Nr. 4 - Sep 2020

32 gyldne øjeblikke / mb Uffe Lomholt Madsen Viggo Mortensen/arkiv FEM DØGN I SIDEVOGNEN To danske par kørte Monte Carlo Rally 1950 på den hårde og kolde måde Da det klassiske billøb Monte Carlo Rally skulle afvikles for 20. gang fra 22.-29. januar 1950, deltog – ganske vist uofficielt – to små motorcykler med sidevogn. De blev kørt af tre kendte speedwayryttere og en mo- torforhandler – alle fra København. Aage Andersen og Orla Knudsen var på besøg hos Jawa-importøren Erik Orth, da Orla foreslog, at han og Aage deltog med en motorcykel med sidevogn. Det kunne være morsomt og lidt vanskeligere end i en vogn, mente Orla, der ikke var bange for udfordringer. Sidevognen var nødven- dig, så den ene kunne sove, mens den anden kørte. Da motorforhandler Skjold Peter- sen hørte om projektet, henvendte han sig til Puch-importøren O. E. Andersen og forslog noget tilsvaren- de. Andersen var indforstået og ville stille en ny motorcykel til rådighed, hvis Skjold kunne finde en god makker til turen. Det blev Erhardt Fisker. Med lidt over en uge til løbets start blev både Jawa’en og Puch’en kørt til sidevognsfabrikken Acap i København og fik monteret lette sidevogne. Ruten var på ca. 3.000 km med mulig start fra forskellige steder – alle med mål i Monte Carlo. Der skulle holdes en gennemsnitsfart på 50-65 km/h, og der var strafpoint både ved for tidlig og for sen ankomst til kontrol- stederne. Løbet starter Aage og Orla startede søndag den 22. kl. 19.00 fra Oslo med en ny tocy- lindret Jawa 350. Erhardt og Skjold kørte fra Stockholm med afgang samme dag, blot kl. 20.00 på en Puch 250 TF. Fra Helsingborg var de to Erhardt Fisker og Skjold Petersen for hjemadgående. Her hos Puch i Paris. Foto: Arkiv. GYLDNE ØJEBLIKKE Ny artikelserie i Motorbladet fortæller om gyldne øjeblikke i DMU-spor- ternes historie. Oplev nogle af motorsportshistoriens største momenter. Artiklerne er skrevet af DMU’s Historisk Udvalg.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=