Nr. 6 - Dec 2018

26 speedway / mb Joachim Nielsen John Bo Jensen HÅRDT ARBEJDE FORUDE Sportskommissionsformanden for speedway ser hårdt arbejde som vejen frem for sporten MB: Rudi Steen Hansen, du er formand for speedway- kommissionen under DMU og dermed også manden, der skal have det forkromede overblik over dansk speedways frem- tid. Hvad ser du? ”Jeg ser først og fremmest, at vi står overfor mange års hårdt arbejde. Antallet af aktive 50 ccm kørere er halveret over de seneste ti år! Antal- let af 80 ccm kørere falder markant og på ligaplan ser vi B-kørere hænge fast i deres kategori.” Det lyder nærmest som en deroute. Hvad gør vi ved dét? ”Vi skal tænke langsigtet, som vi også gjorde i 1970’erne, hvor ind- førelsen af knallertspeedway årtiet senere førte til seks(!) individuelle VM-titler i træk fra 1984-1989. Vi skal bygge en ny solid sokkel under dansk speedways fremtid ved at skaffe et mylder af nye 50 ccm-kørere.” Det ønske deler mange klubber sikkert. Men hvordan gør vi det i praksis? ”Vi skal gøre det sjovt og nemt at gå til speedway. Det vil vi gøre ved fx at holde speedway-weekender, hvor børn bare leger sammen om fredagen og måske kører løb mod hinanden på cykler. Om lørdagen skal de køre og lære om vedligeholdelse, for så at lege og køre igen om søndagen. Speedway skal starte lige så sjovt og legefuldt, som når børn starter til fodbold. Så skal alvoren nok komme senere, hvis man har et særligt talent.” Men hvad med pengene? Det er stadig dyrt at anskaffe sig et komplet udstyr som 50 ccm kører. ”Ja! Og derfor ser vi også på dét og arbejder på, at klubberne får flere cykler, så man fx kan leje det første år til en meget rimelig pris og “gå til speedway” fremfor at skulle investe- re i alt selv.” Hvad så, hvis et barn gerne vil køre fast. Samler klubberne så det barn og hans familie godt nok op? ”Nogle gør, men præcis dér skal vi blive bedre. Alle klubber skal have en dedikeret ambassadør, der har ansvaret for nye kørere. Hvor får man licens? Hvor køber man en brugt cy- kel? Hvad er en god hjelm? Alle deres spørgsmål skal klubberne have svar på, så speedway bliver sjovt og nemt. Skærbæk havde fx den tidligere kører Torben Hansen som ambassadør. Han kunne gøre alle trygge ved speedway - og kørerne væltede ind.” Hvorfor er vi endt, hvor vi er? ”Jeg tror, finanskrisen i 2007 skræmte mange væk fra en relativ dyr sport som speedway. Og så tror jeg, vi i klubberne var uforberedte, da økonomien bedrede sig omkring 2010. Vi var ikke klar. Frivillige i dag har også meget andet i hovedet end speedway. De træner selv. Spiller fodbold. Brygger øl og går i madklub. Speedway er ikke længere alt, og det kræver mere målrettet arbejde af klubberne.” Du blev SK-formand i 2017 og er på valg næste år. Hvad har du opnået? ”Jeg synes, vi har både en plan og en vision nu: At systematisk skaffe langt flere 50 ccm kørere! Men set bagud var 2017 rodet med en masse uro. 2018 har været bedre og givet ro til at se fremad og bl.a. tænke højt som her. Vi ved fx, at det er langt sværere at rekruttere kørere ind i 85 ccm og 500 ccm, og det skal vi selvsagt agere efter.” Genopstiller du, når du er på valg i 2019? ”Det ved jeg simpelthen ikke endnu. Min tid er også knap. Min søn Martin kører selv og ser gudskelov ud til at komme sig formentlig 100% efter sit styrt. Og så har vi en yngre søn på 11, der også skal have en nærværende far. Jeg håber det men, skal prøve at få det hele til at hænge sammen.” Har din søns styrt og ind- læggelse ændret dit syn på sikkerheden? ”Vi har selvfølgelig talt og tænkt meget over det, nu det kom så tæt på - men nej: Speedway er gudskelov langt mere fascinerende, end det

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=