Motorbladet 1 2021

27 speedway / mb Arbejder I også på en el-speedwaycykel til 500 ccm? ”Ja, men i foråret er det 85 og 250 ccm, vi prioriterer, da det er i de mindre klasser, vi kan få talentmassen til at vokse. Vi vil være klar med fire til seks små cykler til foråret, så vi kan køre heats med fire mand og holde både demo-dage og træningsevents.” Er der kobling på en el-speedycykel? ”Lige nu er der ikke, for det er ikke nødvendigt. Drejer du håndtaget, har den moment nok til at sende dig afsted. Og alt, der gør speedway enklere og billigere, er fremtiden, mener vi. Vi arbejder på en version med en launch control-knap, som sender køreren afsted som en kobling. Men så få bevæ- gelige dele som muligt er vejen frem, hvis flere skal kunne overskue sporten mekanisk.” Så forenkling er nøgleordet? ”Ja, sådan set. Jeg har en gammel GM hjemme og gad godt køre lidt igen for sjov et par gange om året. Men så skal jeg have dirt deflector, ny lyddæmper og en masse andet. Med e-speedway kan man bare stille cyklen væk og lade den en time, før man skal bruge den igen.” Er der ingen ulemper ved e-speedway? ”Nej, egentlig ikke udover den generelle modvilje mod alt nyt. Men det fal- dende antal af udøvere taler jo sit tydelige sprog. Vi skal gøre noget. Gøre det enklere, sjovere og billigere.” Skal man så kunne “gå” til el-speedway? ”Ja, gerne. Et hold på fem kan sagtens dele to cykler, hvis de vil. Man kan også indstille den til “prøvetur” med kraftig motorbremse, så sponsorer fx kan prøve en tur i pausen til en superligamatch. Det ville jo være livsfarligt på fx en GM.” Skal el køre om kap med 85 ccm eller? ”Det må DMU og klubberne afgøre, men jeg håber, el får sin egen klasse, fordi det på sigt viser sig billigere, enklere, meget lettere at vedligeholde. Og uden de evindelige miljøproblemer, klubberne bruger virkelig meget tid på i forhold til kommunerne.”

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ3NTEx