Nr. 1 - FEB 2019

29 speedway / mb Roterende slibesten Hård modstand og verdensmestre mødte han i den grad også de fem gange, han forsøgte at kvalificere sig til Verdensmesterskabet i ice racing, hvor han dog aldrig nåede længere end til indledende runde. Hvilket stadig ærgrer ham en smule, for han stillede op for at kvalificere sig til semifinalen: ”Uanset om det er speedway eller ice racing, så er det sjoveste stadig at vinde,” erkender han. Selvom han hver gang endte i den nedre halvdel af slutstillingen, følte han sig dog aldrig chanceløs: ”Jeg var faktisk ret god til at starte og var ofte første mand nede i sving et.” Selvom der ikke er nogen form for hjulspind på isunderlaget, kunne han alligevel udnytte sin erfaring fra speedway og især lang- og græsbane, hvor maskinerne ligesom i ice racing har to gear. De gode starter rakte desværre ikke altid til heatsejre. ”Typisk gik der et par omgange, og så kørte russerne forbi.” Netop russerne har historisk set domineret ice racing. Siden den før- ste finale i 1966 har Sovjetunionen/ JENS HENRY NIELSENS VM-LØB: 1989: 28./29.01. Gøteborg, Sverige 15. plads. 3-1 = 4 point 1990: 20./21.01. Oulu, Finland 12. plads. 3-3 = 6 p 1991: 19./20.01. Deventer, Holland 10. plads. 6-6 = 12 p 1992: 11./12.01. Oslo, Norge 12. plads. 7-3 = 10 p 1993: 16./17.01. Frankfurt, Tyskland 11. plads. 4-5 = 9 p Rusland vundet 44 ud 52 verdensme- sterskaber, hvoraf Nikolay Krasnikov vandt otte titler i træk fra 2005 til 2012. Men Jens Henry Nielsen husker dog ikke kun russerne for deres fart på banen. ”Inden jeg tog afsted til et løb, sleb jeg altid piggene, men russerne gjorde det mellem hvert heat med roterende slibesten i ryttergården.” Multitalent på to hjul Jens Henry Nielsen, der er uddan- net maskinarbejder, lavede sin egen slibemaskine til de op til tre centimer lange pigge, og aggregatet står stadig hjemme i værkstedet. Et værksted, som udover diverse motorcykler er fyldt op med plakater, vimpler og sejrskranse. De vidner om en lang, succesfuld og særdeles alsidig karriere. Blandt de største triumfer tæller individuelle Danmarksmesterskaber på langbane, superligamesterskaber med Brovst Speedway Club og en 10. plads ved VM-finalen på langbane i tyske Scheesel i 1988. Men for Jens Henry Nielsen betyder titlerne ikke så meget. ”Det vigtigste er alle de oplevelser, jeg har fået med sporten,” siger han og remser de første 15 lande op, som har kørt i. Kort fortalt har han kørt på to hjul på sand, jord, græs og is samt i alskens mudder fra 25 graders frost i Finland til stegende hede i Sydfrankrig, hvor græsbaneløb ved Bordeaux først startede klokken ni om aftenen og sluttede klokken tre om natten. Han indløste første gang licens i 1973 på Løvelbanen, og har altså siden dengang virkelig gjort brug af licensen. ”Dengang gjaldt licensen i øvrigt også til motocross, så det kørte jeg om vinteren,” indskyder han. Siden blev motocross skiftet ud med ice racing som vinteraktivitet, og oplevelserne på isbanerne står stadig klart i erindringen. Derfor synes han bestemt også, at unge kørere skal prøve kræfter med vinterudgaven af speedway. ”For det er sjovt, og så giver det hår på brystet.” Ice racing cyklen trækkes i gang med en snor omkring piggene.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=