Nr. 4 - Sep 2020

21 road racing / mb Især i disse tider skulle man tro, road racing var umuligt at træne, da MC- sports unioner i både Danmark og landene omkring os er eller har haft lukket ned længe. For de store RR-ra- ceres vedkommende har træning i det hele taget været svært i mange år pga. støjrestriktioner og få baner af passende udfordring og størrelse. Banetid bliver for en pæn del løst af diverse trackdays udbydere. De findes overalt i Europa, hvor man kan få optimeret sine evner, uanset hvor højt plan man måtte køre på. Heldigvis har mange udbydere i Norden et rigtigt godt niveau, både mht. instruktører, sikkerhed og baner. Du kan finde pænt mange på nettet, så valgmulig- hederne er flere. MotorBladet var med Racing4Fun på Ring Knutstorp i slutningen af juli. En af de mest benyttede baner gennem tiderne af danskere, både til træning og DM. Banen er kun 2,1 km, men kompenserer med et udfordrende og kuperet layout midt i en Sydskånsk skov. Køreren gør klar til sit pas i sort klasse. Alle tre fine racere er gjort klar med dækvarmere. Noget for alle Der bliver kørt i fire forskellige ka- tegorier mht. evner og færdigheder: Grøn, blå, rød og sort - sidstnævnte er den hurtigste. Det er også her i den sorte kategori, der oftest optræder DMU-kørere. I grøn klasse fokuseres på svingteknik, hvor forbikørsel kun sker gruppevis med instruktørerne. Det betyder, at man stille og roligt kommer op i fart og undgår uheld. De øvrige klasser får mere frie tøjler efter morgenens første pas. Pit-general Mikkel ved at give klarsignal til instruktørerne Peter og Mikas (forrest) i grøn klasse. Pit-generalen er en af banens vigtigste funktioner.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=