Nr. 4 - Sep 2020

30 dmu / mb Lars Pedersen Arkiv Carl kom i lære som motorcykelme- kaniker hos de kendte århusianske motorkørere Kresten Krestensen og Knud Nielsen, der tilsammen erobrede et hav af danske og jydske mesterskaber. Derfor var springet ikke langt for Carl til selv at give sig i kast med motorsporten. Han startede på solocykler først i 50´erne, men det var først, da han skiftede til sidevognsklassen i 1957, at hans karriere for alvor tog fart. Med skiftende makkere vandt han fem danske og fire jydske mesterska- ber på jordbane frem til 1962. Byggede sidevogn På det tidspunkt var han allerede startet op som selvstændig med mo- torcykelværksted, nemlig i 1960, så tiden til motorløb var knap. Trods det kastede han sig ud i et projekt med som den første i Danmark at bygge en rigtig sidevognscykel til TT-løb, som man stadig kaldte det på den tid. Hidtil havde man i Danmark på Ros- kilde Ring kørt med let modificerede jordbanecykler, men med Carls store NEKROLOG CARL ANDERSEN Carl Andersen, en af dansk motorsports og den danske mo- torcykelbranches store profiler, døde i juni 2020. Han blev knap 88 år. Motorbladet bringer i denne udgave historien om Carl An- dersen på foranledning af Lars Pedersen, Aarhus Motor Klub FART, TUNING OG OPFINDSOMHED Carl Andersen var legendarisk både på værkstedet og på motorbanerne. Han har haft stor betydning for flere generationer af danske kørere på tværs af sporterne tekniske indsigt og med hans stadige lyst til at eksperimentere og afprøve ideer, fik hanmellemrum for meget bygget denne racer, som han bl.a. deltog med på legendariske Isle of Man i 1963 og ’64. Motorcykelværkstedet var blevet suppleret op med forhandling af Nor- ton motorcykler, som blev det mærke, man først og fremmest forbandt Carl med i hans første forretningsår. Udover at sælge Norton blev Carl kendt som en fremragende tuner af dette mærke. Mere end forhandler Ambitionerne rakte for Carl dog videre end at være forhandler, så i 1966 lykkedes det ham at blive importør af det fremadstormende japanske mærke Yamaha. Han gjorde en virkelig fin indsats for Yamaha, men en koncernpolitisk beslutning i Japan gjorde, at importen allerede året efter blev taget fra ham og givet til et bilfirma på Fyn. Carl gav ikke op, så allerede i 1967 fik han kontakt til et andet japansk mærke, Kawasa- ki, som det lykkedes ham at blive importør for. Carl fik godt gang i sin forretning og Kawasaki-importen, og motorspor- ten var egentligt lagt på hylden, da Kawasaki lancerede den 3-cylindrede Mach III. Carl kunne se potentialet i den og byggede en sidevognscykel til et come back på jordbane. Med et par varianter af denne Mach III kørte Carl enkelte løb frem til og med 1972 med en 2. plads ved DM i Skive 1969 som bedste resultat. Vært for Nisse-trial I 1972 var det endegyldigt slut for Carl med selv at køre motorløb, men Finn Thomsen og Carl, White City, London 1979.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=