Motorbladet 1 2021

19 road racing / mb Lars Bo nævner, at man mener at have en god sag, og at det nok skal blive løst. Blot er den uvisse tidshorisont virkelig dræbende for klublivet og den nødvendige gejst, som er vigtig for et nyt anlæg og tilgang af medlemmer. ”Den glæde og gejst, som virkelig kom til udtryk, da vi åbnede”, siver det stille ud fra Andreas’ læber… Lars Bo og Morten nikker. Mht. et evt tab for både FMS og ASF er det svært præcist at opgøre endnu, men det er helt sikkert, at blot en lukning i nogle måneder koster medlemmer og dermed økonomi. Ikke mindst, hvis klubberne ikke kan melde en opstartsda- to ud, som holder. I al sport gælder det jo, at udøvere vil søge derhen, hvor der er bedst mulighed for at dyrke sin sport. Ah, det er jo bare nogle få småfanati- ske mc-entusiaster, hævdes det af og til. Nej, vi taler om hundredvis af primært unge og yngre mennesker. Såmænd også en af verdens bedste Motard-kørere, fynske Simon Vilhelmsen. En ganske pæn del udøvere kommer også fra både Sjælland og Jylland, idet Motorsport Center Fyn kan tilbyde rigtig gode forhold mht både bane og ryttergård. MB må jo spørge om årsagen til hele miseren, nemlig vandsalamanderen. Har nogen set den overhovedet? ”Nej,” lyder det samstemmende. Hverken kommu- nens folk eller en udsendt biolog. Nogle larver, der muligvis kan være salaman- derens larver, er set. Det er svært ikke at forstå Lars, Morten og Andreas’s frustrationer. Trods dette udtaler Morten uopfordret: ”Vi skal helt sikkert passe på naturen, og det vil vi som motorklubber bestemt også være med til. Men et eller andet sted føler jeg, at det her er helt uden for proportioner”. En opdateret bane Vi går en tur rundt på anlægget, som de tre er meget stolte af. Og med god grund. Set med danske øjne er dette anlæg virkelig opdateret og velfungerende til glæde for udøverne, hvoraf de bedste har set standarden for baneanlæg i andre lande. ”Ja, det her kan vi dæleme godt være bekendt,” siger Lars Bo og viser mig den store MX startgate, som lever op til bedste internationale krav. ”I øvrigt afmonteret fra Højbjerg og opdateret i Kærby Mose. Et kæmpe arbejde,” fortsætter Lars Bo og tager sig til den gamle ryg. Heldigvis står klubberne og folkene bag Kærby Mose-anlægget ikke helt alene med problemløsning af banelukningen. På et nyligt virtuelt møde med DMU’s formand Jørgen Bitsch, Lars Bo, John Klint (formand ASF) og mangeårigt FMS-medlem Svend Conrad, blev situationen talt igennem. En sag som denne må op på et højere niveau, så DMU gennem DIF’s system kan hjælpe med juridisk bistand. Ligeledes er Samvirkende Idrætsklubber i Odense, SIKO også kommet på banen med støtte til FMS og ASF. SIKO har med sine ca. 200 medlemsforeninger, og dermed tusindvis af idrætsudøvere bag sig, en ganske væsentlig stemme blandt Odenses politikere. Et yderligere vigtigt aktiv i debatten er Fynske Idrætsforbund, der har 140.000 medlemmer, godt halvdelen under 25 år. Formand Bernt Nielsen har i mediet Fyens.dk omtalt, at Odense kommune erkender, at der er sket fejl i Kærby Mo- se-sagen. Han citeres til avisen: ”Selvfølgelig skal man tage hensyn til naturen og omgivelserne, men når det er sagt, er man altså også nødt til at tage hensyn til, at vi som samfund har en stor opgave i at få vores unge mennesker ind i nogle forpligtende fællesskaber” De tre ovennævnte klubfolk kan ikke være mere enige, men lige nu føles det dog som om, en enormt stor hammer har ramt dem…! Seneste nyt om Kærby Mose: Hasteplan sat i værk. Interview med DMU-formand Jørgen Bitsch om processen med en godkendelse Både Danmarks Motor Union og Danmarks Idræts-Forbund har assisteret omkring Motor- sport Center Fyns midlertidige nedlukning. Hør om processen og tidsplanen i podcasten her. DMU PÅ BANEN

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ3NTEx