Motorbladet 1 2021

26 speedway / mb Joachim Nielsen Privat Han er industriel designer, har været ansat i Yamahas udviklingsafdeling i Japan og er tidligere speedwaykører. Og så vil han redde speedway-sporten med el. MotorBladet har talt med Michel (udtales Mikkel) Riis. Michel Riis speedway på el! Hvad i alverden er meningen? ”Jo, meningen er i sidste ende at redde sporten. Vi bliver færre og færre udøvere. 150 kørere på 500cc i Danmark i dag mod fx 3.500 motocross-kørere. Baner lukker og naboer gider ikke al den støj. Noget skal gøres.” Og det “noget” er så el-speedway? ”Ja, for allerede nu, bare med prototyper, kan vi lave helt nye cykler billigere end almindelige speedwaycykler og til det halve i vedligehold over sæsonen. Oveni det kan man køre el-speedway døgnet rundt og på baner midt i byerne, fordi det store støjproblem simpelthen er elimineret.” Men larmen er jo netop et af speedways kendetegn? ”Ja, men larmen er også et kæmpe problem ude i klubberne. Vi arbejder på en højtaler, der laver lyd fra cyklen, hvis man ønsker det. Det bruges allerede af flere bilmærker, som ønsker bedre lyd end den fra el-motoren. Men faktisk er det mest de ældre i speedway, der nævner larmen. De unge er ligeglade. De er jo vant til el-løbehjul og el-biler, der ikke larmer.” Hvordan fik du idéen til el-speedway? ”Det var i Japan hos Yamaha. På det tidspunkt var batterierne store og havde ikke den samme kraft og rækkevidde som i dag. Der gik det op for mig, at vi i speedway kun har brug for power i ca. et minut. Vi arbejdere dog videre på vores e-Scrambler i vores virksomhed, Switch Motorcycles, men undervejs fik jeg mere og mere tro på e-speedway. Så meget, at min makker, Marco Hansen, kom ombord. Han er ingeniør og med ham kunne vi begynde at lave fx batterier fra bunden og tilpasse dem 100%.” MICHEL: ”JEG VIL REDDE SPEEDWAY-SPORTEN” Yamaha-designer vil sætte strøm til speedwaycyklerne. Han håber at det bliver sportens genfødsel Hvor mange heat kan man køre på en opladning? ”Som det er nu seks til otte heat. Men man kan sagtens oplade imellem heats eller skifte batteri, hvis man vil det. Vores motor bliver ikke varm, så man kan køre langt mere på en træningsaften end i dag.” Hvor langt er i med projektet? ”Vi er langt med el-speedwaycyklen til 85 ccm klassen. Vi laver forbedringer og nye tests hver uge og har snart elimineret de sidste små udfordringer, så vi kan sælge færdige cykler i det nye år.” Hvad bliver prisen så? ”Den er ikke fast, men helt klart billigere end almindelige 85 ccm cykler.” Er el lige så hurtig som en 85 ccm på benzin? ”Faktisk hurtigere. Men skruer vi den ned til 20 HK i effekt, kører den samme omgangstider som en 85 ccm med 25-28 HK, fordi kraften fra el er mere “hård” med effekt hele vejen op. Ved at justere effekt kan vi også gøre 85 ccm klassen mere jævnbyrdig mellem de små kørere og de store og høje, hvis vi fx indstiller motorens effekt efter vægt.” Så jævnbyrdighed er en af el-speedways fordele? ”Ja, helt klart. Vores set-up er ikke afhængig af, hvor meget man tuner eller hvor mange penge, man bruger. Vores cykler kan nemt trække en dreng eller pige, der er større og tungere end konkurrenterne. Det er fx et ret stort problem i 85 ccm nu, hvor motorerne er ret svage og mangler både moment og sejtræk.”

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ3NTEx