Nr. 4 - Sep 2020

22 road racing / mb Sikkerheden er i top med ambulan- ce, to reddere og en læge tilstede hele tiden. Er ambulancen væk i en periode, køres ikke før afløsningen er kommet frem. Også svingposter/øv- rige officials gennemgår hver morgen deres opgaver mht. flag, kommunika- tion og udstyr. Det sker uanset, hvor mange års erfaring en official måtte have. Evaluering efter sidste pas er også obligatorisk. Systemet virker Systemet fungerede rigtig godt ved mit besøg. Det viser sig også ved de forholdsvis sjældne styrt og afkørsler. Skulle over-ivrige kørere overtræde sikkerhedsregler, er der hurtig afreg- ning i form af advarsel eller i slemme og gentagne tilfælde bortvisning. Det samme er tilfældet mht. støj, der potentielt kan lukke banen, hvis grænserne overtrædes og advarsler ikke tages alvorligt. Både banens og kørernes egen justits virker her. Som til DM-stævner oplevede jeg også her stor entusiasme og glæde ved MC-kørsel - samt ikke mindst stor hjælpsomhed deltagerne imellem. Har du et teknisk problem, så er hjælpen altid nær. Ikke mindst over for nye deltagere. MC sport er en niche i DK, og man vil gerne bevare og tiltrække nye til glæden ved 2-hjulssporten. Brødrene Anders og Lars (t.h.) har deltaget i et årti på dette niveau. Pit-hygge. Lars og Lone Hauge slapper af mellem heats. Racing4Fun da har også mange gen- gangere, som føler, at man næsten er én stor familie. Her er sikkerhed og konceptet et vigtigt parameter. Næ- sten to timers daglig kørsel kan hver klasse få, med syv pas á 15 minutter. Man kan selv tilrettelægge sine pas mhp. justeringer eller reparationer i tilfælde af styrt. Smil trods styrt De to brødre Anders og Lars i plus 50-alderen er et par gutter, der altid smiler. Selv da Anders må bide i græsset, smiler han kort efter. ”Det var lidt min egen skyld, og jeg slog mig mindre end raceren,” sagde han. ”En kærlig hånd og den kører igen om et par timer”. De to kører i sort klasse på hver sin 180 hestes 1000 cc’er, henholdsvis Suzuki GSX-R og Yamaha R1. De har begge deltaget to-tre gange om året i ca. 10 år. Begge er vilde med MC’er, da de har flere i garagerne hjemme på Midtsjælland. På banen bliver lysten til fart styret. På gaden finder de stor glæde i at køre ture og på ferie. Under et kort efterfølgende telefoninterview var Anders faktisk i Sydtyskland i ”sauna” (lædertøj og 30 grader i skyggen). Hauge i pit På vej rundt i pitten så jeg et ansigt, der virkede bekendt: I pit-teltets skygge sad Lars Hauge med frue/ hjælper Lone og slappede af inden dagens sidste pas. Lars er lillebror til alt for tidligt afdøde Jens T. Hauge, der var et særdeles kendt ansigt i RR og MC-kredse. Både gennem hans mangeårige ansættelse hos Honda importøren, men også som ejer af en vanvittig vild 4-cylindret Yamaha TZ 750 2-takter tilbage i slut 70’erne. Lars har selv kort snuset til RR i DMU-regi, men arbejde og andre interesser sendte racing i baggrun- den. For få år siden tog sønnen MC-kørekort, og de blev enige om, at en tur på bane i grøn klasse ville gøre dem begge godt. Sønnike som ny MC-kører og Lars, fordi han kort forinden var blevet påkørt af en ven- stresvingende bil. Lars er passioneret 2-hjulskører med 15-20.000 km bag styret om året, mest på sin sportslige GSX-R 1000, som han sidder godt på. Men han kører også flere forskellige italienske MC’er. Og sørme om ikke han i garagen også har en Yamaha TZ 250 2-takts racer fra start 90’erne. Den første med V2 i stedet for række 2’er. Lars kender da også rigtig mange AMK’ere fra RR-kredse. Efter samtale med Hauge og de to brødre ville jeg ikke blive overrasket, hvis vi en dag sås til et classic RR-stævne. De har alle tre i den grad MC-kørsel i blodet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=