Nr. 5 - OKT. 2019

18 off track / mb Ole Beck og Kenny Poulsen Kenny Poulsen ENSAND FOLKESPORT Enduro byder på motion og spænding for enhver. Danmarksmesterskaberne beviste det på sin egen måde Verdens mest udbredte motorsports- gren er enduro. Så når man blot kan sætte sig op på en gade-offroader eller en standard-crosser og deltage i et enduroløb, er det vel ikke for meget at kalde enduro en folkesport? Ved årets sidste DM En- duro i Børkop dukkede der traditionen tro et bredt udvalg af ryttere op. Mest bemær- kelsesværdig var det den 65-årige Car- sten Knudsen, som først i 2016 startede med motorsport på en BMW 1200 GS. Sammen med Ténéré-Klubben kørte han det år på svenske grus- veje og jorden rundt. Til Børkop Enduro stillede Carsten dog op med sin ”kun” 120 kg tunge 250cc BMW-offroader og gennemfør- te en hel omgang. Selvom en enkelt omgang på 10 km måske ikke lyder af meget, så det var alligevel noget af en præstation. Børkop-sporet bød nemlig på både stejle skrænter mellem træer, sten og rødder samt stenede vandløb. Noget, som også trak tænder ud på rytterne, var ”Valles Corner” med jernbanesveller og lastvognsdæk på højkant. En anden nyere deltager var den 42-årige Rene Andersen, som dog har 22 års erfaring i motocross. Rene fik hele ni omgange og var lige så tilfreds med dagens køretekniske udfordrin- ger som alle os andre, selv om løbets vindere kørte 11 omgange. Rene Andersen Carsten Knudsen Anders Wonsbeck Træer bli’r Årsagen til crosskørernes interesse for enduro er enten, at de har hørt om enduroløbenes unikke køretekniske udfordringer, eller fordi de på MX-ba- nerne har haft for mange skader. Det er altså også den betydeligt nedsatte sikkerhedsrisiko et enduroløb leverer, der giver skadede ryttere mulighed for at fortsætte i dansk motorcykel- sport.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=