Nr. 4 - SEPT. 2019

10 speedway / mb Lars Kvistgaard John Bo Jensen I 1990 vandt Kent Noer sin sidste af fire medaljer ved EM på græsbane (to sølv og to bronze), og så skulle der ellers gå 29 år, inden Danmark igen fik en kører i top tre. Men den 17. august sikrede Kenneth Kruse Hansen, der knap var fyldt to år, da Kent Noer sidst var på skamlen, sig en bronzemedalje i EM-finalen på græsbanen i tyske Bad Hersfeld. I øvrigt efter at have vundet alle sine indledende heats. Så medaljen var ingen tilfældighed, men snarere den foreløbige kulmina- tion på en fornem debutsæson, som har budt på flere podieplaceringer, blandt andet en sejr i det traditionsrige græsbaneløb i Osnabrück og en 3. plads både individuelt og for hold ved Nordiske Mesterskab på langbane på Uddavalla Travbane i Sverige. Anbefaling fra verdensmester Men hvorfor og hvordan har Danmark pludselig fået en langbanekører, som kan køre med blandt de bedste, og som for et år siden kun var kendt som en dygtig speedwaykører? - I speedway har jeg altid kørt langt ude ved hegnet, og generelt har min stil ligget godt til langbane. Erik Gun- dersen har i hvert fald i flere år sagt, at jeg skulle prøve en langbanecykel, fortæller Kenneth Kruse Hansen. Han har ikke fortrudt, at han har taget i mod rådet fra Erik Gundersen - Dan- marks seneste og dobbelte langbane- verdensmester fra 1984 og 1986. I interviewet med Motorbladet har Kenneth Krusen Hansen svært ved at GENNEMBRUD PÅ GRÆS Danmark har endelig fået en ny topkører på græs- og langbane. En podieplads i EM-finalen er det foreløbige højdepunkt for Kenneth Kruse Hansen – som stadig kun er i gang med sin debutsæson skjule sin begejstring: - Det er helt fantastisk, at jeg som godt 30-årig kan lære noget nyt indenfor sporten, som er så sjovt. Jeg har kørt speedway, siden jeg var tre år og skiftet har tændt ilden i mig, fortæller sjællænderen. Han startede med at køre 50cc i Slangerup og giver også klubbens 500cc-bane en lille del af æren for sit talent på græsbane. - Banen i Slangerup kan godt være lidt utidig, men jeg har altid været glad for at køre på den. Og nogle af græsbanerne kan også være lidt utidige, siger han men understreger, at nogle af græsbanernes tilstand alligevel har overrasket ham: - På de engelske baner virker det som om, at fårene bare lige er lukket ud nogle dage før et løb”. Overrasket var han også de første gange, han prøvede kræfter med langbane. Men det var over farten: - Ved de første træninger tænkte jeg ”hold kæft, det går stærkt det her… og så kom der alligevel en tysker bagfra og susede forbi. Hastigheden på de hurtigste langba- ner når op på 180 km/t på langsider- ne, og han har også måtte erkende, at ”det river en del i armene”. Idag har han vænnet sig til farten og det at skulle sidde på bagskærmen med stramt kabel gennem svingene. Og selvom han er overrasket over, at han allerede nu kan køre med blandt de bedste, er han bevidst om, at han har meget at lære. ”Målet er at vinde VM” - I denne sæson kører vi så mange løb som muligt på så forskellige baner som muligt for at hente erfaring, siger Kenneth Kruse Hansen, som har samlet et stærkt team omkring sig. Udover Erik Gundersen henter han hjælp og råd fra blandt andre Dan- marks seneste faste kører i VM-serien på langbane, Brian Karger, og den tidligere tyske langbanekører Matthias Kröger. - Jeg er virkelig taknemmelig for al den hjælp, jeg har fået, fortæller danskeren ydmygt, for erfaring er ekstra vigtig i græs- og langbane. Banerne er alt fra 1.000 meter lange sandbaner, der er jævne som stuegulv, til 400 meter korte, knoldede græsba- ner, og de fleste baner køres der kun på én gang om året. Tyske Matthias Krö- ger har kørt på de fleste hvert eneste år over de sidste 30-35 år. Så han har stor viden om køreteknik og motorops- ætning på de forskellige baner. - Vores samarbejde er kun blevet mere og mere intenst i løbet af sæsonen, siger Kenneth Kruse Hansen, som dog også nævner, hvor hjælpsomme alle generelt er i græs- og langbanesporten: - Folk i ryttergården er mere afslappe- de end i speedway. Andre kørere og mekanikere hjælper hinanden med tips og tricks. Gode råd bliver der også brug for søndag den 25. august (efter denne artikels deadline, red.). Her venter sæ- sonens vigtigste løb og absolutte mål: VM Challenge i Scheessel i Tyskland. På den 1.000 meter lange Eichenring køres der om fire billetter til næste års VM Grand Prix-serie, og Kenneth Kruse Hansen vil gerne booke en af dem. For selvom han indrømmer, at han stadig har meget at lære og i løbet af sæsonen har lavet begynderfejl, som har kostet point, så er det ultimative mål klart for græs- og langbanekarri- eren: – Jeg vil vinde VM.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=