Nr. 1 - Feb. 2020

23 speedway / mb MB: Har du fået evalueret din 2019 sæson? Niels-Kristian Iversen: -Ja, det har jeg, og det var for ustabilt. Jeg var i tre finaler, lå på vippen med 7-8 point i andre GP’er, men resten var for dårlige. Topniveauet var okay, men bundniveauet for lavt. MB: Hvorfor det? Du er vel ikke pludselig blevet en dårlig kører? NKI: -Nej, slet ikke, og jeg kom også godt fra start både i det første GP og i ligaerne. Men det var på mine moto- rer fra 2018, da de nye 2019-motorer ikke var skarpe nok. Og da 2018-mo- torerne så var udtjente, blev det fra da af en kamp for at finde noget, der bare fungerede nogenlunde. MB: Hvad gør man, når man sådan mangler fart? NKI: -Det er en meget frustrerende proces. Man tænker, justerer, prøver motorer og en masse set-ups. Man investerer en masse penge, og hvis det så ikke løser sig, bliver man endnu mere frustreret og søger endnu mere. Er det cyklerne? Er det dig selv? Man begynder at teste med mentalt underskud, hvor det hele er meget lettere, når man har fart og vinder det hele. Det giver en masse uro og skaber en negativ spiral, der endte med, at jeg i sommeren 2019 var på noget nær herrens mark. MB: Sommeren 2019 var jo der, I kørte SON? NKI: -Ja, og SON viste tydeligt, at jeg ikke var på toppen. Leon leverede godt, Frederik også, og stemningen i det danske team var kanon! Jeg synes også, at Hans (landstræner, red.) var god til ikke bare at pille mig ud - men i stedet troede på mig. Også da han satte mig ind igen før det afgørende heat. Jeg var der så bare ikke, men det kan jeg love for, jeg er i 2020. Jeg har noget at revanchere, hvis der ellers er en plads til mig på landsholdet. MB: Hvad var dit bedste løb i 2019? NKI: -Det var årets første SGP i War- zsawa, hvor jeg relativt let kørte mig i finalen. Der havde jeg den bedste gate, men lavede bare ikke starten. Og det nagede mig nok lidt i tiden efter, at jeg ikke greb chancen for en GP-sejr eller i det mindste en tur på podiet, når den nu var der. MB: Hvad var dit værste løb i 2019? NKI: -Det var nok SON, der også var et lavpunkt i min tid som landshold- skører. Og så var GP’et i Wroclaw heller ikke noget at skrive hjem om. Så derefter gik vi tilbage til motorer, der var så tætte på dem vi startede med, som muligt - og det gav ro på og fremgang igen. MB: Med hvilke konkrete værk- tøjer vil du gøre 2020 bedre end 2019? NKI: -Vi har som sagt lært en del af det, der ikke fungerede i 2019 rent motormæssigt. Det forbedrer vi selvfølgelig. Og så har jeg en specifik plan for, hvordan jeg undgår at dræne mig selv for energi, hvis der kommer modgang. Det er et meget vigtigt ele- ment for 2020, så jeg kan møde frem til løbene udhvilet og positiv. Alt i alt er jeg ret fortrøstningfuld i forhold til 2020, fordi vi har analyseret grundigt og forbedret os på alle parametre. MB: Hvor fortrøstningsfuld er du i forhold til resultater? NKI: -Nu vil jeg altid hellere love mindre, end jeg holder, men hvis alt klapper for mig i 2020, så kan vi vinde guld i SON - og jeg ved også, jeg er god nok til en samlet podieplacering. Udover det er målet at begynde at vinde GP’er igen. Ikke et, men flere. MB: Hvornår begynder I at teste til 2020-sæsonen? NKI: -Typisk tidligt i marts, men det er mere for at banke rust af og få nogle omgange i kroppen. Man skal ikke lægge for meget i tider og følelse af fart så tidligt, for der er koldere, mere fugtigt i luften, og banerne er mere våde. Men faktisk har vi ret god viden med fra 2019, da jeg fra GP-Chal- lenge i sensommeren (hvor Iversen kvalificerede sig til SGP 2020, red.), udelukkende brugte de sidste SGP-løb på at teste med henblik på 2020.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=