B vand: Søren Lemming, AMK
Classic kl. 2B luft: Magnus Burkal, AMK
Classic kl. 4: Ole Andresen, AMK
Classic kl. 5: Vagn Jensen, AMK
Classic kl. 6: Lars Sandberg, AMK
Classic kl. 7A: Christian Søholt, AMK
Classic kl. 7C-F1: Mike Spile, AMK
Classic kl. 7C-F2: Torben M. Jensen, AMK
Classic kl. 7D-Superbike: René Prang, AMK
Classic kl. 7D-Supersport: Søren Hannibal, AMK

Banner

Banner

Tilbage til top