Nr. 4 - Sep 2018

32 powerboat/aquabike / mb Martin Theil Nielsen Lasse Møller I freestyle aquabike gælder det ikke om at komme hurtigst rundt på en udlagt bane, men derimod om at lave de fedeste og vildeste tricks på to mi- nutter. Christian Philbert Rasmussen har vundet flere af DM-afdelingerne i freestyle. Han tager os alle i hånden og fortæller lidt om grundprincipper- ne i freestyle. Motorbladet: Kan du forklare de væsentligste grundprincip- per i jetski freestyle? Christian Philbert Rasmussen: ”Som navnet freestyle indikerer, skal man vise de fedeste, sejeste og vildeste trick man kan indenfor for de to minutter, hver deltager får tildelt. Vi har fire bedømmelseskriterier, som hver deltager bliver bedømt ud fra, og skalaen går fra 1-10. Det første bedømmelseskriterie er sværheds- graden af det trick, som bliver udført. F.eks giver et backflip flere point end en 360. Det andet bedømmelseskrite- rie er variationen i de tricks, som bli- ver udført. Reglen betyder, at scoren bliver lavere og lavere, jo flere gange du laver det samme trick. Ydermere er MEGET MERE END RACE Jetski kan bruges på flere måder. Freestyle handler om tricks på vandet. Vi talte med en af de bedste udøvere det tredje bedømmelseskriterie trick- optælling. Det betyder simpelthen, at jo flere forskellige tricks, du når at lave på de to minutter du har, jo flere point i sidste ende. Også selvom nogle af tricks’ne ikke har den højeste sværhedsgrad. De sidste bedømmel- seskriterie er udførelsen, altså en slag stilpoint, hvor du får flere point, jo flottere og mere sikker du lander og i det hele tager udfører dit trick. MB: Er det de samme maskiner som til Jetski Race? CPR: ”Hvis man skal være lidt hård, er der to stilarter indenfor freestyle: Old School og New School Freestyle. Old School Freestyle kunne i realiteten sagtens foregå på en ’almindelig jetski,’ som bruges til race. Sådan en er en del tungere og har ikke ligeså mange hestekræfter. Desuden har den knap så stor en pumpe som en freestyle jetski. Det sætter samtidig en begrænsning på de tricks, som kan udføres. Derfor handlede det i Old School Freestyle mest om at man kunne styre jetskien godt, holde balancen og kravle lidt rundt på jetskien. Ved New School freestyle er jetskien typisk bygget med et kulfiberskrog, en stor motor, som er mellem 900-1100 kubik med omkring 150-180 hk. Samtidig er der meget større pumper, som skyder vandet ud. De større pumper gør, at jetskien får meget bedre fat i vandet og gør det muligt at lave de store trick og komme flere meter op i luften. MB: Hvordan opstod din inte- resse for sporten? CPR: ”Jeg har tidligere kørt motocross og min interesse for freestyle opstod faktisk ret tilfældigt for fem år siden ved at en af dem, jeg kørte motocross med, havde et blad fra Frankrig, hvor de sejlede på jetski. Jeg syntes, det så rimeligt fedt ud og jeg tænkte, at det ville jeg også prøve. Derfor var vi nogle venner, som købte et gammelt freestyle skrog hver, hvorefter vi startede på at bygge dem om. Efter vi alle sammen havde fået bygget hver vores maskine og havde prøvet at hoppe lidt rundt på maskinerne og prøvet at sejle lidt ræs, blev vi alle enige om at det var meget sjovt at prøve noget andet end motocross. Dermed var interessen for freestyle jetski vakt. MB: Hvad er det fedeste ved freestyle? CPR: ”Det er lidt svært at forklare det med et begreb, da det er flere aspekter, som gør at freestyle træk- ker mere i mig. Jeg kobler mere fra ved at det min egen kamp med mig selv. Det er nemmere at se fremgang i mine præstationer, da jeg selv kan følge med i, om jeg bliver bedre til de tricks, jeg i forvejen kan - og om jeg kan tilføje tricks til min ’samling’. Jeg synes ydermere det er en god måde at få forløst sin adrenalin. Derudover er det nemmere at få trænet, da det egentlig kun kræver en tilladel- se, hvor jeg kan sætte min jetski i vandet. Jeg skal ikke bruge tid på at udlægge en bane, som jeg så skal tage ind igen, når jeg er færdig. Vi skal i princippet kun sørge for, at der ikke lige pludselig kommer bådegæ- ster og sørge for at sejle lidt væk fra hinanden...

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=