Motorbladet 1 2021

31 speedway / mb Motorbladet: Selvom 2020 var amputeret fik vi vel en ny stjerne? Hans Nielsen: -Ja, med en tredjeplads ved DM bragede Marcus Birkemose vir- kelig igennem lydmuren og toppede det med et u/21 EM og en fornem indsats ved SON. MB: Hvor god kan Marcus Birkemose blive? HN: -Rigtig, rigtig god, hvis han gør det rette. Men vi ved også fra kørere som Shawn og Kelly Moran, at talent kan meget - men ikke alt. Det er afgørende for Marcus, at han får organiseret sig med de rette folk og får alle pile til at pege i den rigtige retning. Jeg ved, at hans samarbejde med fx Brian Karger som tuner er glimrende og at Team Danmark også hjælper ham. Så han bliver kanonspæn- dende både at følge og hjælpe. MB: Så er der Mikkel Michelsen, der vel skuffede i både GP’et og GP Challenge? HN: -Mikkel led i hvert fald under den noget kompakte GP-sæson, for i starten af året var han i kanonform i den polske liga, hvor han startede som lyn og torden. Jeg ved, han så kom til at døje med både grejet, der også drillede ham ved årets GP Challenge. Men jeg er fortrøstningfuld i forhold til Mikkel. Han er en kanon kører, der gør det rigtige hele vejen rundt og ofrer det, der skal til. MB: Hvad tænker du om, at Mikkel Bech pludselig stoppede karrieren i 2020? HN: -Efter en ypperlig start på 500 ccm med både u/21 VM-medalje og guld ved hold-VM har Mikkel Bech ikke helt nået det niveau, han gerne ville. Det har han så taget konsekvensen af, og det respekterer jeg dybt. Mikkel er en klog og reflekteret ung mand. Han er kun 26 år og kan sagtens nå at skabe sig en ny civil karriere. Men sådan er det desværre, også i andre sportsgrene, at også nogen af de mest karismatiske mister gnisten og finder en ny livsvej. Men jeg håber, vi ser Mikkel som træner eller i en anden rolle, for han er en meget inspirerende personlighed. MB: Mister vi generelt for mange kørere? HN: -Ja, vi burde have flere med licens. Også for at styrke DMUs og klubbernes økonomi. Men det er for dyrt at køre speedway og vi skal generelt arbejde på at gøre det billigere og lettere både at blive kører og fortsætte som kører. 50 ccm er god og til at betale. Speedway Kids gør et kæmpe arbejde. Og der er an- dre gode idéer, der ulmer. Måske skal vi også gøre det lettere at komme direkte ind fra gaden med fx en scooterspeedway-klasse. Det var jo med knallerter, nærmest direkte fra gaden, at Erik (Gundersen, red.), jeg og mange andre kom i gang i 1970’erne og startede et boom. Det må ikke være så svært og dyrt at komme i gang med speedway. MB: Så er der Niels-Kristian Iversen, der måske er verdens mest uheldige kører? HN: -Ja, hans 2020 har været helt ubegribeligt uheldigt. Bartosz Zmazlik kører ham af i starten af sæsonen, så han kommer helt forkert i gang og mangler både køre- og testtid. Så fik han en ny skade midt på sæsonen og så lige en til sidst på sæson - lige før han også fik corona. Alt det gør bare ikke Niels-Kri- stian til en dårlig kører. Fordi han kan noget af det allersværest i speedway, nemlig at køre GP Challenge, tror jeg meget snart, han kan være tilbage i GP’et. Han behøver ikke særligt held for at klare sig. Han skal bare ikke være forfulgt af uheld hele tiden. MB: Leon Madsen. Han vandt jo ikke det 15. VM til Danmarks 2020? HN: -Nej, presset var meget stort på Leon i år. Alle forventede alt af ham, og den slags tynger og kan mærkes. Dæksagen, hvor nogle fik urimelige fordele af at køre på Anlas, modsat Leon, gav også en masse uro. Men i 2021 er der mere ro på, og Leon kan komme lidt bagfra igen. Han har farten, erfaringen, grejet - og modsat tidligere har han også hårdheden og modet til at tage chancer, når det skal til. Spørg bare Jason Doyle om det! Leon er også blevet bedre til at starte og derfor mindre afhængig af hans i øvrigt gode evner til at overhale. Mere generelt kan Leon godt lide at køre få løb. Den komprimerede GP-sæson i år med alt afviklet over få uger var klart ingen fordel for ham. MB: Så du ser ikke Bartosz Zmarzlik som sikker vinder i 2021? HN: -Nej, slet ikke. Zmarzlik toppede lige under den korte GP-sæson i år, men havde fx ret store problemer i starten af året, hvor han kæmpede med bare at komme ind i top-20 i den polske liga. Han er god, også til at køre lige præcis til grænsen, men han er på ingen måde uovervindelig. Heller ikke for de danske kørere. Presset for at blive den første efter Ivan Mauger til at vinde tre titler i træk, kommer også. MB: Anders Thomsen er fast mand i GP’et i 2021. Hvad kan vi forvente af ham? HN: -Meget mere end i år, hvor han kom ind lige som de Anlas dæk, han kører kanon på, blev forbudt. Så det var en umulig situation for Anders. Anders er god, har et godt team, er kanon til at køre forbi og hans starter bliver bedre og bedre. I år kravlede han stille og roligt op ad ranglisten i Polen og bliver bare bedre, klogere og hurtigere måned for måned. Han skal nok markere sig i 2021 GP’et. MB: Til DM stak Nicolaj Klindt også næsen fremmed en flot sølv- medalje? HN: -Ja, det var flot og ikke så overraskende alligevel, for Nicolaj bliver vedva- rende bedre og bedre, forfiner på alt og har god sparring i Mads Korneliussen. Han er stadig “kun” 31 år og ofrer det, der skal til. Så ham bør man klart holde øje med. MB: Til sidste havde Michael Jepsen Jensen en noget svingende sæson? HN: -Ja, han lavede nu en del gode heats her og der - men der har været sær- ligt meget uro i Michaels polske klub, Ziolona Gora, og når man ikke ved, hvad man får i løn, om man får løn og om man er købt eller solgt, så kommer uroen. Men nu skifter han klub og kan forhåbentlig finde roen, overskuddet og ramme sit gamle topniveau igen, som vi ved er højt. MB: Til allersidst. Hvem vinder VM i 2021? HN: -Realistisk ligner det Bartosz Zmarzlik, Tai Woffinden, Frederik Lindgren eller vores egen Leon Madsen. Emil Sajfutdinov er dog også skarp over en hel og normal GP-sæson, hvilket hans førsteplads i den polske liga bevidner. Så en af de fem er mit bud.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ3NTEx