Nr. 3 - Juni 2018

29 road racing / mb Knud Nielsen var et af de helt store navne i dansk motorsport i efter- krigsårene, til han afsluttede karrie- ren i 1959. I år er det 80 år siden, at Knud Nielsen blev medlem af Aarhus Motor Klub og Danmarks Motor Union. Da han fyldte 18 år i 1938, erhvervede han straks et kørekort og købte umiddelbart derefter sin første motorcykel. Det var ikke underligt, for han var allerede i drengeårene meget interesseret i mekanik og motorløb. Det var dog først i 1932, at han som 12-årig kom til sit første ”rigtige” mo- torløb. Det var til åbningsløbet på Dirt Track banen i Århus ved Randersvej. Det gjorde et stort indtryk på ham, og allerede dér blev han klar over, at når han blev ”stor”, skulle han være motorkører. Og det blev han. Startede med trial Knud Nielsen fik sin debut i 1938 ved et trial i Hvidsten, som Aarhus Motor Klub arrangerede i samarbejde med den senere fra krigshistorien så kendte kroejer Marius Fiil, der også skænkede en vandrepokal til begiven- heden. Knud vandt begynderklassen, og det blev den første sejr af mange. I løbet af 1939 etablerede han sig som en af de kørere, man skulle regne med i fremtiden - men fremtiden for motorløb blev som bekendt afbrudt af verdenskrigen. Først i 1946 kom der gang i mo- torsporten igen. Knud var med fra første færd og vandt det første løb Hvidsten-Trial , denne gang som se- niorkører. Knud var med overalt, han vandt rigtig mange løb, og som det var kutyme på den tid, kørte han alle typer løb i modsætning til i dag, hvor man i reglen er meget specialiseret på en enkelt gren. Guldsæsonen 1949 må nok fremhæves som den bedste sæson i hans karriere. Han stillede op i 26 løb, vandt de 21, blev nr. 2 i tre løb og udgik af to løb. Blandt sejrene kan fremhæves det prestigefyldte Jydsk Mesterskab i 500cc standard samt de to DM-tit- ler i samme klasse på 1000m og i Bakkeløb. De første løbstyper, Knud kørte, var baneløb, trials og bakkeløb. I 1948 kørte han TT i Assen på en af Svend Aage Sørensens maskiner, og i 1949 vandt han Ringvejsløbet i Køge, der blev overværet af 40.000 tilskuere. Senere kørte han en del TT-løb i Sve- rige. I 1948 købte han en JAP af den kendte engelske kører Phil Hart. På den kørte han med i Nordisk Mester- skab på Gentofte Stadion samme år, og han kørte lige op med en af tidens bedste speedwaykørere, Bent Jensen ved JM på Skive Travbane. De vandt hver et heat, men bedst sammenlagte tid gav vinderen. Her var Bent Jensen lige en smule bedre, men faktisk var det så tæt, at Knud i første omgang blev udråbt som mester. KNUDS MESTERSKABER Der er ikke tal på Knud Nielsen talrige løbssejre og placeringer, men listen af vundne mester- skaber ser således ud: JM i Trial 1946, 1947, 1951 JM i Baneløb 1948, 1949, 1950, 1954, 1957, 1958 DM på 1000m 1949, 1956, 1958 DM i Bakkeløb 1949 Alle mesterskaberne vundet i standardkongeklassen 500cc. Nu med sidevogn Knud var heller ikke bange for at stille op i sidevognsklassen. Hans kompag- non Kresten Krestensen skulle have kørt et aftenløb på Gentofte Stadion i 1949, men da Kresten blev syg, tog Knud af sted med Krestens cykel, og ja – det løb vandt han også. I 1949 blev moto-cross så småt indført i Danmark som afløser for de hidtil meget populære bakkeløb. Knud var med på den nye bølge og en af de få, der var i stand til at slå Ejvind Hansen, der var den suveræne cross-konge i de år. Han var også den, der var i stand til at slå Ejvind Hansen i trial. En stor historie blev det, da Ejvind Hansen havde vundet 24 trialssejre i træk, men blev slået af Knud i nr. 25. Med til historien hører dog, at Ejvind herefter lykkedes med at vinde 25 trials i træk. Knud var med, da Danmark i 1951 for første gang stillede op i Moto Cross des

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=