Nr. 5 - OKT. 2019

20 dmu / mb Lars Pedersen Arkiv 40.000 TILSKUERE Moto Cross des Nations i Volk Mølle 1955 var landets første – og indtil videre største – internationale motocross-stævne Moto-cross sporten blev introduce- ret i Danmark af FAM i slutningen af 1940’erne, hvor man kørte på banen i Vinderød. Man kaldte den nye løbsform for terrænløb, men det varede ikke længe, før man tog den internationale betegnelse moto-cross til sig i Danmark. I Randers fulgte man hurtigt op på ideen. Man anlagde en motocross-ba- ne i Volk Mølle, hvor man allerede før krigen og i efterkrigsårene havde kørt meget succesrige bakkeløb, blandt andet kørte man et DM på Volk Mølle i 1949. Det skulle imidlertid blive både det første og det sidste DM i denne løbsform, for motocross afløste snart bakkeløbene. Sporten vokser Man fik altså anlagt en rigtig god motocross-bane i Volk Mølle, og der blev snart anlagt baner mange andre steder i landet. Sporten voksede dermed hurtigt, og Danmark kunne derfor stille op for første gang i Moto Cross des Nations i 1951, hvor løbet blev kørt på den navnkundige Namur-bane i Belgien. Moto Cross des Nations havde fra starten i 1947 været forbeholdt de toneangivende lande i sporten. Det var på den tid England, Belgien og Holland. Men snart kom flere lande til, hvoraf specielt Sverige hurtigt kom til at blande sig med de gamle cross-nationer. Svenskerne fik derfor overdraget at afvikle MCdN på banen i Skillingaryd i både 1950 og 1953. Danskerne vil også Sverige var jo tæt på Danmark, hvor man havde fået appetit på at afvikle det prestigefyldte stævne, og en ansøgning til FIM om at få stævnet til Danmark blev kraftigt bakket op af den svenske repræsentant i FIM, Axel Löfström fra Malmø. Anstrengelserne med at få stævnet i hus lykkedes, så DMU fik overdraget at afvikle løbet i 1955. Volk Mølle og Randers Motor Sport skulle stå for det store arrangement. Allerede året før havde man udvidet banen kraftigt og indlagt nogle svære passager, så den kunne leve op til løbets status. Alle sejl blev nu sat til med kraftig opbakning fra Randers By og de lokale aviser. Der blev slået på de store reklametrommer, så da løbs- dagen oprandt 28. aug. strømmede publikum til. Man har siden anslået publikumstallet til ca. 40.000 men- nesker. Det største antal tilskuere, der nogensinde har været til et dansk motocross-løb. Engelsk vinder Selve løbet var godt arrangeret og blev en stor succes. Individuel vinder blev englænderen Jeff Smith, der denne dag opnåede heltestatus i Danmark og i Volk Mølle. Han var utrolig populær, når han de efterføl- gende år kom til Danmark og kørte VM-løb. De ellers så dygtige englændere havde i øvrigt ikke nogen god dag, da holdets øvrige deltagere alle udgik i finalen. For svenskerne var dagen en stor succes, da det lykkedes dem at vinde holdkonkurrencen for første gang. Fra det danske hold udgik Boris Rasbro og Arne Nielsen, mens Ejvind Hansen og Knud Lodal opnåede absolut hæderlige placeringer i finalen, hvor de blev nr. 10 og 11. Udover VM-løbene blev der blot kørt én national klasse, som blev vundet af Jacob Lynegaard. På de følgende sider kan du læse Mo- torbladets dækning af begivenheden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=