Nr. 2 - April 2020

17 speedway / mb Kenneth Kruse Hansen i glædesrus sammen med Matthias Kröger (t.v.) og resten af sit team efter en succesfuld VM-kvalifikation i Marianske Lazne i Tjekkiet i 2019. Privatfoto. Erik Gundersen og Kenneth Kruse Hansen inden starten på VM Challengen i Tyskland sidste år. Foto: John Bo Jensen MATTEN: HAN GÅR TIL TOPS Den tyske veteran Matthias Kröger ser et meget stort potentiale i Kenneth Kruse Hansen Brian Kargers to sæsoner som fast kører i langbane VM-Grand Prix tilba- ge i 2002 og -03 er Danmarks eneste repræsentation i det fine selskab. Til gengæld har et land som Tyskland domineret sporten og været næsten overrepræsenteret i hver eneste sæson siden indførelsen af Grand Prix-systemet i 1997. Matthias ”Matten” Kröger, tyskeren med den karakteristiske hestehale flagrende ud under styrthjelmen, kørte med i 19 langbane VM-sæso- ner og blev blandt andet fem gange holdverdensmester. Han videregiver nu masser af sin erfaring til Kenneth Kruse Hansen. En uvurderlig hjælp for danskeren og vil være ved danskerens side i ryttergården under alle VM-lø- bene. Det er vigtigt, for i modsætning til speedwaybaner køres der typisk kun et enkelt løb på hver græs- og sandbane om året. Erfaringen fra tyskerens mange løb bruger han blandt andet til opsætning af cykler og motorer før og under løbene. ”Ja, Kenneth kørte jo faktisk med mine Jawa-motorer i 2019,” fortæller Matthias Kröger og tilføjer, at Kenneth Kruse Hansen i 2020 også skal køre med Marcel Gerhards GTR-motorer: ”Jeg har selv et godt samarbejde med Marcel Gerhard, og jeg er sikker på, at Kenneth vil få det samme.” Men det er ikke kun motorerne, der får Matthias Kröger til at tro på, at Danmark får en verdensmester igen: ”Kenneth beviste allerede sidste år, at han kan være med på højeste niveau, blandt andet med hans bron- zemedalje i EM-finalen på græsbane. Desuden har en rigtig god teknik, som han især kan udnytte på den glatte speedwaybane i Rzeszów,” forklarer ”Matten”. Verdensmesteren 2020 vil tyskeren, hvis bedste VM-resultat var en bron- zemedalje, ikke sætte navn på. Men han tror på, at Kenneth Kruse Hansen vil blande sig i toppen: ”Hvis Kenneth bevarer sit gode humør og fortsætter sin udvikling, kan han blive verdensmester. Måske ikke i år, men så indenfor to-tre år.” GUNDERSEN: MESTER OM ET PAR ÅR Erik Gundersen ser teknikken somKenneth Kruse Hansens store force FIM kunnet næppe have planlagt åbningen af VM-sæsonen bedre, set med danske briller. Kristi Himmel- fartsdag køres første Grand Prix nemlig i tyske Herxheim, hvor Erik Gundersen i 1984 vandt sit første ver- densmesterskab på langbane. To år senere cementerede han sin bedrift, da han blev Danmarks dobbelte og seneste verdensmester i disciplinen, som Ole Olsen vandt første gang i Oslo i 1973. Selvom banen er blevet kortet en smule af siden dengang, vil Erik Gundersen utvivlsomt kunne give Kenneth Kruse Hansen gode råd på dagen. For den dobbelte langbane- verdensmester er med Danmarks nye VM-håb til alle VM-løb pånær løbet i Finland, hvor 250cc VM i Västervik i Sverige kræver hans tilstedeværelse. Og Danmarks blot anden langba- neverdensmester glæder sig til, at sæsonen skydes i gang: ”Der sker virkelig meget i dansk langbanesport lige nu, og det har givet mig en masse ny energi, at vi nu både har en kører med i VM-serien og en del unge speedwaykørere, som begynder at interessere sig for lang- bane,” fortæller Erik Gundersen, som også fremhæver det arbejde, som en flok frivillige gør for Skovbybanen i Haderslev Motorsport: ”De folk knokler r.... ud af bukserne for at gøre banen i Skovby til et langbanemekka.” Det var da også på Skovbybanen, at Kenneth Kruse Hansen tog det første skridt mod VM, da han sidste år vandt VM-kvalifikationen på banen. ”Desværre var et enkelt uheldigt heat i VM Challengen i Scheessel nok til at forhindre Kenneth i kvalificere sig direkte til VM, men vi søgte et wild card, og det fik han,” siger Erik Gundersen. Siden wild card´et kom i hus har Kenneth Kruse Hansen forberedt sig til VM-serien, og forberedelserne kan følges på de sociale medier under hashtagget #nextworldchampion, og det synes Erik Gundersen kun godt om: ”Det er fedt, at Kenneth melder sådan ud. Og jeg tror på, at han bliver vores første verdensmester i 34 år. Måske ikke i år, men så om to-tre år,” lyder det fra manden, som selv opfordrede Kenneth Kruse Hansen til at starte på langbane. ”Han har teknikken til at køre på de vidt forskellige baner indenfor langba- ne. Teknikken er faktisk danskernes klare fordel på langbane. Det er muligt, at for eksempel tyskerne kører langt flere langbaneløb, men de mangler teknikken fra speedway, som unge danskere har masser af. Og så har Kenneth også materialet til at gøre sig gældende.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=