Previous Page  12 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 36 Next Page
Page Background

12

motocross / mb

Sidevognsfolkets højtid - sæson-

starten - venter lige om hjørnet.

Dagen, hvor startbommen skal flås

fra hinanden, svingene skal skæres

og hoppene blæses omkuld. Banen

skal forceres som en rumfærge, der

slår smut på atmosfæren. Det er atter

race tid. I år starter det 7. maj.

Mange anser sidevognscross som en

vanvidssport - ren galimatias. Men

har man først været en del af sporten,

er det nærmest umuligt at slippe

den igen. Sidevognssporten hænger

ved livet igennem. Den er stærkt

vanedannende.

Støv og fart

Men hvad er det så, der er så fascine-

rende ved denne sport?

Svaret er kort: ALT!

Menneskerne, man møder og taler

med. Samme mennesker, som man

senere kæmper imod, og hvor det er

mere normen end tilfældigheder, at

man undervejs i løbet har kontakt

med modstanderne og deres cykler.

Så er der motorerne, der brøler og

slår en skid fra tid til anden. Og selve

racet – her er man i en anden verden.

Hjelmen er taget på, og pludselig er

man lukket inde i sig selv, og hvor

hele verden lige ude på den anden

side er som en scene, og publikum-

merne er statister. Koncentrationen

tager over. Bommen går ned, og det

lyder som om, en T-Rex brøler dig i

nakken. Afsted det går. Første sving

og en mur af støv, jord, mudder,

sand omslutter dig - du er blind – det

går stadig fremad. Langsomt klarer

det op, og I nærmer jer første hop,

næste sving. Og her gælder det mest

fascinerende i sidevognssporten –

samarbejdet.

Arbejd sammen

Samarbejdet mellem kører, passager

og cykel, der i fællesskab skal forcere

banen hurtigst muligt, uden at vælte,

hvilket er en kunst i sig selv. Alle tre

elementer er lige vigtigt for at skabe

en succes i noget, der synes umuligt.

Hver en centimeter af banen skal lyn-

hurtigt vurderes af både kører og pas-

sager, og her gælder det om at kende

hinanden og helst være tankelæser,

vide hvad makkeren gør, og så være

enige. I runder et sving, chaufføren

kobler ud, gearer ned, bremser, drejer,

læner sig til siden, mens passageren

– kaldet sandsækken – hænger på

siden af vogn og cykel for at rykke

balancepunktet og derved hjælpe

chaufføren med at få cyklen på rette

spor. Næste udfordring er et hop –

her gælder det for alvor om at stole

på hinanden. Når I hænger i luften,

er det balancen i alle tre elementer,

der skal være spot on. Blot en lille fejl

kan betyde styrt. Sidevognssporten

er usammenlignelig, og måske det

ypperste inden for samarbejde.

2016 sæsonen byder på fem spæn-

dende løb – tre i Jylland og to på

Sjælland - med sæsonafslutning i

Ålborg til september, hvor medaljerne

skal uddeles til de tre bedste hold.

Og nu vi taler hold, er der i år både

gengangere fra sidste sæson, nye

holdsammensætninger, komplet nye

hold, og ikke mindst er et hold fra

svundne tider genopstået. I skrivende

stund har følgende hold meldt deres

deltagelse til denne sæson. Kørenum-

mer, kører/passager, samt motor/stel

i nævnte rækkefølge.

Sidevogn nr. 7 – Arne

Holm/Kristian Holm –

Husaberg/WSP.

Mål 2016:

At slutte i top 3.

Hvorfor kører I:

“Sidevognscross er

et samarbejde og kræver stor tillid

til hinanden. Sporten hjælper til en

perfekt balance.”

Sidevogn nr. 51 –

Frank Jørgensen/

Lars Christoffersen –

Husaberg/VMC.

Mål 2016:

At få cyklen til at holde i

alle heat.

Hvorfor kører I:

“Vi er positivt

afhængige af sporten.”

Sidevogn nr. 53 – Peter

Kvist/Klaus Sørensen –

Zabel/VMC.

Mål 2016:

At komme ud og køre

noget race.

Hvorfor kører I:

“Fordi det er en fed

sport.”