Nr. 3 - Juni 2018

30 road racing / mb Nations, han har stillet opi sidevogns moto-cross, og isbaneløb var også på programmet. Alsidigheden var stor, hvad billederne på disse sider også illustrerer. Et grimt uheld på Jydsk Væddeløbsbane i 1959 kunne have fået alvorlige følger. Knuds styr bræk- kede i udgangen af opløbssvinget, men han slap fra det efterfølgende styrt uden alvorlige skader. Vigtig forhandler Knud var en stor og rimelig tung mand om end i god form. Han var derfor sjældent først fra start, men det var med til at gøre ham til en populær kører, for der var jubel og fest på til- skuerpladserne, når han fra en plads langt agterude i feltet arbejdede sig op i førerpositionen. En situation fra Volk Mølle i 1946 kan fortælles. Publikum råbte ”Knud, Knud, Knud…” netop som Danmarks Statsminister Knud Christensen kom forbi. Han var beæret, da han troede ,hyldesten tilkom ham, men han tog det pænt, da han fik forklaret, hvordan det hang sammen. Knud Nielsen havde også succes som forretningsmand. Han startede op med MC-forretning lige efter krigen og gik i kompagni med sin lærekam- merat Kresten Krestensen, der også blev en succesfuld motorkører med mange mesterskaber. I de første år blev der mest solgt Royal Enfield og Norton, der blev Knud og Krestens foretrukne mærke i deres karrierer. Knud og Krestens veje skiltes i ven- skabelighed, hvorefter Knud solgte rigtig mange motorcykler i de vilde år først i 50´erne. Mærkerne var mange, men efterhånden blev det mere og mere BMW, først motorcykler og siden biler, da tiderne skiftede. Knuds firma var også omdrejnings- punkt for motorsporten i Århus. Hans værkfører Harry Pedersen tog fire Jydske Mesterskaber i sidevogns- klassen og blandt mange motor- sportsudøvende lærlinge og svende skal fremhæves Carl Andersen, Franz Kroon og John Steffensen, der fik store motorsportskarrierer. I dag er vi nogle stykker, der mødes med Knud hver tirsdag formiddag til en kop kaffe og en snak om gamle dage og meget mere.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=