Motorbladet 1 2021

25 off track / mb Uanset hvilken motorcykelsport, du normalt dyrker, så kan du drage fordel af at træne Trial. Her er 5 grunde til, hvorfor du skal overveje at bruge Trial som et supplement til din træning Se videoen på Youtube 1. Det vil gøre dig til en bedre motorcyklist Wow – vi ligger godt nok selvsikkert ud, hva’? Men det er nu faktisk ret enkelt. Trial handler i bund og grund om at mestre en motorcykels basale egenskaber. Køreren skal have 100% kontrol over gas, kobling og bremse samtidig med at koncentration, balance og fysik bliver sat på prøve. Alt det kan køreren overføre direkte til den motorsport, han eller hun normalt dyrker. Det giver naturligvis helt sig selv til Enduro eller MX, men faktisk er det også gældende for andre sportsgrene. Derfor sværger eksempelvis også mange ro- adracing-kørere til at bruge Trial som et træningssupplement - og derfor ser du jævnligt MotoGP-stjerner som Maverick Vinales eller Fabio Quartararo træne på deres TRS Trial-maskiner. Det er ikke kun på grund af den mindre risiko for skader ved den lavere fart, hvilket fabrikkerne jo er glade for. Ved at fjerne farten gør Trial det lettere for køreren at identificere og forstå det feedback, en motorcykel giver i situatio- nen. 2. Det er god fysisk træning Du kan naturligvis træne din fysik i et fitnesscenter, eller du kan hoppe på en mountainbike – men alt er bare meget sjovere med en motor, ikke? Tro det eller lad være, men at køre og træne Trial er faktisk sindssygt hårdt. Ikke mindst fordi du ikke kan sætte dig ned. Når du træner på motorcyklen, står du op i fodhvilerne og skal konstant bevæge dig rundt på cyklen for at fordele vægten korrekt. Dette fungerer naturligvis som almindelig styrketræning, samtidig med at du træner din kropstamme, også tit benævnt core strength eller core-træning. At hoppe over forhindringer, balancere på en bjælke eller at få motorcyklen op over en stejl forhindring kræver langt mere end bare at vride gashåndtaget. Afhængig af dit konditionsniveau vil en time eller deromkring på en Trial-mo- torcykel give dig sved på panden, få dig til at hive efter vejret og give masser af ømme muskler. Thomas Ertmann Thomas Ertmann 5 GODE GRUNDE TIL AT TRÆNE TRIAL 3. Der er masser af træningsmuligheder Trial kræver ikke baner, som du måske er vant til. Det kræver faktisk bare et område, hvor du har lov til at træne. Det betyder, at det er væsentligt lettere at finde træningsmuligheder. Hvis du vil lidt mere end bare at tøffe rundt, så er der mange organiserede Trial-områder i Danmark, hvor der tilbydes faste træninger hver uge – også selv om der er Corona! Mange klubber kræver ikke engang, at du er medlem af klubben for at du må træne i deres områder. Der kræves ofte kun, at du har en Trial-licens, beskyt- telsesudstyr og en Trial-motorcykel. Klubberne stiller ofte med trænere, der hjælper dig med at blive bedre - samti- dig med at de kan piske dig, til du trygler om nåde. 4. Det er billigt I forhold til anden motorsport vil du nok synes, at Trial er ret billigt. Det koster naturligvis lidt at købe selve motorcyklen og det udstyr du skal have på – men selv her bliver du nok positivt overrasket. En Trial motorcykel er let at holde kørende, og der skal hverken bruges mange reservedele eller særligt mange timer i værkstedet. Den største udfordring i øjeblikket kan være at finde en maskine, idet at spor- ten er så populær, at maskiner ofte er bliver solgt med det samme, de bliver sat til salg. Du skal have lidt sikkerhedsudstyr. Rygskjold, knæbeskyttelse, støvler og hjelm. Noget af det har du måske allerede liggende. 5. Du har allerede licensen Det kræver en licens at køre Trial i en DMU-klub. For dig, der har en anden kørelicens i DMU, er det dog ikke noget problem. Du kan faktisk indløse en Trial- licens uden at skulle betale ekstra. I DMU betaler du nemlig kun for den dyreste licens. Derfor skal du bare aktivere en Trial-li- cens, og du kan gå i gang med at træne. Så hvorfor får du ikke fuld udnyttelse af dine licenspenge, og får maximeret din træningstid på motorcyklen? Muligheden ligger der - lige foran dig – du skal bare gribe den!

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ3NTEx