MOTORBLADET JUNI 2014 - page 18

18
motorbladet
Solskin, fuglefløjt og gruset knasende under fodsålerne. Venstre,
højre, højre, venstre og Slagelse Motocross Arena dukker frem i
horisonten. Klemt inde blandt marker og støjvolde for at komme
naboerne i hu. Fra alle kontinentets afkroge er meget unge kørere
kommet strømmende, og den spændte atmosfære ligger som en
aura over banen. Ryttergården er pakket til bristepunktet. Sporet
er vandet. Og nummerpladerne er mange. Afdelingen i Slagelse er
tredje af sin slags i 2014 i nord-vest regionen, men det har ikke
afholdt deltagere fra Spanien, Italien og Rusland fra at komme og
være med. En belgisk licens, og så er der race i verdensklasse.
Kompetent modstand til en kompetent skare af danske drenge.
Drenge klar på at tage kampen op med det bedste Europa kan
diske op med.
DRØMMENE GLITRER
Første indtryk er blændende. Alt skinner i skæret af silikonespray
og farvede dele. Ordet factory brænder sig fast, og vidner lidt om
udviklingen. Fabrikanterne er tidligt ude. Allerede i junior-rækker-
ne har sportens største følehornene ude, og det lader til bare at
trække niveauet med sig op over hele linjen. Eftermonterede dele i
overflod danser cha-cha-cha for øjnene, og de små maskiner strå-
ler af professionalisme og kræs for kendere. Massive lastbiler og
magiske menagerier af en anden verden er slået op over talenter-
ne og deres store drømme. Drømme om VM, drømme om guld og
drømme om at kunne kalde sig den bedste en dag.
Indtrykket er overvældende. Og smukt. Motocross-sporten er et kig
værd, selv i kulissen.
DANSKER I FRONT
Danskerne er på plads, klar til at høste lidt hjemmebaneerfaring.
De faste deltagere, bakket op af en mængde lykkeriddere, klar til
kamp under det rød/hvide banner. Mikkel Haarup på 12 år ligger
til i 85cc som bedste dansker, men med fabriks-støttet modstand
gælder det om at være på pletten hver gang. I 65cc er der også
grund til dansk opmærksomhed. Inden afdelingen i Slagelse var
der kørt fire heat, og dem havde Rasmus Pedersen på ti vundet
alle fire. Den danske purk med hans nr. 472 har taget EM med
storm, og derfor var der mange øjne på ham inden start. Inklusive
undertegnedes.
Træning og kval forløber som forventet. Overtændte ungersvende
formår at overspringe halvdelen af banens hop på første omgang,
men det afspejler iveren og den rene glæde ved sporten. Det er al-
tid en fornøjelse, og massen oser af talent. Alle spor, hop og langsi-
der angribes med en aggressivitet, der ikke ses magen til i de store
klasser. Et scrub foregår ikke i en glidende bevægelse, men som
et voldsomt kast med motorcyklen. Tyngdekraften udfordres op ad
alt der kan bruges som en bande, og seværdigheden er i højsædet.
BOMMEN FALDER
Mini-klasserne byder på det hele, når bommen falder til jorden.
Spænding, intensitet og noget at juble af. Fire heat i verdensklasse
bliver det til Slagelse, og sammen med 80 micro-klassen – der
var med for at snuse til stemningen og den store bane – så var
EM-klasserne i Slagelse både spændende, sjove og en mulighed
for at gøre sin research i god tid, hvis man ynder at følge med
i verdens bedste sportsgren. EM-drenge i dag er VM-drenge af i
morgen – håber vi.
I 85-klassen ender det med spansk sejr. Jorge Prado Garcia og
hans Red Bull Factory KTM trak det længste strå, foran belgiske
Jago Geerts og finske Kim Savaste. Og derefter var der plads til
dansk jubel. Mikkel Haarup kommer fra Slagelse med fjerdeplad-
sen i bagagen, mens de danske tilskuere kan glæde sig over at
også Bastian Bøgh Damm formår at komme af sted med en place-
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...36
Powered by FlippingBook