Previous Page  33 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 40 Next Page
Page Background

33

road racing

/ mb

Jørgen Kvist viste sin fixtur, som kan lejes til opbygning af replika af de originale Van Veen

rammer.

I januar holdt aktive og interesserede

i klassen et værkstedsmøde i Rød-

ding. I kredsen er initiativtagere som

Jens Jørn Lemming, Søren Lemming

og Knud Blomgren. De har energi og

faciliteter til at lave arrangemeneter

som dette, hvor racere og udstyr blev

præsenteret, ligesom de gennem-

gik reglerne for sæsonen 2017.

Reglementet er blevet justeret og

samordnet med landene i Norden.

Flere producenter af komplette cykler

og kits til tuning af motorerne viste

deres kunnen frem. Prislejet for en

komplet 50cc racer ligger fra 20.000

til 50.000 kr. afhængig af kvalitet og

stand. For dem, som har mekanisk

snilde, er der mulighed for ved hjælp

af tuningskit og diverse tegninger

at lave sin egen replika til billigere

penge - vel at mærke hvis man

ikke indregner sin egen arbejdstid

i projektet. En brugt Puch Copra

racermotor med 6 gear, drejeventil

og lydpotte var til salg for 16.000 kr.

Standarden på de fremviste racere

var meget fin. Det forventes, at der

bliver seks-syv løb i Danmark fordelt

på Jyllands Ringen, Aarhus Bybane,

Padborg Park, Bellahøj Bybane og

Ring Djursland. Det lover godt for den

kommende sæson.

Handelsmænd på vejen

Blandt deltagerne mødte jeg Peder

Ovesen fra Bogense, som normalt

kører Classic Road Racing på sin

danskbyggede 500cc Norton Manx.

Peder fortalte mig, at han havde fået

kørelejlighed med vennen Bjarne Rise

til mødet i Rødding. På turen opdage-

de han, at der bag i bilen stod en 50cc

Minarelli Road Racer. Undervejs faldt

samtalen på raceren bag i bilen. Det

viste sig, at Bjarne Rise ville sælge

cyklen og se, om der på mødet var

nogen, som evt. var interesseret.

Peder viste interesse for raceren,

og inden de nåede frem til Rødding,

havde den fine 50cc Minarelli Road

Racer skiftet ejer. I den kommende

sæson vil Peder Ovesen stille til start

i både 500cc klassen på sin Norton

og i 50cc klassen på sin nyerhverede

Minarelli.

Dansklavet replika

Anders Elsberg fra København er en

af dem, som producerer komplette 50

cc ”Replika” Road Racing cykler og

udstyr. På mødet fremviste han tre

cykler, to komplette med forskellig

motormontage, Puch og Kreidler. Og

et eksemplar var halvfabrikat som rå

cykel uden motor.

Jørgen Kvist Grenå producerer

tuningskit, så man kan opdatere

sin racermotor med en påmonteret

drejeventil på indsugningen. Desuden

udbyder han mange andre dele

i aluminium. Han har en ”jig” og

tegninger, som man kan leje og selv

producere en kopi af det originale

hollandske Van Veen stel.

1. Anders Elsberg med nogle af de 50cc

Replika, han producerer til 50cc klassen.

2. Med en original standard Kreidler gade-

cykel med tunet motor kan man også opnå

glæde ved at dyrke 50cc Road Racing.

3. Den Minarelli, som Peder Ovesen kom til

at købe på vej til mødet i Rødding.

4. 50cc Tomos Road Racer brugt, men i

fin stand kan erhverves for ca. 20.000 kr.

inklusiv en del reservedele.

Nicklas Andersen Trandbjerg i aktion med

sin Kreidler på Jyllandsringen 2016. (Foto:

Kimer foto)

Jørgen Kvist producerer blandt andet tuningskit af høj standard til montering af drejeventil

kontroleret indsugning, hvor drejeventilen består af en meget tynd kulfiber skive.

Ny tilgang

En af de nye unge kørere, som lige er

startet i 2016, er Nicklas Falkensten

Andersen fra Tranbjerg. Han kører

på en vandkølet Kreidler Hangmang.

Nicklas fik interessen fra sin far

Henrik Andersen, som kører på en

Kreidler Cup. En fordel for de unge

kørere er, at deres størrelse og vægt

ofte er mindre end de ældre kørere,

og det betyder meget for vindmod-

stand og forholdet effekt/vægt i en

klasse som 50cc.

Det bliver spændende at se 50cc

klassen i den kommende sæson og

se, om interessen for de små højty-

dende racere forsætter med at stige.

Flere af de ældre deltagere på mødet

viste interesse for at genoptage

deltagelse i 50cc klassen, hvor der

er kommet så meget fint, hurtigt og

fristende materiel på markedet.