Nr. 2 - APRIL 2019

36 speedway / mb Motorbladet: Hvilke særlige forberedelser gør I jer før en grand prix sæson? Niels Kristian Iversen: -Der er mange forberedelser for at være gearet til en sæson med både grand prix, ligaløb og diverse andre opgaver. Der ligger et stort arbejde i at være klar både fysisk, mentalt og med at have team og udstyr, der kan være skarpt hele sæsonen. Når man er i grand prix’et, ligger ens hovedfokus der. Det fylder virkelig meget gennem hele sæsonen, og kunsten er så ikke at blive demotiveret til ligaløbene, hvor man jo tjener sine penge og har sine faste fans. I år er der gudskelov kun én weekend med grand prix om lørdagen og liga om søndagen og det er positivt, at man ikke skal køre fx grand prix i Vojens lørdag aften og så køre bil hele natten til et ligaløb i Polen søndag. Leon Madsen: -Det kræver en del mere forberedelse. Jeg har brugt rigtig meget tid på sponsorarbejde, som er gået rigtig fornuftigt. Efter jeg vandt Europamesterskabet har der været en del mere opmærksomhed omkring mig og langt større interesse fra virksomheder, der vil støtte mig i den kommende sæson. Desuden er det bare dobbelt op på alt: Planlæg- ning, opbygning af teamet, cyklerne osv. Men jeg føler, at vi er godt forbe- redt og 100% klar til den nye sæson. Jeg mærker selvfølgelig den øgede interesse og de større forventninger. Men med min alder, min erfaring og de resultater, jeg kommer ind i grand prix-serien med, har jeg det helt fint med det. Nu glæder vi os bare til at komme i gang. MB: Hvor meget investerer I i en grand prix sæson? NKI: -Jeg har ikke gjort det op i kro- ner og øre, for jeg investerer det, der skal til. Men man skal typisk bruge to ekstra cykler og et par ekstra motorer for at være med. Man kører også lidt mere og skal derfor renovere oftere. En grand prix weekend med træning kan let løbe op i syv-otte heats, og det slider. Omvendt har man som grand prix-kører også et stærkere brand og større sponsorpotentiale. LM: -Det koster helt sikkert mange penge at køre med i grand prix serien. For hvis du ikke investerer i det bedste udstyr og hele tiden er up to date med de bedste motorer m.v., så bliver det svært. MB: Hvad glæder I jer mest til ved at køre grand prix? NKI: -Til at komme tilbage blandt de bedste! Jeg glæder mig til stemnin- gen og intensiteten ved at køre på de største scener. Opbygningen og det at sætte sig op til at præstere maximalt for at indfri mine ambitioner. Dét er super fedt og udfordrende. Vi starter jo ud i Warszawa med et kæmpe løb på Polens nationalstadion, og så er sæsonen ligesom skudt seriøst i gang. LM: -Nu har jeg prøvet at vinde europamesterskabet i speedway, så jeg glæder mig til også at køre med om verdensmesterskabet. Og så glæder jeg mig til at komme hjem og køre det danske grand grix, der er tilbage i Vojens. Dét skal nok blive en fed aften. MB: Hvad bekymrer jer mest ved at skulle køre grand prix? NKI: -Jeg har egentligt ikke fokus på bekymringer ved at køre grand prix. Jeg har fokus på mine mål og hvad jeg vil opnå. Men det er nok vigtigt at have et par ting med i baghovedet sådan mentalt. Det er det, mange kørere kalder ”grandprixitis.” Det er nemt at falde igennem, fordi grand prix’et er så hårdt. Har man et dårligt

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=