Danmark vinder EM for hold og bryder polsk dominans
Foto: Jakub Malec
Det danske speedwaylandshold kunne lørdag aften lade sig hylde som europamestre efter en stærk indsats ved EM for hold. Efter fire år med polske triumfer blev det denne gang Danmark, der stod øverst på podiet foran Polen og Sverige. Danmark stillede med Michael Jepsen Jensen, Mikkel Michelsen, Frederik Jakobsen, Rasmus Jensen og Villads Nagel.
Det danske mandskab, ledet af landstræner Nicki Pedersen, lagde fra start pres på konkurrenterne og viste gennem hele løbet stor bredde. De øvrige nationer svingede i præstationerne, mens de danske kørere leverede point i stort set alle heats og undgik samtidig store fejl.
Allerede i den første blok af heats meldte Danmark sig ind i guldkampen med to heatsejre i de første fire heats. Særligt den danske stabilitet blev afgørende, og gennem store dele af løbet var det bemærkelsesværdigt, at ingen af de danske kørere lavede de kedelige 0’er.
Polen, som har vundet de fire foregående udgaver af EM for hold, kom ellers til løbet som favoritter, og selvom den regerende verdensmester, Bartosz Zmarzlik, leverede flere stærke heats, lykkedes det aldrig polakkerne at hente det forspring danskerne tidligt havde skabt sig.
Midtvejs i løbet havde Danmark opbygget et solidt hul ned til både Polen og Sverige, og inden den sidste blok af heats førte danskerne med hele 11 point. I heat 19. sikrede Frederik Jakobsen med en andenplads definitivt det danske guld.
Det er første gang at Danmark vinder EM for hold, der siden turneringens start i 2022 har været domineret af det polske landshold. Et resultat landstræner Nicki Pedersen var yderst tilfreds med:
“Det er virkelig flot. Vi kom ikke for at lade Polen vinde, og vi vidste, at hvis vi ramte den rigtige energi som hold, så kunne det lade sig gøre at vinde guld. Der var god stemning hele vejen rundt, og drengene kæmpede virkelig for hinanden. Alle var positive og hjalp til, hvor de kunne. Samtidig undgik vi næsten helt nuller, og det blev afgørende. Svenskerne pressede også på længe, så det var helt generelt et fedt løb. Alt gik op i en højere enhed, og det sikrede os guldet til sidst.”
Polen måtte tage til takke med sølvmedaljerne, mens vores naboer fra Sverige togbronzen.











