Nr. 1 - Feb. 2020

24 Lars Kvistgaard Privat PROFILEN Viktor Juul Spicker OSC - Outrup Speedway Club Alder: 8 år Speedwayerfaring: Jeg startede midt i sæsonen 2018 og kørte hele sæsonen 2019. Klasse: 50cc Motormærke: Yamaha Yndlingsbane: Outrup og Esbjerg Idoler: Rene Bach og Claus Vissing ”Min 2019 sæson er gået meget godt. Det bedste var at komme på podiet med Rass. Vi fik en 2. plads i Esbjerg i Danmarksturne- ringen. Her om vinteren spiller jeg håndbold med mine klassekammerater, og så skal jeg gøre min speedwaycykel klar sammen med min far. I 2020 skal jeg blive bedre til atholde inderbanen. Og så glæder jeg mig bare til at komme ud og køre og have det sjovt sammen med alle de andre.” Malthe Karlskov Larsen Skærbæk Motorklub Alder: 12 år Speedwayerfaring: tre år Klasse: 85cc Motormærke: Kawasaki Yndlingsbane: Grindstedbanen Idol: Nicki Pedersen ”Det var sjovt at rykke op på 85cc i 2019, men også svært. Jeg kørte mest holdløb for Grindsted i sidste sæson, men høj- depunktet var, da jeg blev nummer to til klubmesterskabet i Grindsted. Vinter- pausen bruger jeg på at komme i bedre form, og ellers glæder jeg mig bare til at komme ud og køre med mine kammera- ter på holdet i GSK og træne en masse. Hvad jeg skal blive bedre til næste år? Alt, tror jeg…” Henrik Meyling Lorentsen Munkebo Speedway Klub Alder: 18 år Speedwayerfaring: Jeg har kørt, siden jeg var fem år gammel Klasse: 500cc Motormærke: GM Yndlingsbane: Neuenknick/Slangerup/Gislaved Idoler: Tony Rickardsson/Jason Crump/Ayrton Senna ”2019 sæsonen kunne altid være bedre, men i betragtning af at det var første år på 500cc, er jeg godt tilfreds. Min hidtil bedste speedwayoplevelse er nok speedway Acade- my i Horsens 2017. Vinterpausen skal bruges på rengørelse af cyklerne og træning op til sæson 2020. I 2020 vil jeg arbejde med at gøre mig selv mere stabil på banen og flytte mit bundni- veau op. Og så ser jeg frem til at prøve 1. division for alvor og gøre en god figur på mit hold.” MB: Det lyder meget som om, det hele handler ommotorer. Især i SGP’et? NKI: -Ja, men motorerne er også en vigtig faktor, selvom man selvfølgelig også skal være der selv. Mine starter i 2019 har faktisk været gode. Jeg plejer ellers at starte lidt svingende, men have god fart. I 2019 var det så omvendt. Så det handler om at få alt til at klappe. Gør det det, så ved jeg jo, at jeg kan køre fra alle. På den måde er tre finaler i en meget rodet 2019-sæson faktisk godkendt. MB: Hvad er det der sker men- talt, når man mangler fart? NKI: -Man tænker. Analyserer og taler om det. Hvad er problemet? Er det det? Eller mon det? Sover dårligere og bliver urolig. Det er som med alt andet i livet forskellen mellem den negative og den positive spiral. Jeg ved fra tidligere, hvor god jeg er, når tingene fungerer. Så er jeg rolig, veludhvilet og glad. Så får man det der overskud og det kan dine konkurrenter også mærke på dig. Det skal jeg bare finde igen i 2020. MB: Er Peter Johns også din tuner i 2020? NKI: -Ja, det er han, fordi han har me- get viden fra fejlene i 2019 og aldrig giver op. Men vi har flere heste at spille på, så vi ikke kommer på glatis i 2020. Vi er helgarderede! MB: Erik Gundersen har sagt, at din højde er et problem. Er den det? NKI: -Nej, det er den ikke. Historien er fuld af fysisk store verdensmestre som Michael Lee, Tony Richardsson, Jason Crump og Tomasz Gollob. Jeg vejer trods alt kun 66 kilo i sæsonen, hvor de absolut letteste vejer omkring 55 kg. På lange og glatte baner kan det selvfølgelig være en lille fordel, at man som en lille og let kører kan sløve motoren meget og “bare” lade sig køre rundt. Men der er så mange andre faktorer i speedway, at de 5-10 kilo ikke er det, der gør forskellen. Selvfølgelig kan høje kørere godt flagre lidt med benene, især i starten, men det har jeg nu meget godt styr på. MB: Her til sidst. Har du et råd til unge kørere, der drømmer om en SGP fremtid? NKI: -Ikke noget konkret da kørere jo er forskellige - og skal have forskel- lige råd. Men generelt vil jeg sige, at de skal nyde ungdommens fandeni- voldskhed og vinde nogle heats med den energi. Man er ikke altid så stabil som ung, men livet er mere simpelt, man har færre forpligtelser og det skal man nyde, så længe det varer. Det er en kæmpe glæde at få familie og børn. Det giver livet en helt ny dimension, men kræver selvfølgelig også mere planlægning, end når man “bare” skal erobre verden med sig selv, sin mekaniker og sine cykler i en varevogn.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=