Nr. 1 - FEB 2019

14 dmu / mb I 1952 gik man igen tilbage til det gode, gamle navn, Motorbladet. Samtidig sørgede man for at tælle de fem år med navnet Motor og Sport med i årgangsoptællingen, således at bladet kunne runde årgang 100 i 2018. Blandt de mange redaktører i 1947- 70, er der nogle, som bør markeres. Ove Pedersen, der var redaktør i seks år fra 1956 til ’62, var fra Skander- borg og er identisk med udgiveren af opslagsværket Motorsportens Blå Bog i 1957. En virkelig perle for alle, der interesserer sig for motorsportens historie! Ebbe Sørensen er den kendte, nordsjællandske bogtrykker og motocrosskører, der vandt DM i Si- devognscross tre gange i 1960’erne. Ebbe fortæller, at han fik et tilskud fra DMU på 300 kr. pr. nummer, men at dette slet ikke stod mål med udgifterne, hvorfor han måtte opgive efter et halvt år. Ebbes efterfølger, Leo Petersen, var en kendt leder i de københavnske mo- torkredse. Han fik også kun et halvt år på posten – men det af en helt anden og tragisk grund, idet han blev offer for et brutalt mord. Et mord, som aldrig er blevet opklaret. Herefter trådte hovedbestyrel- sesmedlemmet, den århusianske kørerlærer Egon Elmstrøm Larsen, til i de følgende tre år. Elmstrøm var ikke helt grøn i faget, da han var initiativ- tager til og redaktør for Aarhus Motor Klubs klubblad. I 1968 sørgede Elmstrøm for at fejre Motorbladets Årgang 50, idet han lod marts-numret udkomme med særligt guldtryk på omslaget og med dobbelt så mange sider som normalt. Elmstrøm Larsen valgte at stoppe med udgivelsen nr. 12/1969. Siden redaktør- og navneskiftet i 1947 skete der gradvist en foran- dring af Motorbladets indhold. Fra at være sportsligt blev indholdet mere og mere organisatorisk, med reportager fra repræsentantskabs- og bestyrelsesmøder samt meddelelser om regler og reglementer. Bortset fra Ebbe Sørensens korte periode, fortsatte dette lige til 1970. Redigering og udgivelse af Motor- bladet første fem numre i 1970 blev midlertidigt overtaget af unionens sekretariat, indtil man fandt en ny redaktør. Nye tider, nyt format I løbet af foråret 1970 lykkedes det for DMU, med daværende vicepræsi- dent Villy Nielsen som primus motor, at finde et nyt redaktørteam. Det blev ægteparret Jørgen og Jette Dorscheus, der boede i Pjedsted ved Fredericia. Dorscheus-parret startede med at udgive nr. 6/juni 1970. Allerede i 1971 kunne Jørgen og Jette præsente- re det første blad i A4-format og forbedret papirkvalitet. Det var et stort spring ind i en guldalder for Motorbladet. Bladet blev i de kommende år mere og mere omfangsrigt, med flere og flere billeder, stor vægt på det sportslige og højnelse af organisati- onsstoffet. Op gennem 1970’erne blev en lang række frivillige skribenter og foto- grafer tilknyttet, ligesom Dorscheus, gennem sit hverv som international speedwaydommer, også indgik af- taler om leverancer fra udenlandske fotografer og skribenter. Endnu en milepæl indtraf, da Motor- bladet udkom i farver med nr. 7/1989. I første omgang blev omslaget inkl. forsiden i farver, medens resten af bladet lidt efter lidt fulgte efter. Men kvalitet koster, og det blev nødvendigt at begrænse antallet af årlige numre – først til 11, siden til 10 numre. I 1990 blev Jørgen og Jette Dorscheus tildelt DMU’s Fortjenst- tegn i Guld som anerkendelse for de- res store arbejde med Motorbladet. Unionen tager over Med udgangen af 1997 overdrog Dorscheus-parret efter 28 år bladet til DMU’s sekretariat. Det blev nu unionens ansatte medarbejdere, der redigerede og udgav Motorbladet, med generalsekretær Jan Rodtwitt som ansvarlig redaktør. Fra novembernummeret 1998 overtog den nyansatte info-medarbejder, Jan Rosentahl, funktionen som redaktør - indtil han forlod DMU med udgangen af 1999. Forsiden fra januar 1951 viser bladets navn i den periode ”Motor og Sport”. Et herligt Nimbus-billede viser vinderne af Hastig- hedstrial i Annisse 26. november 1950, Niels E. Nielsen og A. Syrovy fra Køge. I 1954 hed bladet igen Motor Bladet. For- siden viser tidens store Trial og Motocross -stjerne, Ejvind Hansen fra landsbyen Eilstrup vest for Odense. Guldnumret, der fejrer Motorbladets 50 års jubilæum. Et jubilæumsnummer, der indeholdt dobbelt så mange sider som normalt og med forskellige artikler om den 50-årige.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=