Til Motocross
Til forside

Danskerne klar til weekenden i Kegums

Arkivfoto: MXGP.com

EMX125- og EMX250-mesterskaberne forsætter i weekenden i lettiske Kegums, hvor den traditionsrige Zelta Zirgs-bane danner rammen om sæsonens næste afdeling.

Kegums har været på VM-kalenderen siden 2009 og er kendt for at levere tæt og underholdende motocross. Banen beskrives ofte som en sandbane, men adskiller sig fra de klassiske sandbaner i Holland og Belgien ved at have en fastere bund. Det skaber en unik kombination, hvor både teknik, fysik og evnen til at læse banen bliver afgørende.

De skiftende spor og den udfordrende overflade plejer at give masser af overhalinger og tætte dueller, og banen har gennem årene dannet rammen om flere mindeværdige mesterskabsopgør.

I EMX250 er de danske farver repræsenteret af Nicolai Skovbjerg og Mads Fredsøe. Begge kommer til Letland efter stærke præstationer i serien, hvor Fredsøe i sidste weekend sikrede sig sin første heatsejr i EMX250.

I EMX125 er tre danskere til start. Bertram Thorius og Storm Maymann fortsætter deres indtil videre flotte EM-sæson, mens Casey Karstrøm starter i sin første EMX125-optræden i 2026-sæsonen.

Med både EMX125 og EMX250 på programmet er der lagt op til endnu en weekend med masser af dansk islæt, når banen i Kegums endnu en gang byder Europas bedste unge motocrosskørere velkommen til Letland.