33
road racing
/ mb
Jørgen Kvist viste sin fixtur, som kan lejes til opbygning af replika af de originale Van Veen
rammer.
I januar holdt aktive og interesserede
i klassen et værkstedsmøde i Rød-
ding. I kredsen er initiativtagere som
Jens Jørn Lemming, Søren Lemming
og Knud Blomgren. De har energi og
faciliteter til at lave arrangemeneter
som dette, hvor racere og udstyr blev
præsenteret, ligesom de gennem-
gik reglerne for sæsonen 2017.
Reglementet er blevet justeret og
samordnet med landene i Norden.
Flere producenter af komplette cykler
og kits til tuning af motorerne viste
deres kunnen frem. Prislejet for en
komplet 50cc racer ligger fra 20.000
til 50.000 kr. afhængig af kvalitet og
stand. For dem, som har mekanisk
snilde, er der mulighed for ved hjælp
af tuningskit og diverse tegninger
at lave sin egen replika til billigere
penge - vel at mærke hvis man
ikke indregner sin egen arbejdstid
i projektet. En brugt Puch Copra
racermotor med 6 gear, drejeventil
og lydpotte var til salg for 16.000 kr.
Standarden på de fremviste racere
var meget fin. Det forventes, at der
bliver seks-syv løb i Danmark fordelt
på Jyllands Ringen, Aarhus Bybane,
Padborg Park, Bellahøj Bybane og
Ring Djursland. Det lover godt for den
kommende sæson.
Handelsmænd på vejen
Blandt deltagerne mødte jeg Peder
Ovesen fra Bogense, som normalt
kører Classic Road Racing på sin
danskbyggede 500cc Norton Manx.
Peder fortalte mig, at han havde fået
kørelejlighed med vennen Bjarne Rise
til mødet i Rødding. På turen opdage-
de han, at der bag i bilen stod en 50cc
Minarelli Road Racer. Undervejs faldt
samtalen på raceren bag i bilen. Det
viste sig, at Bjarne Rise ville sælge
cyklen og se, om der på mødet var
nogen, som evt. var interesseret.
Peder viste interesse for raceren,
og inden de nåede frem til Rødding,
havde den fine 50cc Minarelli Road
Racer skiftet ejer. I den kommende
sæson vil Peder Ovesen stille til start
i både 500cc klassen på sin Norton
og i 50cc klassen på sin nyerhverede
Minarelli.
Dansklavet replika
Anders Elsberg fra København er en
af dem, som producerer komplette 50
cc ”Replika” Road Racing cykler og
udstyr. På mødet fremviste han tre
cykler, to komplette med forskellig
motormontage, Puch og Kreidler. Og
et eksemplar var halvfabrikat som rå
cykel uden motor.
Jørgen Kvist Grenå producerer
tuningskit, så man kan opdatere
sin racermotor med en påmonteret
drejeventil på indsugningen. Desuden
udbyder han mange andre dele
i aluminium. Han har en ”jig” og
tegninger, som man kan leje og selv
producere en kopi af det originale
hollandske Van Veen stel.
1. Anders Elsberg med nogle af de 50cc
Replika, han producerer til 50cc klassen.
2. Med en original standard Kreidler gade-
cykel med tunet motor kan man også opnå
glæde ved at dyrke 50cc Road Racing.
3. Den Minarelli, som Peder Ovesen kom til
at købe på vej til mødet i Rødding.
4. 50cc Tomos Road Racer brugt, men i
fin stand kan erhverves for ca. 20.000 kr.
inklusiv en del reservedele.
Nicklas Andersen Trandbjerg i aktion med
sin Kreidler på Jyllandsringen 2016. (Foto:
Kimer foto)
Jørgen Kvist producerer blandt andet tuningskit af høj standard til montering af drejeventil
kontroleret indsugning, hvor drejeventilen består af en meget tynd kulfiber skive.
Ny tilgang
En af de nye unge kørere, som lige er
startet i 2016, er Nicklas Falkensten
Andersen fra Tranbjerg. Han kører
på en vandkølet Kreidler Hangmang.
Nicklas fik interessen fra sin far
Henrik Andersen, som kører på en
Kreidler Cup. En fordel for de unge
kørere er, at deres størrelse og vægt
ofte er mindre end de ældre kørere,
og det betyder meget for vindmod-
stand og forholdet effekt/vægt i en
klasse som 50cc.
Det bliver spændende at se 50cc
klassen i den kommende sæson og
se, om interessen for de små højty-
dende racere forsætter med at stige.
Flere af de ældre deltagere på mødet
viste interesse for at genoptage
deltagelse i 50cc klassen, hvor der
er kommet så meget fint, hurtigt og
fristende materiel på markedet.