Nr. 4 - Sep 2018

31 speedway / mb JACOB OLSEN 
 Alder: 46 år Født: Holmes Chapel, England Bor: Kolding Job: Ejer af Design Cykler og dansk speedwaylandstræner 2002-2005 Klubber: Coventry og Wolver- hampton, 1993-95 Jacob Olsen er tidligere landstræner i speedway og før det professionel i England. Han har fået speedway ind med modermælken som søn af Ulla & Ole Olsen. Motorbladet har stillet ham en række spørgsmål. Motorbladet: Hvor står dansk speedway i dag? Jacob Olsen: Det er ret enkelt: Vi ikke har succes! Det skyldes mange faktorer. For det første er kørerne ikke sultne nok for- stået på den måde, at de ikke vil det nok og ikke ofrer nok. For det andet, men det er selvfølgelig min holdning, er der ikke nok indsigt og intimitet omkring eliten på A-landsholdet. De skal have fjernet de faktorer, der står i vejen for succesen. MB: Hvordan kommer den manglende sult til udtryk? JO: Jeg har fx talt med kørere, der ikke ”gider” at køre i England, fordi lønnen er for dårlig og banerne for svære. Det går simpelthen ikke. Skal Danmark tilbage som verdens bedste speedwaynation, skal vores 20 bedste kørere ville og beherske selv de mest genstridige baner i England, uanset om de skal køre der gratis. Lige nu vil de hellere tjene gode penge på en kontrakt i Polen, selvom de ikke engang er på holdet og får køretid. MB: Du nævner også intimite- ten omkring landsholdet? JO: Succes i speedway er enklere, end folk tror: Det handler om at ville det nok og at evne de forandringer, der står i vejen for viljen. Og det me- ner jeg kun man evner, hvis man som landstræner lærer kørerne at kende og finder ud af, hvor skoen trykker. Det er kun ved at sætte sig med i bilen og rejse med en kører til et ”ligegyldigt” ligaløb i Sverige, at man finder ud af, om han er udhvilet, om hans mekaniker er god, om kæresten bidrager til succes eller forhindrer den. Om køreren holder spisepauser på McDonalds eller spiser ordentlig mad og opfører sig ordentligt, nu han er ude og repræsentere sig selv, sine sponsorer og dansk speedway. I dét intime rum finder du de forhold, der kan forhindre succes og som derfor skal elimineres. MB: Det lyder som en både hård og ambitiøs skole? JO: Ja, men der mangler også hård- hed hos kørerne. Fx var de ved at få aflyst DM-finalen sidste år i Fjelsted pga. regn, selvom banen var god nok. Der stod publikum og Tv2 så med alt deres udstyr. Speedway er en fattig sport, og vi skal forstå det kommer- cielle bedre, som vi i min tid gjorde ved en ligamatch i 1990, hvor jeg var i omkørsel mod Tomasz Gollob, selvom det regnede så meget, at der var risi- ko for, at vi ikke kunne se noget. Men vi skyldte publikum en afgørelse. MB: Så det hele er for blød- sødent. Mangler der også en indre ild, som andre har efterlyst? JO: Ja, det gør der. Men ligesom et bål kan selvantænde i solen, kan du også forstærke ilden udefra ved at hælde benzin på. Dér havde jeg som landstræner nok en mere indpiskende rolle end det nuværende team. MB: Hvordan indpisker man kørere, der fx i den polske liga hyppigt ligger i skyggen af de lokale stjerner? JO: I min verden ved altid at tro på, at vi kan vinde. Vi har Nicki Pedersen, der skadesfri slår alle. Vi har SGP vindere som Niels-Kristian Iversen, Michael Jepsen Jensen og Peter Kil- demand. Kørere, der også kan slå alle, når de er bedst. Vi har Mikkel Bech, Mikkel Michelsen og en komet som Frederik Jacobsen. Selvfølgelig kan vi vinde. Spørgsmålet er bare, hvem af de danske kørere, der er sultne nok til at tage de to pladser og gøre det. Det er sulten, der er nøgleordet. MB: Men det er eliten. Mener du, man bør satse bredt eller på eliten? JO: Det er hos eliten, det sner og sker. Det er ved at observere de p.t. bedste som Jason Doyle, Patryk Dudek og Tai Woofinden, at man kan lure, hvad de fx gør ved set-up’et inden semifinalerne i et grand prix. Eliten er en kolossal inspiration, der- for skal A-landsholdet have absolut førsteprioritet og være det forjættede land, alle kørere drømmer om at komme ind i. MB: Var landsholdet det forjættede land, da du var landstræner? JO: Ja, det mener jeg. Jeg satte gode kørere som Jesper B. Jensen, Brian Andersen og Brian Karger af landsholdet, fordi de ikke ville det nok eller fordi, de ikke ville køre efter de krav, jeg stillede. MB: Hvordan ville du udmønte de krav i praksis? JO: Under VM-Hold sidste år ville jeg fx have sat Frederik Jacobsen ind, når nu så mange af de etablerede kørere ikke leverede. Man skal selvfølgelig ikke ændre en vinderformel men man skal heller ikke bevare en taberfor- mel, som vi gjorde, når nu Frederik Jacobsen stod og trippede i kulissen. Hellere tabe med unge og sultne kræfter end med mætte og etable- rede. Jeg mener hele tiden, man skal stimulere sulten. MB: Du er i dag chef og partner i cykelkæden Design Cykler og har et godt arbejdsliv. Hvorfor blander du dig så markant som her? JO: Jeg elsker speedway og ønsker, at Danmark igen skal få succes og skabe store atleter. MB: Store atleter? Hvad er det? JO: Når vi fx laver speedwayløb til TV2 (Jacob Olsen er kommentator, red.), er der en masse bandeord og snak i ryttergården, og det er også sjovt nok. Men se på fx Caroline Wo- zniacki. Hun har et helt andet format og en helt andet seriøsitet. Jeg har den største respekt for mindre lokale firmaer, der sponsorerer vores bedste kørere, men jeg så hellere, at det var Coca Cola, Ecco, MasterCard og andre gigabrands, der var med. At speedway og de kørere, der skaber sporten, havde et helt andet format. MB: Kan du se dig selv som landstræner igen en dag? JO: Ja, jeg elsker som sagt speedway )))

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=