Nr. 3 - Juni 2018

37 speedway / mb få hjælp til at servicere. Bare indtil man er mere etableret og ved, at man virkelig vil. Økonomisk kan man sikkert godt få det til at gå i nul, men det kræver tid fra frivillige, der i forvejen knokler intenst - og gratis. Lokkemad At se giraffen er også en effektiv metode til at skaffe nye kørere. Selv små børn er på nettet, har deres stjerner og helte og Nicki Pedersen, Niels Kristian Iversen, Michael Jep- sen Jensen og Mikkel Bech (der enten kører Grand Prix eller sluttede i top tre ved DM 2017) trækker bare børn med speedwaydrømme til sig. Kan man få en af stjernerne til at bruge et par timer ved et åbent hus, er det et enkelt, men godt trækplaster. Et andet oplagt sted at sætte ind er til ligamatcherne, hvor familierne og dermed børnene alligevel er til speed- way og har fokus på de fantastiske dyster på ovalerne. Ved indgangen kan man uddele gratis lodder til alle børn, og den heldige vinder kunne (med tilladelse fra forældrene) vinde en prøvetur i den store pause. Der er seks hjemmebanematcher på en sæson, og den hurtigste af de seks kunne vinde det første års medlem- skab gratis. Det er selvsagt ingen garanti for, at det ville give nye kørere, men hvis fx Kenneth fra Kolding ved, at han har været den hurtigste testkører i Holsted i hele 2018 og har haft en fed oplevelse med publikums klapsalver, er det nok sandsynligt, at han vil plage en del om at blive speedwaykø- rer. Og når forældrene endelig giver sig, vil han selvfølgelig fortælle hele skolen om det. Start tidligt Det handler om at få fat i børnene tidligt, helst fra tre års-alderen, og generelt kan klubberne også blive bedre til bruge medierne. Alle klubber har en person, der er nogenlunde til at formulere sig på skrift. Find en god overskrift, skriv en god historie og læg et godt foto ved på mailen. Både lokal- og regionsaviserne bringer det gerne, for journalister er også bare mennesker, der slipper for at lave artikler selv, hvis vi som speedway- klubber laver den for dem. Gør det let I nogle klubber lurer man også på idéen om at ”gå til speedway.” Mod et højere kontingent end normalt kan man i et introduktionsår få alt fra slæbesko til cykel stillet til rådighed, og så ”gå til speedway” uden den store investering det er at skaffe alt udstyret selv. Der overvejes et Tum- lingehold for de helt små på tre-fire år. På neddroslede maskiner, måske el-cykler, kan de komme og prøve og lege sig i gang med speedway. Igen let og uforpligtende. Summercamps er en tredje idé, hvor man et par dage kan komme og prøve, se, føle og lug- te. Og få speedway og fællesskabet ind i kroppen (og hjertet). Der er er masser af muligheder, men også mange udfordringer. Eksem- pelvis er det svært at sikre frugtbar træning, banepleje samt en let overgang til 85 ccm og senere 500 ccm, hvor mange klubber oplever et stort frafald. I England eksperimenteres der med at gøre 500 ccm klassen langt mere tilgængelig ved at køre på standard 450 ccm motorer fra fx Honda og BMW. Idéen er god, men p.t. kun på teststadiet under navnet www. f2speedway.com Og hvis superbrands som Honda og BMW kunne blive aktive motorleve- randører til speedway, ville sponsor- grundlaget ændre sig fundamentalt i forhold til nu, hvor italienske GM har et defacto monopol og dermed mu- lighed for nærmest selv at bestemme prisen. God fornøjelse med rekrutteringsar- bejdet. Del endelig flere idéer på Os Der elsker Speedways Facebookside.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=