Nr. 4 - Sep 2020

33 gyldne øjeblikke / mb ekvipagers ruter ens. Maskinerne var små og kunne ikke holde samme fart som bilerne, men alle fire var opsatte på at nå i mål. Aage og Orla nåede først til Køben- havn. Kontrolstedet var Kongelig Dansk Automobil Klubs hovedsæde i Nørre Farimagsgade, hvor Gunnar ”Nu” Hansen fra Statsradiofonien interviewede de to til Aktuelt Kvarter. Her er et par citater fra den bevarede optagelse: Orla: ”Vi håber med baggrund for det løb, vi laver her, at åbne mulighed for senere at se, hvordan det går og eventuelt få motorklubberne inte- resseret i at lave et løb af lignende art offentligt, ligesom det her rally, der bliver startet med biler, og så man også har noget at tage sig til om vinteren.” Aage: ”Når først man bliver tilstræk- kelig træt, skal man nok hvile.” Gunnar ”Nu” Hansen: ”Ja, men man sidder jo ikke så rart i sidevognen alligevel.” Aage: ”Vi sidder nogenlunde.” Orla: ”Vi holder frokostpause nede i sidevognen, for så sover man bedre.” Det var meget koldt for begge par. Og vejene var ofte spejlglatte. Indimel- lem medførte det nogle mindre uheld. Ruten var nu den samme for de to par: København – Odense – Ham- borg – Amsterdam – Reims – Paris – Nevers – Lyon – Digne – Monte Carlo. Afslutning Aage Andersen og Orla Knudsen ankom til Monte Carlo den 26. januar kl. 21.50 efter 5 døgn, 2 timer og 50 minutter. Erhardt Fisker og Skjold P. var fremme den 27. kl. 07.30 efter 5 døgn, 11 timer og 30 minutter. Begge par blev behørigt fejret i Monte Carlo. Efter nogle dage kørte de hjem til København og nåede kilometerstenen på Rådhuspladsen i København den 4. februar- Senere samme dag fik de en velkomstmodtagelse af bl.a. DMU’s præsident N. K. Petersen på Genforeningspladsen. Alt i alt havde de to par hver tilbagelagt ca. 7.000 km. De modtog fra deres respektive leverandører hver en ny motorcykel som påskønnelse for deres indsats. Disse to uofficielle resultater i januar 1950 fremstår som præstationer i særklasse. De kørte til tider i 10 graders frost og kunne ikke som bilkø- rerne sidde lunt og behageligt. Samme år blev et officielt Monte Carlo Rally for motorcykler indført om sommeren med navnet Trophée Inter- national Motocycliste de Monaco og var begrænset til ca. 1.200 km. Aage Andersen og Orla Knudsen var med De to deltagerpar modtages her af DMU’s præsident N. K. Petersen på Genforeningspladsen i København den 4. februar 1950. Yderst til højre med blomster står Sjællands Motor Unions forretningsfører Edgar Hansen. Foto: Viggo Mortensen. igen – nu på hver sin Jawa 250-solo- motorcykel. 18 danskere deltog, og de startede alle fra Bruxelles. Flere andre kendte motorfolk deltog, bl.a. Poul Bøgehøj, Arne Lohmann Jørgensen og Jens Rasmussen. Bedst placerede danskere blev Orla Knudsen og Aage Andersen, der blev henholdsvis nr. 7 og 19 i det samlede resultat og nr. 3 og 5 i deres klasse. Aage Andersen og Orla Knudsens hjem- komst til København den 4. februar 1950. Foto: Viggo Mortensen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=