Nr. 6 - Dec. 2019

21 drag racing / mb Claus “Speedy” Christiansen viser mig et stykke hvidt plastik, han holder i hånden: “Prøv lige at se: denne vippearm er lavet på en printer. Vi har selv designet den.” Og da jeg kigger nærmere på den hvide plastik, er det jo tydeligt nok en vippearm, men man kan jo ikke bruge en plastik-vippearm i en voldsom 2,9 liters motor, der drives af nitro metan - flydende sprængstof? Jeg er på besøg hos Marcus Christi- ansen og hans far Claus “Speedy” Christiansen i sidstnævntes værksted Basement Performance i Smørum, som også er hjemsted for teamet, der i år har vundet FIMs Europamester- skab for andet år i træk i Super Twin Top Fuel. Marcus er køreren af raceren, og sammen i værkstedet leder far og søn efter de dyrebare tiendedele sekunder, der gør forskellen mellem en vinder og en runner-up. Hjemmelavet grej Men tilbage til plastik-vippearmen for en stund. Den skal naturligvis fremstilles i holdbart metal, men da teamet tidligere i år netop havde problemer med en knækket vippearm, er der blevet tænkt, målt og tegnet. Resultatet blev den omtalte pla- stik-model som prototype. Netop det, at teamet “opfinder” og laver tingene selv, er symptomatisk for Claus og Marcus. Hvis ikke de var i stand til det selv, kunne det slet ikke lade sig gøre at deltage i en så udgiftskrævende klasse som Super Twin Top Fuel - den næsthurtigste klasse i verden. Claus fortæller, at en supertwin koster i omegnen af en million kroner, hvis man skal købe et færdigt og konkurrencedygtigt eksemplar, og det ligger langt ud over teamets økonomi- ske formåen. Derfor er en stor del af raceren også hjemmelavet. Blok og toppene er købte, men en stor del af resten af den Harley Davidson-baserede V-twin motor-cy- kel-racer er hjemmelavet. Det gælder bl.a. stellet, som er en helt egen konstruktion. Cylinderne er boret op på værkstedet, og der er indsat speciallavede stempler, der kører med teflon, så de ikke rører ved cylinder- væggene. Koblingen, der i princippet er samme type, som sidder i en Puch Maxi - altså en slyngkopling - er pro- duceret hos en anden kendt, tidligere drag racer, Per Bengtson fra Sverige. Den er modificeret af teamet selv. Stabilt materiel og kørsel Sådan er det hele vejen igennem med de mange dele, der tilsammen får ra- ceren til at køre en kvart engelsk mile på 6,233 sekunder med en topfart på den anden side af 350 kmt. Teamet må selv til lommerne for at dyrke den ekstremt hurtige motor- sport, da der er meget langt mellem I jagten på tiendedele sekunder skal drag raceren have ny indsugningsmanifold, naturlig- vis hjem-melavet af Claus og Marcus. Konkurrenterne i Super Twin Top Fuel har mest set Marcus og drag raceren fra siden eller bagfra gennem 2019-sæsonen. Han vandt mesterskabet med 157 points mere end nummer to. Claus "Speedy" Christiansen byggede en juniorbike til sønnen Marcus, som for længst er vokset fra den lille Suzuki og nu for andet år i træk kan kalde sig europamester i Super Twin Top Fuel.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=