MOTO 2024

30 DM-A 2024 - OFFICIAL RACE PROGRAM MOTO: Emil, vi sidder lige nu i Holste- bro – hvad er det, der skal ske her i weekenden? Emil Larsen: I denne weekend afhol- der vi et grenspecifikt klubtrænerud- dannelsesmodul. Kursisterne har haft et uddannelsesmodul i forvejen, som er mere bredt orienteret og handler om dét at komme ud og blive træner, og så står jeg for den del, der handler specifikt om motocross. Vi skal have en blanding af noget teori og noget praktik ude på banen. Kørerne får mulighed for at køre selv, hvor jeg er lidt på som træner. Der vil være noget omkring fysisk træning og om, hvad man kan bruge vinteren på, og så skal vi ud på banen igen om søndagen, hvor kursisterne skal prøve selv at være på som trænere og forhåbentlig få en ro i maven og en fornemmelse af, at det her skal de nok blive gode til. MOTO: Hvad er det for en grundbase, de skal være gode til som trænere? Emil Larsen: Selvfølgelig er der nogle grundprincipper omkring det tekniske og hvordan man kører på en crosser. Men det er også vigtigt, at man forstår at skabe et godt miljø på en bane. Et mil- jø hvor alle er med, og hvor det er trygt at være. Man skal også kunne lægge en plan for, hvad der skal trænes, hvem der skal trænes, hvad har vi til rådighed af tid og rammer og så videre. Og så skal man også turde at stå foran nogle crosskørere og få sagt nogle ting, de kan bruge. Jeg oplever ofte blandt kursisterne på klubtræneruddannelsen, at de ser nogle rigtig gode og vigtige ting, når de kigger på kørerne, men at kanmangle modet til at turde at stille sig op foran kørerne og få sagt de her ting til dem. Det kan også være tilfældet, hvis det er nogle kørere, der kører hurtigere, end de selv gør. Men det skal vi have hjulpet folk i gang med. For mig er det ikke vigtigt, hvor god man selv er på en crosser. Jeg tror, at det er vigtigt for os som sport, for at vi kan udvikle os, at vi lærer så mange kørere som muligt at køre rigtigt og sikkert. Og samtidig skal vi have skabt nogle gode klubkulturer, og der tror jeg, at er træneren er et betydningsfuldt led i at skabe et fedt sammenhold i en klub. MOTO: Du er jo som landstræner chefen i det her system - hvordan ser struktu- ren ellers ud? Emil Larsen: Jeg synes at det er vigtigt, at vi prøver at hjælpe hele vejen rundt. Vi er jo ikke en kæmpe sport, men til gen- gæld en sport hvor man ved, at hver en- kelt kører kræver meget tid. Lige nu er vi i en periode, hvor vi har en del gode, ”store” kørere. De har brug for at få noget fokus, for at vi kan få rykket dem skridtet videre, hvor det bliver rigtig sjovt for dem og man kan give lidt slip igen, og de kan blive mere selvkørende. Til de yngre kørere i 65cc og 85cc får jeg god hjælp af Line Dam og Mathias Gry- ning. De to gør det rigtig godt og er nogle dygtige trænere, og jeg kan kun opfordre folk til at møde op til de træninger, der er med de to. Moto: Hvad forventer du af de kørere, sommøder op til træning? Det kan lige så godt være de kørere, som du har under Team Danmark? Emil Larsen: Jeg forventer, at man gerne vil være der. Og at man møder op med en vilje til at blive dygtigere. Det gælder, ligegyldigt om man er ny i sporten eller man skal ud og køre VM i næste week- end. Træningen skal ikke bare være no- get, der skal overstås. Man er der for at lære noget. Uanset omman er til en træ- ning på egen hånd, eller man møder op til en træningsdag med trænere på, så skal man møde op med ild i øjnene og en vilje til at blive bedre, og man skal kunne lytte til dem, som står der for at hjælpe én. MOTO: Er det klubtrænere, der tager kontakt til dig omkring kørere, som både kan og vil? Emil Larsen: Det er ikke der, vi er endnu, men det er helt klart et mål for os, og en grund til at vi sidder her i Holstebro i dag. Jeg håber, at vi kan få en sport med flere trænere og mere trænerdialog omkring kørere. Lige nu kører tingene meget di- rekte mellem mig og en masse kørere, men jeg tror, at vi vil kunne rykke os som sport, hvis vi får flere trænere ude i klub- berne, og har flere led i vores struktur, ligesom det Line og Mathias tager sig af. MOTO: Hvordan kan man blive bedre og mere fokuseret i sin træning, hvis man ikke er inde under noget klubtræ- ning eller Team Danmark? Emil Larsen: Mange tager jo ud og kører cross, fordi det er sjovt i sig selv, og det skal der også være plads til. Det er no- get, som vi skal passe på i vores sport. Det skal ikke være sådan, at nu skal det bare handle om at træne, og alle skal have en stor forkromet træningsplan. Men mange af de kørere, der gerne vil have nogle resultater og gerne vil rykke sig, kan nå langt med at lave en plan for træningen, for eksempel sammen med en forælder. Hvad skal der trænes i dag, hvad skal vi have fokus på. Derudover er der jo meget vejledning og inspiration at finde på nettet. Men til at begynde med synes jeg, at man skal spørge i sin klub, om der ikke er en træner, man kan få hjælp af. MOTO: Hvem er det, der når længst? Emil Larsen: Jeg tror, at der er mange veje til målet. Det, der går igen for dem der når langt er for det første, at de ar- bejder hårdt. Jeg har ikke mødt nogen, der er nået langt i ret meget, som ikke har haft arbejdshandskerne på. Og for det andet at de accepterer, at fejl er okay - helt fra de starter i sporten og også, når de er blevet super dygtige. Der er også altid noget pres, der skal håndteres, både fra én selv og udefra. Mange oplever at være nervøse nede ved startbommen, inden de skal køre et - om vigtigheden af dygtige klubtrænere, om hvordan der arbejdes i DMU med de danske kørere på højt niveau, og om hvad der skal til, for at man som kører kan nå dertil.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ3NTEx