Nr. 4 - SEPT. 2019

35 dmu / mb ”AES” er betegnelsen for DMU’s nye kontrollører for alkohol og euforise- rende stoffer, der fra i år har besøgt en række træninger og løb for at tage prøver på kørerne. DMU har startet initiativet og rådgi- vet sig hos Antidoping Danmark samt Danmarks Idrætsforbund (DIF) i pro- cessen. I øjeblikket har DMU frivillige kontrollører fordelt i hele Danmark, der kører ud til banerne uanmeldt i deres områder og tester efter aftale med DMU’s sportskommissioner. Ifølge Bjarne Kryger, der har mod- taget AES-uddannelsen, har man taget godt imod kontrolbesøgene i klubberne: - Vi kan mærke, at der har været et stort ønske om at have et AES-ini- tiativ i DMU i forhold til kørernes sikkerhed og for at sikre sportens seriøsitet. Selvom kørerne måske føler, at det bare hurtigt skal overstås – de er jo trods alt mødt op for at køre – så tager de det også seriøst uden sure miner. Og ind til videre har der kun være positive oplevelser med negative resultater på vores prøver. Bjarne Kryger fortæller også, at der ikke er mange ben i at gennemføre prøverne, og han har altid sit udstyr pakket og klar til næste opgave. Prøverne gennemføres altid inden kørestart, og testresultatet kommer efter ca. 15 minutter, når køreren har afleveret en spytprøve ved hjælp af en lille svamp, der vendes inde i munden. Lukas Winther NEJ TAK TIL SPRUT OG STOFFER DMU’s nye AES korps tester for alkohol og stoffer til både træninger og løb En uundværlig indsats Antidoping Danmark udfører også fortsat deres randomiserede doping- tests, hvor der testes for præstati- onsfremmende præparater. Dermed er DMU’s landsdækkende AES kontrol et uundværligt supplement til den eksisterende indsats for at gøre sporten endnu mere sikker. Bjarne Kryger, der også er official i DMU, fortæller om sin beslutning om at blive en del af AES: - Det er en enorm vigtig indsats særligt i motorsporten. Vi kan ikke have nogen til at køre rundt på kraftige maskiner og sætte deres egen og andres sikkerhed på spil, fordi de er påvirket – hvad enten det gælder alkohol, der foringer kørernes reaktionsevne, eller euforiserende stoffer, der kan få folk til at køre mere hasarderet. Bjarne Kryger mener også, at hans tid er rigtig godt givet ud i forhold til kontrolbesøgenes vigtighed. Selve uddannelsen gennemføres på en aften, hvor man gennemgår teori og tester udstyret, og ude til løbene tager det ofte mindre end en til to timer, før alle prøver er overstået og man kan slutte sig til tilskuerne for at se løbet. Til sidst kommer Bjarne også med et lille tip til alle kørere, næste gang de skal have taget en prøve: - Hvis man gerne vil have testen til at gå lidt hurtigere, så skal man bare væde svampen godt igennem i munden. Jo mere spyt, den opsamler, desto hurtigere kommer resultatet. DMU har udsendt en folder til alle klubber med gode råd til at tale med personer med et muligt misbrug af rusmidler. Det skal hjælpe medlemmerne til at passe på hinanden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=