Nr. 4 - Sep 2020

28 speedway / mb Hans baggrund er smed og maskinar- bejder, hvilket er en fordel, for mange af cyklerne kan der slet ikke skaffes reservedele til længere. Og så må han selv lave dem. Hvor mange timer han bruger på hver cykel, ved han ikke helt, ”…men det ville da nok være nemmere at samle på frimærker.” Drømmen om en 4-ventilet JAP Ønsker man at opleve speedwaysam- lingen, kan Ernst Bøgh kontaktes via sin facebook-side. Det er der mange, der gør, og det er også meningen med det hele. For de besøgende giver mindst lige så meget til værten som omvendt, i form af historier og generelle snakke om de gode gamle dage. Desuden arrange- res der foredrag, hvilket er populært. ”En familie har også spurgt om deres forældres guldbryllup kunne holdes heroppe, for manden er meget speed- wayinteresseret. Så de kommer en lørdag og så serverer vi lidt frokost,” siger Ernst Bøgh. Så alt kan nærmest lade sig gøre i disse speedwayrammer, som må være en drøm for de fleste speed- wayelskere. Men Ernst Bøgh har selv en drøm, som han ikke er sikker på, går i opfyldelse. ”Samlingen er egentlig ved at være komplet, men der er én eneste cykel, som jeg bare må have og bare vil finde. Det er en 4-ventilet Jap fra 1977-78. Vi havde en enkelt af dem i Holsted, men de er bare umulige at finde.” Ifølge Ernst Bøgh blev der kun bygget 48 af dem, og han skønner, at halvde- len af dem sprang i luften. ”Jeg har hørt priser på op til 100.000 bare for motoren. Og så er det altså ikke mig. Der må være mening med galskaben. Trods alt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=