Nr. 3 - JUNI 2019

36 speedway / mb Joachim Nielsen John Bo Jensen VOJENS SOM SPEEDWAYMEKKA Jacob Olsen har overtaget Vojens Speedwaycenter fra sin far. Vi spurgte ham, hvor store drømmene er Motorbladet: Tillykke med ”nøglerne” til Vojens. Hvor- for nu? Jacob Olsen: Timingen var rigtig. Jeg var begyndt at savne speedway for alvor og min far (Ole Olsen, red.) er 72 år og var klar til at træde et skridt ned. Lige nu passede det med, at jeg kunne gå 100% ind i at genrejse Vojens som et speedway- mekka. MB: Vojens ser slidt ud. Hvor skaffer i penge til renoverin- gen?
 JO: Faktisk ser det værre ud, end det er, og alene maling vil friske me- get op. Selve banen og voldene er i god stand, men vi skal selvfølgelig investere bl.a. i nye kontorer, bedre forhold til presse, VIP-områder samt bedre strøm og wifi. MB: Hvor stor en investering skal I lave? JO: Det er fortroligt, da Haderslev Kommune ejer anlægget og vi lejer anlægget til de store løb. Men vi har et godt samarbejde, der også skyldes, at vi selv er villige til at poste penge i renoveringen. MB: Hvordan har man modta- get jeres planer lokalt? JO: Overraskende godt må jeg sige, for andre klubber har det jo svært. Men både erhvervsliv og kommune har taget godt imod os. De håber selvfølgelig også, der kan komme en masse aktivitet i Vojens og Haderslev igen med titusindvis af besøgende hvert år. MB: Vojens har ofte været et flot stadion men en svag klub. Ændrer I på det? JO: Ja, det er altafgørende, at vi også som klub summer af energi. Vi har gudskelov fordoblet vores medlemstal til 60, og på det seneste år er vi gået fra seks til 20 aktive kørere. Og så har vi også fået en europamester som medlem: Leon Madsen har meldt sig ind. MB: Går Danmarks manglen- de VM-succes også ud over Vojens? JO: Ja. Det skader os alle, når stjer- nerne falmer, medieomtalen daler og det bliver sværere at rekruttere nye kørere. Titler på række styrker altid sporten. Det gjorde den med min fars tre titler i 70’erne, Erik og Hans’ seks titler i 80’erne og Nickis tre i 00’er. Succes avler altid succes. MB: Hvordan fungerer dit firma Speed1way ift. centret og klubben? JO: Speed1way er en forretning, der skal give overskud. Her arbejder vi fuld tid og får løn. Men det arbejde skal selvfølgelig smitte af på både centret og klubben, da vi er hinandens forudsætninger. Mange klubber døjer med at finde frivillige nok. I Speed1way sikrer vi, at der er styr på basen. Det kommer både klubben og Vojens Speedway Center til gode. MB: Hvornår skal I have overskud? JO: Vi har en del investeringer her i 2019, men håber at gå i nul allerede første år. Målet er klart, at vi fra 2020 skal give et solidt overskud. Speedway skal også være en forret- ning og ikke noget, man hele tiden er ved at gå konkurs med. Så bliver det hele for usikkert og man får ikke lavet de fornødne investeringer i fremtiden. MB: I 2019 afholder i et grand prix og en runde af EM. Hvad vil I ellers? JO: Vi vil meget mere. Grand prix’et og en EM-runde skal være fast hos os. Så har vi i 2020 lagt billet ind på SGP Challenge og på DM-finalen. Så alle de store løb skal tilbage til Vojens. Vi har også allerede ansøgt om at køre liga i 2020, og da der kun er seks hold i ligaen nu, håber vi at få en plads. Optimalt tilmelder både Brovst, Holstebro, Munkebo og Vojens et hold i 2020, så vi får en liga med ti hold. MB: Hvad med klassiske åbne løb som Se & Hør Løbet og Guldbarreløbet? JO: De er en del af vores planer, må- ske med andre sponsorer, da netop de to løb jo har bidraget til at gøre Vojens til den speedwayinstitution, vi vil genskabe. MB: Fik I årets GP, fordi din Far har startet GP-serien og din bror er direktør? JO: Haha, nej. Torben er ikke direktør for speedway mere, men for rallycross, så han er ude af ligningen. Min far bygger baner for BSI, men har ellers intet med beslut- ningerne at gøre. Jeg tror, vi fik det, fordi jeg er gået 100% ind i det og fordi Vojens siden 1975 har bevist, at vi kan afvikle store internationale løb til perfektion og på en måde, så speedwayfans fra hele verden får kanon speedwayoplevelser. MB: Så du afviser al snak om nepotisme og indspisthed? JO: Totalt. Vi lever i et frit land med et frit marked - og kan andre arrangere løb på grand prix niveau, hilser jeg det velkomment. To grand prix’er i Danmark er dobbelt så godt som ét, men moralen er nu bare den, at hvis vi ikke var gået ind i relance- ringen af Vojens, så havde Danmark ikke haft et grand prix i 2019. Det er et faktum. MB: Anders Thomsen har efterlyst et dansk speed- wayakademi, hvor man kan køre døgnet rundt, som de kan i Polen? JO: Ja, det ved jeg - og det er faktisk med i vores overvejelser. Vi ligger godt i et industrikvarter og generer ingen private boliger, selv- om vi selvfølgelig har vores miljø- krav. Kan vi også blive et mekka for dansk speedways talentudvikling, passer det perfekt ind i vores planer.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=