DMU Live Social Media

DMU

< SW: Landsholdet i speedway udtaget til 2020
06.11.2019

Nyhedsbrev fra Sportskommissionen Speedway


Sæsonen 2019 er nu godt afsluttet, og tiden er inde til, at vi kigger frem mod en ny og spændende sæson 2020.

Her bliver der kigget på turnering, reglement samt sikkerhed osv. Derfor vil vi gerne sende et par ord ud om dette.

Vi har lavet et par ændringer for den kommende sæson i bilag 3, som omhandler vores licens-muligheder.

Det vil nu være muligt, at man kan have dobbelt licens i 85/250 og 250/500 ccm, og at man kan køre begge dele i turneringen. Dog skal man ved kalendersammenfald på nationalt og internationalt niveau deltage i den laveste klasse.

Dermed kan man ikke få starttilladelse, til det man selv synes er sjovest, hvis der er løbssammenfald. Bryder man denne aftale, vil DMU/SK speedway fratage den højeste licens i en periode.

Der vil fra 2021 også blive ændret i alderen fra tilgangen til 500 ccm, så hvis man ønsker at gå direkte fra 85 til 500 ccm, skal man være fyldt 16 år. Dog kan man, hvis man har kørt en hel sæson i 250 ccm, stadig starte i 500 ccm i det kalenderår, man fylder 15 år.

Sikkerheden vil vi også opgradere. Fra 2020 skal alle kørere med dansk pas bære nakkekrave til alle løb. Dette sker på baggrund af flere uheld, hvor det nu kan dokumenteres, at nakkekraverne har mindsket skadespådragelsen ved større skader i motorsporten. Vi opfordrer selvfølgelig til, at kørere med andre nationaliteter følger trop.

Fremover vil der også blive stillet krav til de baner, der skal have opført nye hegn.

Her bliver det et krav at opsætte fleksible hegn hele vejen rundt, da dette indenfor kort tid bliver et krav fra FIM, og her ønsker vi at komme reglerne forkøbet. Der er heller ingen tvivl om, at det vil have en positiv effekt i forhold til at mindske skadesomfanget i sporten.

Så kommer der også nye krav til mekanikere eller dem, som håndterer cyklerne mens motoren er i gang. Når maskinen er i gang i ryttergården, så skal dødmandssnoren være påsat håndleddet på personen, der håndterer cyklen.

FIM har bedt os om at minde kørere, teams og forhandlere om kun at købe lyddæmpere med datostempel, da potterne har en levetid på 4 år. Levetiden er der ikke noget nyt i, men der er blevet produceret nogle uden stempel, og hvis man ikke kan se hvor gammel den er, så vil den blive kasseret til TK.

Angående sikkerheden i ryttergården, så ser vi et stigende antal mennesker opholde sig i ryttergården. Vi opfordrer til, at Træningsleder, Stævneleder og ryttergårdschef begrænser det antal.

Vi vil i samarbejde med klubberne hæve standarden for vores træning både i forhold til oplysning, træningsleder, trænere mv. Det er et stort projekt, som vi vil arbejde på de næste par år.

Vi vil også kigge på vores uddannelsesmuligheder, samt hvordan vi kan optimere brugen af de frivillige, men også hvordan vi kan gøre dem endnu bedre i fremtiden.

Vi ønsker dermed at gøre det sjovere og nemmere at være frivillig. Dette er også en opgave, som vi ikke bare laver hen over natten, men det er en proces, som vi skal have igangsat.

Til slut vil vi slå et slag for at miljøofficialuddannelsen snart er klar som e-læring. Deter målet at der skal være minimum 2 miljøofficials i hver klub, og med e-læring er det nu meget mere tilgængeligt for jer alle.

Hold øje med uddannelse.dmusport.dk


Banner

Banner

Banner

Tilbage til top