DMU Live Social Media

DMU

< SW: Landstrænerens rapport: Banen skabte problemer for Leon
12.09.2019

Dansk dragracing-komet vinder EM-guld


Foto: Mike Kraaij

Marcus Christiansen kan nu kalde sig 2019 europamester i dragracing for motorcykler i klassen Super Twin Top Fuel. Det er en stor bedrift for det lille racing-team bestående af ham selv og sin far, også selvom at den kun 25-årige kører nærmest er vokset op med benzin i blodet og faktisk også vandt guld ved EM i 2018.

Mange forbinder nok ikke Danmark som en førende nation indenfor dragracing. De færreste ved måske, at sporten overhovedet køres herhjemme. Det forstår man sagtens, da mulighederne for at dyrke sporten er få, og der kun er en mindre håndfuld af særdeles teknik-interesserede udøvere.

Det har dog ikke afholdt Marcus Christiansen fra at dedikere mange år af sit unge liv til sporten. Og den dedikation kunne man også se på den engelske Santa Pod Raceway bane, hvor danskeren for andet år i træk hentede guldet hjem til Danmark.

Marcus fortæller her, hvordan det lille danske racing-team (far og søn), Speedy’s Racing, er i stand til at køre fra nogle af bedste dragracere i store teams fra resten af Europa:

- Dragracere er generelt nogle af de største motor-nørder, og min far og jeg har da også selv bygget motorcyklen efter eget koncept for at gøre den lettere og flytte siddepositionen for bedre vægtfordeling. Dertil arbejder vi hele tiden på metoder, som måler maskinens performance. Det er nogle af de største faktorer ved dragracing, hvor hvert et gram og den helt rette fintuning af maskinen kan betyde, at du skærer en tiendedel af et sekund af din tid og vinder løbet.

Det særlige ved dragracing er netop de korte tider og enormt høje hastigheder, som afvikles over en lige strækning på blot 1/4 mil (eller 402 meter). Her er det ikke bare maskinens ydeevne, der er afgørende, men også kørerens reaktionstid, når startlyset skifter til grøn, fortæller Marcus:

- Det vigtigste for mig er at holde mig i form og være frisk op til løbene, for man kan ikke komme sovende til dragrace så at sige. Vores maskine kører rigtig godt og kommer helt op 358 km/t, hvilket faktisk betød, at jeg også slog den officielle europarekord her til EM med en tid på 6,23 sekunder over distancen på de 402 meter. Her er min reaktionstid altafgørende, for der er stort set ingen plads til fejl.

Benzin i blodet
Marcus har haft motorcykelsporten og mekanikken tæt inde på kroppen det meste af sit liv. Hans far har selv dyrket motorsport og arbejder til dagligt med at optimere motorcykler, og allerede som 11-årig fik Marcus sin første lille motorcykel i fødselsdagsgave. Det tog blot et år for far og søn at ombygge maskinen, så Marcus kunne starte med at køre dragracing og følge sine ambitioner:

Vi flyttede fra Rødovre til Smørum i et hus med et stort værksted, hvor det blev muligt at bygge den nye dragbike. Der har vi stadig værksted, som er fyldt med maskiner, værktøj og ikke mindst en fin samling af pokaler. Her arbejder vi på maskinen vinteren over for at gøre den klar til næste sæson, inden vi tester den over et par dage på en bane i Malmö. Vi glæder os rigtig meget til løbene på Europas baner i 2020, mens vi ser frem til en dag, hvor vi kan køre med blandt de helt store i USA – og det ligger ikke så fjernt, da vores tider i øjeblikket sagtens kan følge med de amerikanske, afslutter Marcus.   


Banner

Banner

Banner

Banner

Tilbage til top