DMU Live Social Media

DMU

Danmarks Motor Union

Danmarks Motor Union (DMU) er specialforbundet under Danmarks Idræts-Forbund som organiserer motorcykelsporten i Danmark. DMU-sporten er opdelt i 4 sportsområder (sportskommissioner): Motocross - Off-Track - Road Racing og Speedway. For nogle af sportsområdernes vedkommende er de yderligere opdelt i forskellige specialdiscipliner. Off-Track har fx Enduro og Trial samlet, mens SuperMoto, Dragracing og Road Racing hører sammen i én sportskommission.

Sportsgrene i vækst
Det faste fundament for alle sportsgrene i DMU er en stor og velfungerende bredde. Indenfor de sidste år har der været en jævn udvikling i antallet af medlemmer organiseret under DMU. Vist er der forskel på de enkelte sportsdiscipliners størrelse - således er Motocross den medlemsmæssigt største af disciplinerne. Men alle disciplinerne har klub- og nationale-turneringer, hvor bredden har mulighed for at afprøve deres færdigheder og mødes med ligestillede. Bærende for al sport bør være sociale rammer, som sikrer en sund og fair indstilling til det sportslige såvel som sociale.

International og national organisering
Danmarks Motor Union er nationalt organiseret under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og internationalt organiseret under FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) samt FIM Europe (Union européenne de motocyclisme). Det giver mulighed for at danske elitekørere under DMU kan deltage i internationale turneringer og ligeledes, at klubber organiseret under DMU får mulighed for at arrangere internationale elitearrangementer (f.eks. EM- eller Grand Prix-stævner). De bedste danske elitekørere har qua DMU mulighed for landstræner- og Team Danmark støtte - til forsat udvikling af deres internationale potentiale.

Nedenfor kan du se en video med DMU's sportsgrene.



Nedenfor følger en kort beskrivelse af DMU’s sportsgrene:


Kort om Motocross

Motocross er den DMU-disciplin, som både har flest klubber og udøvere. Motocross er efterhånden meget stort i den sydlige del af Europa og i flere oversøiske nationer (f.eks. USA og Sydafrika). De internationalt bedste kørere har stjernestatus og kører i sommerhalvåret med i såvel store nationale som internationale serier. Desuden er der i de fleste lande indendørs-arrangementer, som kaldes SuperCross. SuperCross-arrangementer er i mange lande efterhånden blevet til tilskuermagneter pga. de spektakulære og imponerende stunts, som de bedste af kørerne kan udføre, og på grund af de mange spændende heats. Herhjemme afholdes hvert år SuperCross i Herning. 

I Danmark afholdes der i sommerhalvåret Motocross danmarksmesterskaber (DM-A), som bliver kørt rundt omkring i landet i forskellige klasser på store lukkede sand- og jordbaner. Du kan læse mere om DM-A-serien her.

Kort om Trial

Trial er en behændighedssport, hvor man på motorcykel skal gennemkøre flere sektioner i svært terræn uden at sætte fødderne på jorden. Hastigheden er ikke vigtig, men derimod evnen til at kunne kontrollere sin motorcykel på sten, træstammer og skovbund. En dommer giver fx strafpoint for hver berøring af jorden. Ved for mange strafpoint skal køreren forlade sektionen, så tungen skal holdes lige i munden.

Trial køres enten på baner, der kan være opbygget af fx træpaller, træstammer eller lignende eller på baner der er anlagt i et naturligt svært terræn.

Trial hører under Off-Track Sportskommissionen sammen med sportsgrenen Enduro.

Kort om Enduro

Enduro er en langdistance motorcykelsport, hvor der køres på midlertidigt anlagte baner eller banespor i det, der kaldes ”off road” (uden for vej) terræn. Enduro består af forskellige forhindringer og udfordringer i varierende sværhedsgrad. Størstedelen af Enduroløb køres som et tidsløb mod uret og i etaper af forskellige længder. Oftest også med transportetaper, som køres på offentlig vej. Derfor skal en Enduro-motorcykel som regel også være indregistreret til kørsel på vej, hvilket dog kan gøres til en fornuftig pris via en indregistrering som et sportsredskab. Der kan dog være tilfælde, hvor der køres i helt aflukkede områder, og her er det som regel muligt at deltage på fx en crossmaskine.

Enduro hører under Off-Track Sportskommissionen sammen med sportsgrenen Trial.

Kort om SuperMoto

SuperMoto er opstået på baggrund af, at kørere fra forskellige motorcykelsportsgrene ville finde den bedste motorcykelkører. Samtidig ville de dyste på en maskine, som havde et element fra alle klasserne. I starten hed sporten Superbikers, men udviklede sig senere til det, der i dag kendes som SuperMoto.
Maskinen der køres på i SuperMoto hedder en Supermotard og kan bedst beskrives som en blanding af en gademotorcykel og en off road/Motocrossmotorcykel, som både kan være 2- eller 4 – takt.

Der findes flere forskellige former for Supermotard-maskiner, som enten kan være købt direkte fra fabrikken til formålet, eller selv være bygget om fra fx en motocrossmaskine til en Supermotard. Inden for SuperMoto findes der også kategorierne SuperQuad, der er SuperMoto på fire hjul, og Minimotard, der er kørsel på maskiner i en mindre størrelse (pitbikes).

SuperMoto bliver kørt på baner, der er en blanding imellem ca. 70 procent asfalt og ca. 30 procent jord/grus med hop eller lignende forhindringer på sidstnævnte.

Kort om Road Racing

Road Racing er om noget en ekstremsport. Hastighederne i de store klasser når op på 300 km/t på langsiderne og kræver nærmest balletagtig smidighed og kropskontrol.

Der køres i Danmark både i Produktionsklasser og rene Racer-klasser. Produktionsklasserne består, som navnet antyder, af almindeligt producerede motorcykler til gadebrug. Racerklasserne er meget dyre, da motorerne er helt specielle. Racerklasserne er naturligvis dem som internationalt får mest medieopmærksomhed på grund af den festivitas og professionalisme, som omgiver de store VM-serier.

I Danmark er der ikke så mange baner at køre på for de store klasser - ret beset kun Jyllandsringen ved Silkeborg, Ring Djursland ved Tirstrup og Padborg Park ved Padborg. Men der eksisterer pt. klubber i alle de danske landsdele. De optager alle sammen nye medlemmer og har løbende træningsarrangementer på lokale baner. For de unge køres der pocketbike, som er mini motorcykler på ca. 1 meter, og når de unge er vokset - eller vil køre lidt større maskiner - er der 50cc-klasser og 80cc-klasser.

Kort om Dragracing

Dragracing er kort fortalt en konkurrence mellem to motorcykler, der fra stående start skal tilbagelægge 1/4 mile (402,33 meter) eller 1/8 mile (201,17 meter) så hurtigt som muligt. Dén der kommer først over målstregen har vundet. Resultatet opgøres i sekunder (ET = Elapse Time) og i km/t.

Et løb starter altid med opvarmning af bagdækket for at få bedre greb i asfalten (burn-out). På starterens tegn køres der frem mod startlinjen, mens man iagttager starttræets to øverste lamper (pre-stage og stage). Kort før startlinjen vil forhjulet bryde de to fotoceller, der tænder de to stagelamper og motorcyklen står nu i den rette position. Når begge kørere har stagelamperne tændt, trykker Starteren på startknappen, som ses ved, at de tre gule lamper tænder på én gang. Derefter tænder den grønne lampe og løbet er i gang. Hvis køreren kører før hans grønne lampe lyser, vil han bryde den fotocelle, der starter tiden, hvorved der automatisk, med en rød lampe, registreres tyvstart. Under træning og kvalificering har tyvstart ingen betydning, da korrekt tid og hastighed registreres uanset en for tidlig start.

Kort om Speedway

Speedway er den mest kendte af DMU’s sportsdiscipliner i Danmark. Speedway blev i gamle dage kaldt Dirt Track. I Speedway køres der på en rundbane og maskinerne er kendetegnet ved at være: én cylindrede, 4 ventilede, luftkølede og som brændstof anvendes der methanol (træsprit). Et yderligere særkende er, at maskinerne ikke er forsynet med hverken gear eller bremser.

Speedway, som det ses på fjernsynet, er for de store drenge (og piger), og motoren er en 500cc-maskine. Men for de yngre køres der også Speedway på 50cc og 80cc maskiner.

I DMU’s mange Speedwayklubber er der micro- og ynglinge-afdelinger, hvor drenge og piger helt ned til 3-4 år har mulighed for at deltage i ugentlig træning og udvikle deres tekniske færdighed.

De største profiler i gennem tiderne i dansk Speedway, og som de fleste også kender, er Ole Olsen, Erik Gundersen, Hans Nielsen og Nicki Pedersen – alle sammen individuelle verdensmestre.

Kort om Quad

Quad-sporten er en ekstremsport for både piger og drenge fra 4 – 90 år og udøves på Motocross-maskiner på fire hjul - heraf navnet Quad.

Maskinerne er bygget op omkring almindelig kendte cross-motorer og med et stel med lavt tyngdepunkt, kraftige støddæmpere med lang fjedervandring og en vægt op til 165 kg. På en hårdbane sættes omgangstider som en almindelig 2-hjulet cross-maskine – på en sandbane er den 2-hjulede hurtigst.

En Quad har sin fordel hos børn, hvor de fire hjul medvirker til at holde balancen. Quadsporten er mindre belastende for lemmerne – såsom ben, knæ, arme, skuldre - sammenlignet med almindelig motocross.

Quad hører Sportskommission Motocross. 

Kort om Sidevognscross

Sidevognscyklen er i sin opbygning ikke så fjern fra en solocykel. Der er dog to væsentlige forskelle; forgaflen og sidevognen. Forgaflen er opbygget således, at den vipper over to punkter for at kunne stå for den store belastning. Sidevognen monteret på siden af cyklen kan købes som både venstre- og højremonteret.

Motoren der køres med er enten en specialbygget sidevognsmotor - i dag kører de fleste sidevogne med standardmotorer med plastic hjul fra en solo maskine.

Teamwork er nøgleordet i sidevognsmotocross. Du har nok set motocross på TV, hvor der køres på stejle sving, bakker og flyves over høje hop. I Sidevognscross kan du gøre det samme, hvis du og din makker forstår kunsten at samarbejde.

Banner

Banner

Tilbage til top