Nr. 3 - Juni 2020

38 dmu / mb Lukas Winther Thomas Ertmann ATK I STØBESKEEN Trial adskiller sig fra grene sommotocross og speedway på flere måder, og derfor har det krævet en hel anden tilgang at indføre ATK i sporten Thomas Ertmann fra Rebild TrialSport har taget opgaven med tilpasningen af ATK-konceptet på sig. Siden 2018 har han vendt og drejet ATK-kon- ceptet, så det på sigt kan rulles ud i DMU’s trialklubber. Thomas fortæller her om de mange overvejelser og forarbejdet, der til lægger til grund for ATK-modellen i sporten: Træning på paller. Teknik kan øves med simple redskaber. Træner, minder og forældrer. Man skal ønske at være en del af barnets udvikling, for at få sucess med ATK for Trial. at engagere de små i træningen og fastholde dem i sporten, siger han. Forældrene er med hele vejen Et andet centralt element i ATK-træ- ningen i Rebild TrialSport har været inddragelsen af forældrene. De har generelt erfaring med motorsport, og derfor er det ikke et problem for dem at være en del af træningen. Og hvis de ikke allerede har licens og trialmaskine, kommer det ofte til, så de kan køre med. Som Thomas fortæller, har mulighe- den for at inddrage forældrene været bærende for træningsformen til fordel for alle parter: - Det er vigtigt at understrege, at vi ikke ønsker at drive børnehave, for- stået på den måde, at forældrene ikke kan aflevere deres børn til træningen og hente dem igen senere. En typisk træning starter derfor med fælles opvarmning, hvorefter hvert barn og forælder træner via forskellige lege Ved at klæde forældrerne godt på kan de faktisk forsætte træningen hjemme i haven. ATK I 2020 sætter Motorbladet fokus på ATK - Aldersrelate- ret Træningskoncept. DMU tilbyder ATK-uddannelser til trænerne i klubberne under DMU. Læs mere på www.dmuatk.dk - ATK-konceptet giver jo nogle overordnede rammer med fokus på målrettet træning ud fra alder og niveau. Når vi kigger på de små kørere i motorsporten, er det derfor forholdsvis let at fange deres interes- se i motocross og speedway, da det i bund og grund handler om at køre hurtigst og komme først over målstre- gen. I trial er teknik og balance det helt centrale for at komme igennem forhindringer, og som udgangspunkt ikke det mest spændende at træne for dem i 3-6 års-alderen, siger han. - Det har krævet en anden måde at tænke ATK på for de mindste trial-kø- rere, fortsætter Thomas Ertmann, der måtte finde inspiration uden for motorsporten, bl.a. fra trænere i håndbold, fodbold og gymnastik. - I de sporter fokuserer man også rig- tig meget på at træne teknik. Her blev det ret tydeligt, at leg og historiefor- tælling er de vigtigste elementer for

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=