Nr. 6 - 2020

5 dmu / mb Diskussionen har stået på i årevis: Kan det virkelig betale sig at sende tusindvis af trykte motorblade ud til DMU’s medlemmer? Kan man ikke bruge pengene på en smartere måde? Nu har DMU’s hovedbestyrelse besluttet at lade Motorbladet overgå til digital drift. Det betyder et farvel til et printmagasin, som har mere end 100 år på bagen. Men det betyder også, at DMU’s medlemmer skal sige goddag til en masse nye, spændende muligheder. Kort fortalt udkommer Motorbladet fortsat seks gange årligt, men nu som et magasin, man kan bladre i på sin computerskærm, tablet og mobiltele- fon. Det digitale format giver redakti- onen en række nye muligheder. Blad på farten -Vi håber, at det digitale Motorblad bliver endnu mere sprødt, sjovt og Jakob Fälling Peter Larsen MOTORBLADET GÅR DIGITALT Dette nummer er sidste printversion af det hundredårige Motorblad. Vi ses på nettet og mobilen i en ny udgave levende, siger Lukas Winther, der som DMU’s kommunikationsansvarlige står for Motorbladets drift i det dag- lige i selskab med bladets redaktør Jakob Fälling. Det er også de to, der kommer til at lede transformationen. -I dag læser vi langt mere på mobil og computer, end man gjorde for bare fem eller ti år siden. Vi ser flere videoer, billeder og hører podcast. De forandringer skal vi forsøge at fange og udnytte nu, siger Lukas Winther. Det betyder, at Motorbladets artikler i det nye format måske bliver koblet sammen med videoer frem for klassi- ske fotografier. Det betyder, at dele af bladets stof kan høres i form af inter- views eller podcasts. Endelig bevares de fleste af de skrevne artikler, som vi kender dem. -2021 bliver et år, der står i ekspe- rimentets navn. Vi ved endnu ikke, hvilke formater, vi vil satse på, men vi glæder os til at afprøve dem, siger Jakob Fälling, der har fokus på at få bladets faste, stærke leverandører indenfor fotografi og tekst med over i det nye redaktionelle set-up. Aktuelt og inddragende Den digitale forandring giver ikke bare besparelser og multimedie-for- dele. Bladet kommer også hurtigere fra redaktion til læser. -Fremover kan vi levere mere aktuelt stof. På print går der typisk to uger, fra grafikeren har sluppet bladet, til det ligger i postkassen hos læseren. 14 dage er lang tid i dag, hvor nyhe- der bliver gamle på få timer, siger redaktør Jakob Fälling, der glæder sig til at kunne bringe friskere nyheder i Motorbladet. -Med det nye format kan annonce- formaterne også udvikles. Vi kan eksempelvis operere med artikel- eller videosponsorer, og det er ret attraktivt for annoncørerne, siger Lukas Winther Han og Jakob Fälling ser også frem til at engagere DMU’erne endnu mere i bladet, idet det nu bliver muligt at vise klubbers og medlemmers eget stof. Hvad enten det er videoer fra hjelmkameraet, en droneoverflyvning af en klargjort bane eller et sam- menklip af et velafviklet stævne. -Mulighederne er mange. Vi tager et skridt ad gangen og håber, at Motor- bladet i slutningen af 2021 er blevet udviklet til et helt nyt medie – uden at give køb på de kvaliteter, bladet har, slutter Lukas Winther. Motorbladet udkommer næste gang midt i februar 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=