Background Image
Previous Page  7 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 40 Next Page
Page Background

7

road racing

/ motorbladet

Et samarbejde mellem DMU, Aarhus

Motorklub og Danish Thundersport

Championship er genetableret, og

sammen afvikler de i 2015 motor-

sportstævner på dansk jord, hvor nogle

af de største navne indenfor bilsport

kan opleves sammen med eliten inden-

for roadracing.

I Danmark skal køres tre gange på

FDM Jyllandsringen og én gang på

Ring Djursland. DTC forventer omkring

10.000 tilskuere på Jyllandsringen og

4-5.000 på Ring Djursland.

For at få enderne til at nå sammen skal

A-kørerne på hhv. 600 og 1000 ccm

køre i samme heat og ligeledes skal

Rookie-kørerne afvikle deres tidstag-

ninger og løb i blandende motorstør-

relser. Der bliver dog fortsat kåret en

mester i hver enkelt klasse.

Tv2 Sport bad specifikt om at få

motorcyklerne med i deres transmis-

sion fra race day om søndagen, og

derfor starter A-kørerne den 4 timers

live-transmission på TV 2 sport. Et

kærkomment tiltag, vi tror kan sætte

fokus på roadracing-sporten, som har

været noget gemt væk de senere år.

MOTOGP OG WORLD SUPERBIKE

DMU er også gået i samarbejde med

det Hollandske forbund KNMW, og

med det er der skabt mulighed for en

helt særlig oplevelse for kørere med

A-licens. Superbike-kørerne afvikler

det første DM-løb på TT Circuit Assen i

april samtidig med at world superbike/

supersport-kørerne indtager scenen.

Det er ikke usædvanligt, at op mod

75.000 tilskuere er på tribunen på

race day, så der er noget at se frem

til. Når motorbladet udkommer er

løbet allerede kørt, og vi ser frem til at

bringe historier fra kørerne selv i næste

nummer.

Rossi, Marquez og Lorenzo er kæm-

pestjerner, som alle med interesse for

roadracing kender. I juni måned deler

de tiden på banen med Simonsen,

Uhre og Barth. De og resten af de dan-

ske supersport A-kørere skal også en

tur til TT Circuit Assen og køre tredje

løb i DM-serien på den legendariske

og lynhurtige racerbane, og for deres

vedkommende bliver det altså i samme

weekend som de allerstørste stjerner

er at finde i pitten. Vi har endnu ikke

set tidsplanen, men de indledende

forlydender er, at løbet Supersportløbet

køres, når alle GP-stjernerne har kørt

deres warm up-træninger, og lige

inden det første race går i gang. På det

tidspunkt vil der være omkring 90.000

tilskuere på plads, så der kan i godt

spænde hjelmen og give den gas!

DM-løbene i Holland for både SBK og

SSP afvikles sammen med hollandsk/

belgisk mesterskab, så der bliver også

internationale kørere, som danskerne

kan måle sig direkte op imod.

NYE KLASSER, FAVORITTER OG

OUTSIDERE

I 2015 får den nye talentklasse

Moto3+ debut. Klassen er en udvik-

lingsklasse og et springbræt mellem

mini RR og de store klasser. Moto3+

kørerne starter bagerst i rookie-feltet

pga. sikkerheden ved starten af racet,

men vi forventer at se dem suse op

igennem feltet på de små snævre

baner i Danmark.

Der er på nuværende tidspunkt ikke

helt klarhed om, hvilke af de etablere-

de kørere der stiller til start i årets RR

DM. En ting er sikkert: der skal findes

en ny mester i Superbike, da Jan

Jespersen er gået på pension. Alex

Schacht er hjemvendt fra VM-serien,

og hvis han kører hele sæsonen i Dan-

mark, kan han ikke undgå favoritrollen.

I Supersport er det helt åbent. Sidste

års mester, René Prang, er skiftet til

Superbike, og sidste års runner up,

Steven Tirsgaard, satser på en fuld

sæson i IDM. Motorbladet håber at se

nye ansigter gøre sig gældende, måske

også de, der ikke tidligere har kørt

fulde DM-sæsoner vil gå efter titlen

som Danmarks hurtigste roadracer.

Se datoer og kørerprofiler på face-

booksiden DMUroadracing

Valentino Rossi er en af de GP-giganter,

danske roadracere skal varme op for. 2015

sæsonen rummer store sportslige oplevelser

(arkivfoto).

Når de bedste nationale roadracere tager hul på sæsonen 2015, kan de

glæde sig til markante ændringer i forhold til de seneste fem sæsoner

ET BRAG AF EN SÆSON

Keld Sommer

Jakob Evers