Nr. 4 - Sep 2018

11 motocross / mb En flok quaddrenge tog i 2015 afsted til Uhre-banen for at prøve den sport, de alle talte om, men ingen havde prøvet. Blandt dem var Nicklas Petersen, en erfaren kører, der har haft licens siden han var fem år. Alle drengene prøvede både at stå i sidevogn og køre maskinen. Nicklas Petersen og kammeraten Sebastian Michelsen var tændt. Det her ville de gøre mere ved. Sammen i fart Nicklas Petersen og Sebastian Michelsen fandt ud af, at side- vognscross er en fantastisk sport. Deres første erkendelse var, at side- car ikke er noget, man kan gøre alene. Man er to på maskinen, der skal ar- bejde sammen, hele banen rundt, og det er faktisk den største udfordring for mange. Man er totalt afhængig af sin makker, samarbejdet skal ske uden at tænke, og den ene skal altid vide hvad den anden gør. Men det er samtidigt også det fascinerende ved sporten, fordi man faktisk har en makker, som er med hele vejen. Det fælleskab styrker både oplevelsen og hele indsatsen. Maskinerne er et kapitel for sig selv. Rammerne er specialbyggede, ofte med store motorer monteret, grundet de mange kilo, der skal med. Den mest brugte motor er den tyske Zabel, som er en 700 cc 2 takt-motor som standard yder 85 hp og i Gp trim kan komme op på over 100 hp, men af samme årsag også meget sårbar. An- dre kører med store 4 takter som 530 Husqvarna og KTM og Jawa. Uanset setup har motorerne det tilfælles, at de bliver presset til det yderste, så de skal passes og plejes. Sebastian Michelsen og Nicklas Pe- tersen fik et super makkerskab, hvor de begge kunne skrue på grejet og træne fysisk sammen. De debuterede med en fjerdeplads og en tredjeplads til DM. Til sæsonen 2017 købte de en nyere maskine, der dog viste sig at være en fejlinvestering. Efter flere løb med tekniske problemer og styrt end- te de med en lidt skuffende sæson. Sebastian ville tilbage til sin quad, men Nicklas ville gerne fortsætte.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=