Nr. 2 - April 2020

15 road racing / mb Supersport 300 er en spændende klasse, som på få år i VM-regi har fået så stor succes, at man til hvert stævne i 2019 måtte køre to tidtag- ninger med ofte over 40 kørere i hver. Klassen har vist sig så attraktiv og konkurrencepræget, at flere tidligere VM moto3-kørere har valgt at fort- sætte deres karrierer her. Den første kvindelige verdensmester nogensin- de, spanske Ana Carrasco, viste vejen i 2018. Hun blev i øvrigt nr. 3 sidste år med stærkt forøget konkurrence, så ikke noget med held her. Nu bliver klassen oprettet i DM-regi, hvilket forhåbentlig kan tiltrække en del unge talenter fra mini-klasserne, men sikkert også flere ældre kørere. Her spiller økonomi jo en væsentlig rolle, uden at man mister konkurren- ce-momentet, snarere tværtimod. Afgøres i Sverige DM i SSP300 vil blive afholdt i forlængelse af det svenske mester- skab, hvor man særskilt præmierer de danske kørere (læs mere om SSP300 DM-serien i 2020 på dmusport.dk i nyheden fra d. 17/2). Ulempen med mere transport til stævnerne kan opvejes af den klart større sportslige udfordring, klassen har. Det skyldes, at der er langt flere kørere samt at der køres på store og mere variere- de baner, end man formentlig ville kunne tilbyde herhjemme. En enkelt DM-tællende afdeling i SSP300 køres dog i Danmark i juni på Jyllandsrin- gen. At klassen på kort sigt nærmest i hele verden har fået stor succes, har bl.a at gøre med, at der benyttes ganske billige standardbaserede sportslige mc’er. Kawasaki, Yamaha og KTM er de mest benyttede modeller. Forskellen på mc’ernes kubikindhold og effekt løses ved f.eks. omdrej- ningsbegrænsning, tillæg til vægt og indsugningsdiameter. Lidt som det sås i superbike VM, da Ducati kørte med større motor, men med færre cylindre. Herved opnås god konkur- rencelighed. Se blot et VM-løb, eller IDM/hollandsk mesterskab. Dansk erfaring MotorBladet har talt med et par kørere, der allerede har vist vejen i SSP300 klassen, dog med forskellig tilgang til sæson 2020. 16-årige Linus Lundin fra Team LLra- cing kører Kawasaki Ninja 400. Han beholder sin 2019-model, som er klar med alle de tilladte optimeringer, så der ikke skal bruges en masse tid og penge her. Linus og denne racer var i øvrigt gode nok til at tage kampen op med de bedste svenskere i SM SSP300 i 2019. Det gik faktisk så godt, at kun et mulehår – og vist lidt reglementsfnid- der – afholdt ham fra at blive svensk mester. Det kan jo vise sig anderledes i år, selvom der bliver tale om en præmiemæssigt opdelt klasse (SM og DM). Langt hen ad vejen er det de samme modstandere, dog tilføjet en naturlig ny tilgang i en populær klasse. Linus Lundin får i år selskab af en teamkammerat, 15-årige Lucas Walsh, der helt naturligt også kører Kawasaki, idet Lucas’ onkel er en ret stor Kawasaki forhandler i Køben- havn. Heller ikke værst for teamet at have i baghånden, når der skal bruges dele i løbet af sæsonen. Sådan er det, når der gives gas i RR-sammenhæng: Vil man være med i toppen, koster det af og til et styrt at finde grænsen. Til at holde reflekserne ved lige vil Linus stadig bruge sin Honda NSF 100 til træninger på Ishøjbanen. Ikke ulig en del andre unge sjællandske topkørere i større RR-klasser. 16-årige Oliver Svendsen vil i år satse på det åbne tyske RR-mesterskab IDM, hvor også SSP300-klassen vil være på programmet til fremme af nye talenter. Han skal deltage på en helt ny Yamaha R3-racer, som man kan erhverve sig for 10.000 Euro - med alle tilmeldinger til løbene samt støtte og dele til raceklargøring af mc’en. Raceren er endda til ejendom efter sæsonen. Oliver deltog med stor succes i den hollandske Yamaha R3 mærkecup, hvor han med en samlet 6. plads blev årets rookie. Resultatet har også væ- ret medvirkende til, at han er blevet nomineret som årets talent til Danish Motorsport Award. Desværre får vi nok ikke Oliver at se til særlig mange DM-stævner, da ka- lendersammenfald vil udelukke nogle. Han håber dog på at kunne deltage på hjemmebane i juni. En del nuværende og tidligere danske top RRkørere har med god succes gennem årene deltaget i IDM-serien, der ofte har kørere fra andre nati- oner, f.eks. helt fra Australien. Det betyder alt andet lige masser af hård konkurrence og dermed mulighed for at forbedre sig og vise sit talent i en international sammenhæng.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=