Nr. 3 - Juni 2018

36 speedway / mb Joachim Nielsen John Bo Jensen I 1980 så jeg mit første speedwayløb. Jeg var syv år gammel og solgt på stedet over larmen, duften og farten. Over de seje mænd i læderdragter og ikke mindst over det faktum, at Kjeld Imer, i dag DMU-dommer, styrtede og kørte sig selv direkte gennem en tyk spånpladebarriere… og efter få minutter gik levende derfra... Det var fantastisk. Men hvad med i dag? Hvordan får klubberne bedste fat i nye kørere? Hvordan tiltrækker vi som sportsgren en hob af nye kørere, så vi øger talentmassen, antallet af pårørende, frivillige og dermed medlemmer? Hvad virker og hvad virker ikke, når fakta er, at vi er gået fra 608 aktive kørere i 2011 til kun 461 i 2017? Et (fra)fald på 24%! Og fra 147 til 121 (et fald på 18%) for 50 ccm kørere. Medierne Selvsagt er den almene mediebevå- genhed vigtig. Verdensmesterskaber giver omtale, TV-tid og masser af mediedækning. Selv dårlig reklame er bedre end ingen reklame, og hårde rivaliseringer som mellem Nicki Pe- dersen og Hans Andersen gav genlyd i 00’erne. Det samme galdt dysterne mellem Erik Gundersen og Hans Nielsen i 80’erne og Ole Olsens (og Sodastreams) gennembrud i 70’erne. Men ude i klubberne kører en række aktiviteter, som ildsjæle har hjulpet MotorBladet med at samle og dele her (og mange tak for det). Det hjæl- per fx at holde åbent hus, hvor alle er velkomne til at komme og prøve. Det hjælper at være til stede på messer, have et par cykler med og lade børn prøve at sidde på den. Det hjælper at have visitkort med og give folk noget med hjem - især et nummer, som man kan ringe til og aftale prøvetræning. Det hjælper også vedvarende at være til stede på skoler, byde sig til og være “top of mind,” når børnene skal vælge idrætsaktivitet. Fra turist til kører Men ét er selvsagt at få børnene ud at prøve første gang. Noget helt andet er at konvertere dem til med- lemmer og aktive kørere. Her er det afgørende med en god am- bassadør i hver klub. En person, der kan forklare, afmystificere og komme med gode råd til, hvordan man lettest og ofte også billigst kommer i gang: -Du kan købe en brugt cykel af Per. Og Poul har en dragt, du kan få for 300 kroner. Den enkelte ambassadør i hver klub behøver ikke selv at stå for alle modtagelser af nye kørere, men det er indlysende godt, at én person har ansvaret, bemander det næste åbent hus-arrangement og ved, at der er hjelme, støvler og, ikke mindst lånecykler klar til de potentielt nye kørere. Den konstruktive debat til denne artikel har bl.a. kørt på Os Der Elsker Speedways Facebookside, og et gam- melt problem dukkede selvfølgelig op: Prisen. Speedway er dyrere end et par badebukser eller en badmin- tonketcher. Det er blevet foreslået, at man skal fjerne den økonomiske barriere ved at komme i gang som kører ved, at den enkelte klub har en cykel, man kan leje det første år og Joachim Nielsen har spurgt klubber og fans, hvordan man stopper faldet i speedway-kørere. Her er de bedste svar SÅDANSKAFFER VI NYE KØRERE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=