Nr. 6 - 2020

22 road racing / mb Steen Pedersen John Klint m.fl . Forud for 2020 sæsonen var der gjort et stort stykke arbejde for at få en kalender klar, samt ikke mindst klub- ber og baner til at bakke op om en løbs-serie. Efter flere års problemer med få alle planer til at gå op, så det positivt ud i det tidlige forår med samarbejde DMU-RR og Zenergy-Ra- cing imellem. Så kom corona-pandemien, der stoppede eller udsatte nærmest alt inden for sport. I gang igen Heldigvis kunne der igen køres race fra starten af juli. Nu var der kun en halv sæson til rådighed. Asfaltsport Fyn (ASF) og Zenergy Racing afvik- lede sammen seks stævner med tre tællende afdelinger pr. gang – i alt 18 heats. Ikke værst, trods alt; nu var der masser af race. Desværre var det kun ASF som DMU-klub, som lykkedes at byde ind som medarrangør. Selv et voldsomt regnvejr i Asser- balle i juli med stående vand flere HOLDER FANEN HØJT Årets mini RR serie blev afbrudt af corona, men genoptaget via imponerende arbejde. Sæsonen sluttede med optimisme trods modgang steder på banen formåede ikke at tage racer-lysten fra hverken kørere eller arrangører. Folkene bag ASF har for de flestes vedkommende en fortid i RRF og senere FMS, der har været berørt af Højbjergbanens store problemer og senere lukning i over 25 år. Så nu kunne storme, jordskælv og corona bare komme an!! Banerne Vojens, Asserballe, Thy, Odense (den nye bane i Kærby Mose) og Skærbæk er lange og brede nok til, at SSP300 også kan deltage. Sidste løb i Skærbæk kunne i alt mønstre 78 deltagere, som blev årets rekord. En stor del var dog ikke DM-deltagere, men det tal vil kunne stige fremover med mere stabile løbskalendere. Rynker i panden Der er nok at være bekymret om, når man taler med SK-RR samt klubberne RRKV og AMK: AMK måtte lukke for træningen i Viborg (Løvel) allerede i foråret, mest grundet støjklager. Den lille, men velbesøgte Ishøj-bane har oplevet noget lignende på trods af, at klubben overholder støjkravene og banen ligger klos op ad Danmarks mest befærdede motorvej. Et andet problem er af finde folk til at stå for alt det administrative. Der skal være folk til posterne, hvis man skal have en stabil træning, f.eks. ugent- ligt. Det kræver mindst en trænings- leder og gerne en klubtræner, da der næsten altid er børn og unge nye eller uerfarne kørere til mini-træningerne. Har klubberne ikke sådanne faste træningsdage, går deltagerantallet næsten altid ned. AMK kan ikke for nuværende sige, om træningen i Viborg kan blive genopta- get, og heller ikke RRKV kan føle sig sikre ang. Ishøj. De nævnte problemer betyder da også, at hverken AMK eller RRKV har overskud til at byde ind på stævner næste år. Lys over RR I nydannede ASF er entusiasmen stor, hvilket jeg så og oplevede midt i ok- tober ved et besøg på ASF/FMS-an- lægget i Kærby Mose. Men heller ikke de er usårlige omkring opbakning fra frivillige, nævnte John Klint, som er formand for ASF samt tillige SK- RR-medlem. Hverken han eller Arne Christiansen, der begge trækker et kæmpestort læs i RR- og mini-RR-re- gi, er ikke helt unge længere. Det er vigtigt med erfaring fra mange år i sporten, som både Arne og John har - men lige så vigtigt er det at få engageret nye og yngre kræfter. Et kig på navnene i ASF’s bestyrelse gør mig dog lidt roligere på det punkt… Opklaring i Ishøj RRKV har ikke kun nedslående nyheder. På et indkaldt møde sidst i oktober med Ishøj kommune og RRKV deltog også DMU’s formand Jørgen Bitsch. Han har gennem flere år oparbejdet god erfaring i miljø- og støjforhold. ”Vi har en god sag,” lyder det fra Lars Henriksen og Mark Sørensen fra RRKV’s bestyrelse. ”Banen i Ishøj betyder meget for os, da den er tæt Fra ASF’s træning i Kærby Mose.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=