MOTORBLADET SEP.2014 - page 34

34
motorbladet
”Kørerne sidder klar i ryttergården på deres
maskiner og venter på starten. Stirrende
fjernt og fokuseret gennem plexiglasset,
før det hele går løs. Én i stærkt patineret
klassisk læder, Cromwell-pottehjelm, klud
under hagen og goggles. En anden er iført
lukket intergralhjelm og ambulancefarvet
læderdragt med topmoderne strømlinet
bule på ryggen og knæpads for optimal fø-
ling med farten i svingene.”
Sådan skrev arrangøren af Copenhagen Hi-
storic Grand Prix i programmet for 2014,
hvor dansk road racing igen var repræsen-
teret i starten af august.
BETON FORHINDREDE LØB
DMU markerede bla. sit 100 års jubilæum
ved at være til stede på den fantastiske
bybane ved Bellahøj. Et stort telt, hvor alle
deltagerne i MC-opvisningen kunne stå
skærmet for regn og sol, skabte en god
base for MC-interesserede i weekenden, og
der var fri adgang til at studere racerne og
tale med kørerne. Her kunne man også fin-
de informationer om DMU og MC-sporten.
MCer i historisk
grand prix
HISTORISKE ROADRACERE FRA DANMARK OG SVERIGE KØRTE FLERE OPVISNINGER I VED
COPENHAGEN HISTORIC GRAND PRIX, DA DMU MARKEREDE SIT JUBILÆUM
Tekst: Palle Høst Andersen
Motorcyklerne kørte ”opvisning” både lør-
dag og søndag, men kunne ikke afvikle
et decideret løb på grund af sikkerheden.
DMU kunne ikke godkende bybanen til MC-
løb, da banen var omkranset af betonmure
uden sikkerhedsafskærmning for kørerne, i
form af halmballer eller luftpude polstring.
Styrter en motorcykel, kan mødet med be-
tonmuren være fatalt for køreren.
GOD FART
MC-opvisningen var en god afveksling
mellem alle billøbene. Mig bekendt skete
der ingen alvorlige uheld under MC-opvis-
ningerne, selv om jeg med mit kendskab
til RR-kørere ikke mener, der er den store
forskel i ”opvisning” og race: Når først kø-
rerne er kommet ud på banen, så går de til
stålet. Uanset hvad man kalder det i pro-
grammet.
Det var et meget blandet felt af motorcyk-
ler, der var på banen. Der var de meget hur-
tige fire cylinder to takts 500cc cykler, som
konkurrerede med hinanden, klassiske to
cylinder firtaks cykler fra tresserne med de-
res helt specielle twin lyd. Men der var også
de små 50cc cykler, som i kraft af lyden fra
de mange omdrejninger på motoren gjorde
opmærksomme på deres tilstedeværelse.
Motorcyklerne var på banen to gange både
lørdag og søndag. Stævnespeakeren, som
klart tilkendegav at han var bilmand, tak-
kede MC-feltet for deres interessante og
afvekslende opvisning.
Vi håber at der også næste år bliver mu-
lighed for at vise MC-sporten på den flotte
bane ved Bellahøj.
Et par udstillede klassiske sidevognscykler be-
regnet til rundbaneløb tiltrak en del opmærk-
somhed.
Cyklerne serviceres før starten i ryttergården.
DMU’s telt var base for motorcykelklassen. Her
var fri adgang til cyklerne og lejlighed til at tale
med kørerne. DMU havde lagt informationer
frem om DMU og MC-sporten i Danmark.
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40
Powered by FlippingBook