Nr. 6 - Dec. 2019

22 drag racing / mb sponsorerne. De er glade for de par små sponsorer, de har. Penge herfra og præmiepengene gør det muligt at holde udgifterne nede til omkring 80.000 kroner for en sæson. Men Claus understreger, at så er der også tale om en sæson, hvor der ikke har været udfordringer i form af masser af ødelagt materiel. Motorer, der sprænger i luften, knækkede krumtapper og plejlstænger er ellers ganske normal hverdag i top fuel-klasserne. Med andre ord er stabilitet i både kørslen og materiellet et par af nøgle- ordene til succes i drag racing - og ikke mindst i de største klasser. Det er også netop stabilitet, Marcus og Claus har vist de seneste to sæsoner. Fantastisk kører Ud over en velfungerende og gennem- tænkt racer kræver mesterskaber og rekorder naturligvis også en kører, der kan tøjle de mellem 800 og 1100 hestekræfter, en Super Twin Top Fu- el-motorcykel har. Marcus har gennem en efterhånden længere karriere i sporten bevist, at han er en fanta- stisk dygtig kører. Den 25-årige drag racer, som er i gang med sit sidste år i uddannelsen som maskinmester, startede sin karriere som drag racer på hjemmebanen hos Mosten MC ved Allingåbro. I mange år forud for Marcus’ debut som juniorkører på en 125 ccm Suzuki på Mosten MCs bane, var det farmand Claus, der huserede samme sted. Det blev til mange sejre på den gamle Nor- ton Commando, først uden og senere forsynet med turbo. Som 12-13-årig skulle Marcus have sin debut som dragkører på Suzukien, der efter et par sæsoner fik doblet moto- ren op til 250 kubik. Siden er det gået slag i slag for Marcus. Før han debu- terede i Super Twin Top Fuel Klassen i 2017 dystede han ubarmhjertigt mod sin far i Pro Twin Bike klassen i nogle sæsoner. Far og søn skiftedes stort set til at vinde det nordiske mesterskab. Mere i vente 2019 har været forrygende for teamet. Et stensikkert EM med 157 points mere end køreren på andenpladsen og hurtigst kørte tid i Europa. Og der er mere i vente, hvis man spørger Marcus, som mener, at en 6,1 sekunders tid ikke er urealistisk, ligesom han også drømmer om en dag at lave en tid under de seks sekunder. Derfor arbejdes der også allerede her kort efter sæsonafslutningen med flere nye ideer: En ny indsugningsma- nifold er blevet prøvet af i flowbænken for at give en bedre brændstof/ luft-blanding, en ny kåbe skal passes til for at forbedre aerodynamikken - og endelig laves nogle dele i lettere mate- rialer for at lette raceren for lidt vægt i jagten på tiendedelene. Men sjovt nok er det ikke så meget farten, der er afgørende for Marcus’ valg af drag racing som sport. FAKTA: • 2-cylindret 2,9 liters 45 graders V-twin • Stel hjemmelavet • Benteck slyngkopling • Antal HK: mellem 800 -1100 • Bedste tid 6,233 sek. på 1/4 mile “Det er vel nærmest det, at det hele går op i en højere enhed. Det er lige så meget udviklingen af motorcyklen, intensiteten og det, at der ikke er plads til at fejle. Jeg er et konkur- rencemenneske,” konstaterer han. Og det ses tydeligt, når man oplever den 25-årige Smørum’er siddende klar i sadlen, mens juletræet tænder ned til grønt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=