Nr. 2 - April 2020

30 dmu / mb I Danmark var der kun sporadisk kørt TT-løb eller som det senere kom til at hedde: Road Racing, indtil Roskilde Ring åbnede i 1955. Her blev der så kørt en del løb i de følgende år, som regel sammen med bilklasser. I 1963 var man nået så vidt, at det første DM i TT-løb blev udskrevet for en klasse indtil 250cc, og den første mester blev Jørgen Nielsen, Haslev, på Honda. Interessen for at køre med motor- cykler var dog ikke stor hos ledelsen på Roskilde Ring i disse år, så i de følgende år, så det ikke ud til, at der igen skulle afholdes DM i TT. Djursland åbner Situationen blev dog anderledes, da Jens Chr. Legarth fik åbnet Ring Djursland i 1965. Det første løb på banen blev et rent billøb 29. august. DA TT TOG FART TT-løb i Danmark blev introduceret på Roskilde Ring, men tog først rigtigt fart, da Ring Djursland blev åbnet. Kommed til det første DM i TT på Ring Djursland, forløberen til Road Racing Af Lars Pedersen, Historisk Udvalg Men det andet løb, der blev afholdt 10. oktober, havde fået blåstempling til at danne rammen om det andet DM i TT. Denne gang blev der udskrevet to DM-klasser: 250cc og 500cc. Herudover blev der kørt en 50cc klasse, nok foranlediget af det meget aktive importfirma J.A. Hansen i Holbæk, der bl.a. meget andet importerede Kreidler-knallerter. J.A. Hansen sørgede for, at Kreidlers fabriksteam stillede til start. Også en international 250cc-klasse blev der plads til sammen med en enkelt standardvognsklasse. Randers Motor Sport stillede op som sportslig arrangør og 6.000 tilskuere fandt vej til løbet. DM-klasserne kørte hver tre heats, og i begge klasser blev det ganske spændende, da der var meget hård kamp om placeringerne mellem de første. Jørgen Arnholtz, Århus, blev mester i 500cc med en 4. og to stk. 1. pladser. Arnholtz var en nær ven af Vagn Stevnhoved og stillede op for Djursland Motor Klub. Han kørte en Triumph, som var lagt i et stel fra den AJS 7R, som Poul Kalør fik til Danmark i 1948. Dan Jeppesen, Nærum, blev mester i 250cc-klassen med to stk. 1. pladser og en 3. plads. Han kørte en Honda CB72. Svenske vindere 50cc klassen blev vundet af den sene- re så kendte svensker Börje Jansson på en Derbi. Hollænderen Cees van Dongen fra Kreidlers fabriksteam måtte nøjes med 2. pladsen, nok mest fordi man havde misforstået meldingerne om banens længde. Man troede, den var 8.000 meter og ikke kun de sølle 800 m, som den første udgave af banen bød på i 1965. En anden svensker vandt den inter- nationale 250cc klasse. Det var hans første internationale sejr. Hans navn var Kent Andersson, og siden vandt han rigtig mange løb. Særligt skal fremhæves hans to VM-titler i 1973 og 1974. Hvor Motorbladet helt forbigik det første DM i TT-løb i tavshed, viste bladet større interesse for det andet DM på Ring Djursland i 1965. Den historiske begivenhed blev markeret med både forsiden og halvanden side inde i bladet. Vi bringer uddrag på de følgende sider. MERE JUBILÆUM I 2019 havde Motorbladet 100 års jubilæum, og det fejrede vi ved at genoptrykke en række spændende artikler fra tidligere årtier. Men Historisk Udvalg fandt flere gode artikler i gemmerne, som du kan læse på de kommende sider. På DMU’s hjemmeside kan du finde alle de genoptrykte artikler fra 2019 samt en række andre historier, som vi ikke havde plads til i Motorbladet. De to danmarksmestre 1965: Dan Jeppe- sen, Roskilde og Omegns Motorklub, og Jørgen Arnholtz, Djursland Motor Klub, med nr. 27.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=