Nr. 6 - 2020

7 motocross / mb Her kørte Haarup særligt et godt an- det GP, inden feltet rykkede videre til Faenza, hvor uheldet dog igen ramte. Fuldstændig uforvarende hoppede Mikkel ned oveni Simon Längenfelder efter en start, og han måtte sidde ude resten af tiden i Faenza. Derfor var der lagt op til revanche i Mantova, hvor det da også startede virkelig godt for danskeren. Han viste, at han har farten til at være med helt i front, men desværre styrtede han i den ene start og pådrog sig en skadet tommelfinger, som holdt ham væk fra bommen i resten af sæsonen. Men et podie i den første sæson siger lidt om den kaliber, Mikkel har. Meier på plads Glen Meier fik lidt uventet VM-debut i England, da han erstattede sit itali- enske teams VM-kører. Der var ingen point til Glen i England, men han fik høstet god erfaring. Det var inden sæsonen blev sat på pause, og på det her tidspunkt var der ingen af os, der vidste, at Glen skulle ende med at køre 13 VM GP’er i 2020! De første var svære, og han kæmpe- de med at komme op i pointene, men da han først nåede derop, da vi kom til Faenza, så blev der konsekvent sat VM-point ind på kontoen. Glen viste ved flere lejligheder, at han sagtens kan holde VM-tempo. Vildt 2021 Efter en aparte VM-sæson kigger vi nu frem imod 2021, der forhåbentlig bliver mere, som vi kender det. Med undtagelse af et enkelt punkt: Det ser allerede nu ud som om, at 2021 bliver det måske stærkeste år nogensinde for danskerne ved VM! Thomas Kjer Olsen rykker op i MXGP-klassen, hvor han skal køre for Ice One Husqvarna. Det vil med andre ord sige, at der venter fabriksudstyr for TKO, og flere hvisker allerede om, at den lange dansker er mere imponerende på 450’eren end han måske var på 250’eren! Det efterlader MX2-klassen til Mikkel Haarup. Mikkel har kontrakt med F&H Kawasaki et år mere, og efter et indlæringsår i år er han klar til at tage det hele til det næste niveau. Men Mikkel Haarup bliver ikke alene i MX2-klassen … Han får selskab af en anden dansker, imod hvem han har kørt rigtig meget på vej op igennem rækkerne. Bastian Bøgh Damm rykker op fra EMX250-klassen. Han bliver hos tyske WZ Racing, men målet er at blande sig, hvor det er sjovt i VM MX2-klassen. Og så har Glen Meier ambitioner om at køre endnu mere VM. Med andre ord har vi potentialet til næsten en håndfuld danskere i aktion, hver gang der skal køres VM i 2021! Og hvis ikke den tanke kan få os sikkert igennem vintermørket, så ved vi snart ikke, hvad der kan.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=